Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd-diafragma-ISO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluitertijd-diafragma-ISO

    Dag beste mensen,

    Ik heb een technisch vraagje. Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, mijne is al meer dan 10 jaar oud. Stel dat ik een foto maak met een sluitertijd 1/100, diafragma f/8 en ISO 25600. Hoeveel licht is er dan nog? Wat zie ik dan nog met mijn ogen? Ik stel deze vraag omdat sommige waardes mbt ISO bij vele merken zo enorm hoog zijn en ik stel me de vraag of je die hoge waardes nodig hebt in hobby fotografie, om sterren te fotograferen?

  • #2
    Re: Sluitertijd-diafragma-ISO

    Dit is misschien de hulp die je zoekt.

    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Sluitertijd-diafragma-ISO

      Of nog beter, denk ik, bekijk wat foto's genomen met een D500 op zowat alle mogelijke hogere ISO's :

      froknowsphoto.com/nikon-d500-5-min-portrait/ Click Here to download sample RAW files and check out my video with the Nikon D500.


      Hij begint bij 1250 ISO tot soms 65535 ISO en 1638400 ISO ... (is High5 of zoiets)





      Of download de raw files, lees zijn samenvatting, bekijk de shoot : http://froknowsphoto.com/nikon-d500-5-min-portrait/
      Last edited by Empe; 30 mei 2016, 17:37.

      Comment


      • #4
        Re: Sluitertijd-diafragma-ISO

        Zo donker is dat niet hoor.
        Een F8 is waarschijnlijk gekozen om voldoende scherptediepte te hebben.
        Het probleem in een donker zaaltje (bv toneel) is dat de iso dan omhoog moet om de sluiter aanvaardbaar te houden.
        Zo abnormaal zijn die waarden niet.
        Vroeger konden wij in donker zalen enkel schieten met volopen diafragma en ISO op 1600.
        Tegenwoordig willen we meer en kunnen we gelukkig ook meer.
        Toestellen werken nu stukken beter op hoog iso en daar kunnen we best gebruik van maken.
        Ik denk dan bv aan zaalsporten ook. Hoog in iso, graag toch wat DOF en graag ook een snelle sluiter.

        Maar de waarden die jij daar aangeeft moet je voorstellen als een relatief slecht belichte ruimte voor fotografie.
        Doch met het blote oog zal je daar nog voldoende zien hoor.

        Ik denk dan bv ook aan een doop in een kerk. Zo van die dingen.

        Aanvulling:
        ik heb het even omgerekend voor jou.
        Dat komt op EV 5.
        Dus vergelijkbaar met een huiskamer in sfeerverlichting. zo donker is dat niet.
        Last edited by buurmanBert; 31 mei 2016, 00:42.

        Comment


        • #5
          Re: Sluitertijd-diafragma-ISO

          Bedankt, das een goede uitleg

          Comment


          • #6
            Re: Sluitertijd-diafragma-ISO

            Oorspronkelijk geplaatst door Schuytru Bekijk bericht
            Stel dat ik een foto maak met een sluitertijd 1/100, diafragma f/8 en ISO 25600. Hoeveel licht is er dan nog? Wat zie ik dan nog met mijn ogen? Ik stel deze vraag omdat sommige waardes mbt ISO bij vele merken zo enorm hoog zijn en ik stel me de vraag of je die hoge waardes nodig hebt in hobby fotografie, om sterren te fotograferen?
            Aan ISO 25600 zal je ook veel meer ruis hebben, tenzij het je niet stoort.

            Ik vind een sluitertijd van 1/100 veel te snel om foto's van de sterrenhemel te nemen.
            Je kan vb 20 seconden belichten, aan een veel lagere ISO waarde.


            Hier de melkweg, aan 1600 iso, max 3200 iso, een 20-tal seconden op statief, diafragma ken ik niet meer vanbuiten, zal wel in de buurt van F4.5 ofzo zijn:
            Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..

            Comment

            Working...
            X