Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[canon] extender vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [canon] extender vraag

    beste collega (hobby)fotografen,

    ik ben zelf een hobby fotograaf en hou mij heel veel bezig met waterskiracing fotografie,
    nu ben ik zelf begonnen met een eos 400d in den beginne en na een tijdje overgeschakeld op naar een eos 700D.
    in het begin deed ik mijn ding met een basis 55-200mm lens die ik er bij gekocht had en ik deed maar wat en over het algemeen na het betere knip en snijwerk kwam er er meestal wel best goede foto's uit.
    nu ben ik dus naar een eos 700D met een EF100-400mm lens gegaan (1:4.5+5.6 L IS) waar ik heel tevreden over ben na een tijdje aanpassen aan een grotere zoomlens.
    maar toch merk ik dat ik op sommige races toch nog net iets te kort kom, maar wil nu niet meteen duizenden euro's gaan uitgeven aan een 500 of 600mm lens, dus zat ik te denken aan een extender, maar ik las online al dingen van snelheid die naar beneden ging enzo, en mogelijk niet compatibel te zijn.
    vandaar mijn vraag, als ik een x1.4 of een x2 extender steek, werkt dit dan op deze setup en hoe zit het met snelheid en licht? (heb nooit cursus gevolgd dus weet ook niets van de F waardes)
    of zou het toch beter zijn om naar een "zwaardere" lens te upgraden?
    mogelijk is een soortgelijke vraag al wel gesteld, maar dan waarschijnlijk niet met deze exacte setup, dus hopelijk kan en wil iemand hier wat raad op werpen.



    alvast bedankt voor de hulp

  • #2
    Re: [canon] extender vraag

    een 1.4 extender geeft één stop lichtverlies, een 2 extender twee stops. Mogelijk kan je met de extenders niet meer automatisch scherpstellen met je lens.
    Vertraging gaan ze sowieso geven en een klein beetje kwaliteitsverlies ook maar of je dat laatste gaat merken is een andere kwestie.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: [canon] extender vraag

      mocht je in de buurt van Antwerpen komen kan je eventueel eens de extenders op je camera met je grote lens proberen. Je kan me mailen via mijn profiel
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: [canon] extender vraag

        De eerste versie van de 100-400 combineer je best niet met teleconverters, en zeker niet met een 2x teleconverter, want dan hou je niet veel scherpte meer over.
        Met een 1,4x teleconverter wordt de maximale diafragma-opening f8 op 560mm, met de 2x wordt dat f11 op 800mm.
        De autofocus van een 700D werkt niet met lenzen die met een diafragma-opening kleiner dan f5,6 (de maximale opening op 400mm zonder teleconverter).
        Met een Kenko teleconverter werkt de autofocus nog wel, maar dan zal die alleen accuraat werken als er voldoende licht is (met een Kenko 1,4 kan dat nog meevallen, met de 2X zal het erg moeilijk worden).
        Hou er ook rekening mee dat een Kenko teleconverter de camera bij sommige combinaties laat blokkeren, maar voor zover ik getest heb valt dat bij de 700D wel mee (het zijn vooral de 5D MKIII en 1Dx die blokkeren in combinatie met de Kenko 1,4 en bepaalde lenzen).

        Maar in ieder geval, de oude 100-400 zou ik niet gebruiken met een teleconverter, de nieuwe zal nog wel scherpe beelden geven met een 1,4x teleconverter, maar met een 2x zal het ook tegenvallen (bij sommige camerabody's werkt de AF nog wel op het centrale AF-punt met f8 lenzen, en bij de recentste camerabody's uit de duurdere reeksen krijg je nu zelfs nog wat meer AF-punten die op f8 werken).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: [canon] extender vraag

          De autofocus blijft wel wat verder werken dan tot f5.6 maar Canon blokkeert de AF werking sowieso softwarematig bij f/5.6 (bij een 700D en dergelijke). Soms kan je dat omzeilen door contactpunten af te plakken zodat de software geen info doorkrijgt. Of door een Kenko te kopen.

          Maar soit, een extender kost ook al veel geld, zeker een 2. Canon en het resultaat op de oudere 100-400 zal teleurstellend zijn.

          Ben je beter af met :



          of

          http://www.eglobalcentral.be/sigma-s...-nikon-fr.html (maar dan in Canon mount natuurlijk)

          Comment


          • #6
            Re: [canon] extender vraag

            Niet doen, weggegooid geld en jouw body kan zowiezo niet scherpstellen op F8. Een teleconverter gebruik je best op een F4 of F2.8 lens.

            Zelfs op de 100-400II wordt de AF tergend traag.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: [canon] extender vraag

              bedankt iedereen voor de reacties, dan toch maar eerst kijken naar een eventuele 150-600 lens of iets dergelijk.

              Comment

              Working...
              X