Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Desktop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Desktop.

    Beste Members,

    Fotografie heeft enige tijd op een lager pitje gestaan maar ik ga het weer oppakken.
    Nu werk ik op een pc die echt zijn tijd gehad heeft. Opstarten gaat dusdanig langzaam dat ik de tijd kan nemen om koffie te zetten.
    Foto's in batch verwerking....nahh...
    Een timelapse samenstellen.....

    Kortom tijd voor een flinke update.

    Aangezien ik geen expert ben wat betreft computer hardware wil ik hier eens informeren wat tegenwoordig de vereiste zijn om een vlotte werkflow te krijgen.

    Kan ik bijv. beter een kant en klaar model kopen of een model laten samenstellen?

    (omdat ik te weinig actief ben op dit forum weet ik niet of de vraag in het juiste gedeelte staat)

    bij voorbaat dank.

  • #2
    Re: Nieuwe Desktop.

    Traagheid is voor de ene anders dan voor de andere ... veel hangt af van uw vereisten.
    Maar van welke PC kom je nu (eigenschappen)?
    Veel sneller opstarten en vlotter werken kan al door de HDD te vervangen door een SDD, een gigantisch verschil.
    Maar daarom moeten er toch wat meer specificaties gekend zijn van uw huidige PC om te kunnen vergelijken.
    En hoeveel foto's wil je in batch verwerken ... 5, 10, 100, 500, ... ?
    Zowel zelf samengestelde PC's als voorgeconfigureerde kunnen voldoen.
    En zoals gewoonlijk zullen in dit topic nu ook wel weer uitersten aangehaald worden.
    Neem vooral een voldoende snelle HDD of bij voorkeur een SSD en daar voldoende geheugen bij en minstens een i5 processor ... al de rest voldoet meestal meer dan genoeg.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Desktop.

      Een desktop opstarten ... traagheid is geen probleem, ideaal om koffie te zetten als je uit bed komt en daarna laat je die heel de dag aan staan, 't is nu niet dat je met een desktop ergens naartoe moet.

      Batch bewerkingen vragen altijd tijd, met of zonder SSD, idem voor timelapse, foto stacking, startrail stacking, enz., geen zin om dan aan je desktop te blijven zitten om daarop te wachten.

      Maar een raw ophalen en redelijk scherp weer te geven zou niet echt merkbaar traag mogen zijn, daar is een snellere cpu nodig. Of een aanpassing doen in je raw software en dan een minuut moeten wachten om het effekt te zien ... dat is vervelend (ik zit hier hier vandaag op een Intel Celeron E3300 2,5 GHz., 300 GB Western Digital schijf, tja, dat is niet echt om vrolijk van te blijven bij fotobewerking, al is het maar om wat raw conversies te doen, bijna 1 minuut per raw file) en als iets aanpas dan is het ook telkens opnieuw even vingerdraaien. En dat is dan nog maar in DPP van Canon, laat staan met Lightroom of Photoshop. Maar ach, het werkt en niemand moet mij per uur betalen ...

      Dus minstens een i5, ga ineens voor i7 cpu, voeding die wat aankan, 8gb werkgeheugen (meer is weggesmeten geld), 2 hdd + SSD van fatsoenlijke grootte, een grafische kaart die je monitor juist aanstuurt, .... nog extra externe hd voor backup(s), ... de rest ben ik vergeten.

      Tenzij je pro bent qua bewerkingen, dan is waterkoeling handig, een NAS, enz.

      En koop ineens minstens een 27" monitor 2560x1440 pixels of beter (lees meer pixels). Een merkproduct of een chinees ... kalibreren moet je toch tenzij je zoals ik tevreden bent met lichtblauw en donkerblauw, rood en roze en de kleuren maar bij benadering moeten overeenstemmen.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Desktop.

        Mijn werkgever (trouwens een een heel goede baas, anders had ik er niet bijna 40 jaar gewerkt) had er in de tijd geen probleem mee dat er op maandag of een andere dag eens een paar minuutjes over het voetbal of een andere sport gepraat werd, wat trouwens overal wel gebeurt, maar wel met het feit dat diezelfde bediende dan soms reclameerde dat zijn 'oude(re)' PC zoveel seconden meer nodig had om op te starten dan de nieuwe PC van die of die collega .
        Snelheid/traagheid van opstarten van een PC is inderdaad heel relatief hé.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Desktop.

          Hoeveel wil je uitgeven, dat is eigenlijk de belangrijkste factor.
          Hoe duurder de computer, hoe sneller die is (normaalgezien zou dat toch zo moeten zijn).
          Met een tragere computer kan je ook foto's bewerken, het duurt alleen langer, vooral als je veel foto's tegelijk wil bewerken.

          Maar een SSD schijf (voor de programma's) is tegenwoordig toch de standaard bij een redelijke computer.
          Er moet dan ook nog liefst 1 gewone harde schijf in de computer zitten met een grotere opslagcapaciteit, anders moet je altijd externe schijven gebruiken (en die zijn tot nu toe nog altijd trager dan een ingebouwde).
          Last edited by Black B@ndit; 29 mei 2016, 17:36.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Desktop.

            Bedankt voor de input.
            Aan de hand van bovengemelde zal ik eens verder gaan rondkijken.

            De huidige processor is een Intel Core 2 CPU 6300 1.86GHz.
            Geïnstalleerd RAM is 3GB

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Desktop.

              Zoals reeds aangehaald, minstens een i5 processor en daarbij 128 gb SDD voor de OS (opstart in 15 ) + een extra HDD van 1 tb, een degelijke gfx kaart en 8 gb ram. Zeker ook de voeding checken en niet de standaard nemen als je een pc zou samenstellen. Ik opteer altijd voor een voeding die 100 Watt sterker is dan voorzien. Dit geeft amper een meerprijs en je zit toch iets safer. Dergelijke setup incl case en OS zou je voor rond de 1000 euro moeten kunnen vinden.
              Sony α7ii
              5OOpx

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Desktop.

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Dus minstens een i5, ga ineens voor i7 cpu, voeding die wat aankan, 8gb werkgeheugen (meer is weggesmeten geld), 2 hdd + SSD van fatsoenlijke grootte, een grafische kaart die je monitor juist aanstuurt, .... nog extra externe hd voor backup(s), ... de rest ben ik vergeten.
                .../...
                Tenzij je pro bent qua bewerkingen, dan is waterkoeling handig, een NAS, enz.
                Die waterkoeling gaat echt uw PC niet sneller maken, tenzij uw processor oververhit geraakt ... maar met een deftige koeler lukt het ook.
                Of heb jij nog een andere reden waarom je die handig zou vinden?
                Ik heb eerlijk gezegd nog niet veel pro gebruikers gezien met een waterkoeling.

                Ik snap ook wel je redenering niet van die 8GB geheugen.
                Na een snelle SSD is voldoende geheugen net wel iets dat een redelijke impact heeft op de prestaties .
                Zelfs bij Adobe raden ze minimum 8GB RAM: "Voor de nieuwste versie van Photoshop wordt minstens 8 GB RAM aanbevolen."

                Je hebt ook nog altijd het OS en andere programma's en drivers die RAM gebruiken.
                Nu is 8 GB al niet slecht, maar zeker geen luxe.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Desktop.

                  Mijn keuze zou een goede snelle Laptop met een Dockingstation zijn (i7, SSD schijf en minimaal 8GB Ram) waaraan een groot scherm hangt en muis en toetsenbord. Werkt als een Desktop maar heeft als je hem uit het Dockingstation haalt weer de bekende Laptop flexibiliteit.
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Desktop.

                    Als de topic starter eens een budget zou meegeven, dan zou hij aangepaste raad kunnen krijgen.Maar wat ik hier nu bij sommigen lees

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Desktop.

                      Mijn advies: ga naar 2 computerwinkels, en leg uw verwachtingen op tafel.
                      Laat ze allebei eens een voorstel doen en uitleggen waarom ze die config kiezen.

                      Dan kan jij op basis van hoeveel je wil uitgeven een keuze maken.

                      De vraag is altijd: wat is voor jou duur? Sommigen vinden een desktop met scherm van 1000€ duur, anderen geven daar losjes 2000€ aan uit.
                      En denk ook aan je backup oplossing. Geen computer zou mogen draaien zonder een soort backup.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Desktop.

                        ik hoop dat het mag, maar een linkje naar een gekend pc-builder forum met dezelfde vraag: http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1688605

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Desktop.

                          Voorzie toch maar een externe HD voor back-up,die je loskoppelt.
                          Ik heb hier ooit Decrypt binnengekregen,niettegenstaande anti-virus etc.,hebben alles wat in mijn pc zat van doc,jpeg,raw etc geblokkeerd,op mijn beide partities C en D,maar mijn back-ups op mijn externe harde schijven,konden ze niet aan.
                          Het zal je maar éénmaal overkomen,en alles weg.Tenzij 500 dollar te betalen,en dan nog geen garantie dat je het terug kunt deblokkeren.
                          NB:één van de gebruikte toegangswegen zou de supportfunctie zijn,waarmee je pc extern kan overgenomen worden.Uitvinken bij installatie van je stuurprogramma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe Desktop.

                            Een externe harde schijf heb je inderdaad zeker nodig, maar je moet de bestanden die je niet kwijt wil spelen dan niet alleen maar op die schijf zetten (dat is een fout die sommige mensen ook maken, ik heb er al geweten die zo alle foto's kwijt waren omdat die externe schijf stuk ging).
                            Een aparte schijf (geen partitie van de opstartschijf) in de computer voor alle belangrijke bestanden + een SSD voor de programma's + een externe schijf voor de back up (minstens één back up, eentje meer die je ergens anders bewaart is nog veel beter).
                            En de externe schijf laat je niet constant aangesloten, die sluit je alleen aan als je er (foto)bestanden bij op zet (zo doe ik dat toch, dan kan er zeker geen virus bij terwijl de schijf afgekoppeld is).

                            Ik ben nog steeds heel tevreden over Medion computers, doorgaans krijg je daar net iets meer voor je geld (die bestel ik via de Medion website, daar heb je veel meer keuze dan de aanbieding 2 keer per jaar in de Aldi).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe Desktop.

                              Die waterkoeling gaat echt uw PC niet sneller maken, tenzij uw processor oververhit geraakt ... maar met een deftige koeler lukt het ook.
                              Of heb jij nog een andere reden waarom je die handig zou vinden?
                              Ik heb eerlijk gezegd nog niet veel pro gebruikers gezien met een waterkoeling.
                              Het was ook maar een kwinkslag.

                              Maar toch, om te antwoorden :

                              Waterkoeling maakt een computer niet sneller maar zorgt er wel voor dat je de cpu flink kan overclocken zonder dat die gaat overhitten. Een gewone koeler kan dat niet aan. En nee, ik heb het niet over achteloos een cpu wat overclocken, maar om een cpu te overclocken die gebouwd is om overclockt te worden EN dat het moederbord ervoor gemaakt is EN dan uiteraard ook het BIOS.

                              Een pro die een waterkoeler gebruikt ? https://www.youtube.com/watch?v=WbsyglPqK6o

                              Spring naar minuut 24 ...

                              Comment

                              Working...
                              X