Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OSX Foto's: RAW bestanden bewerken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • OSX Foto's: RAW bestanden bewerken.

    Als ik foto's in RAW formaat wil beweerken in Foto's van Apple, dan gebeurd er niets. Weet er iemand wat ik verkeerd doe?
    Bij het vorige programma IPhoto kon je aangeven dat je de RAW bestanden met een extern programma wilde bewerken maar vanaf Foto's gaat dit blijkbaar niet meer.

  • #2
    Re: OSX Foto's: RAW bestanden bewerken.

    Nu... persoonlijk zou ik RAW-beelden niet met Photos behandelen, maar het kan.
    Het probleem is dat, tenminste als je in RAW+JPG schiet (zoals ik doe) en importeert in Photos, beide formaten worden geïmporteerd. Daarom importeer ik eerst via Image Capture naar een externe schijf, zowel RAW als JPG. Dan zal ik de JPG in Photos importeren, maar da's meer voor wat ik zou noemen "onmiddellijke consumptie". Vraagje: vertonen jouw in Photos geïmporteerde beelden een "J" in de linkerbenedenhoek? Want in dat geval heb je beide formaten geïmporteerd, en bevindt het RAW-beeld zich onder de stack. Maar dan nog kun je, in de Edit-modus kiezen voor "Use RAW as Original".
    ---


    Nadat je RAW as original gekozen hebt, zie je trouwens in de linkerbenedenhoek van de thumb een "R" ipv de originele "J"


    De mogelijkheid om een externe editor te gebruiken zat inderdaad in iPhoto (draait bij mij nog steeds hoor, v. 9.6.1), maar niet in Photos. In Photos (ik heb v.1.5) kun je echter externe editors gebruiken, tenminste als zij een z.g. "extension" hebben:
    Last edited by LesC; 28 mei 2016, 13:01.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: OSX Foto's: RAW bestanden bewerken.

      @Lesc:

      Bedankt voor de info.
      Het is enkel in RAW formaat.
      Ik wil snel in Foto's de RAW foto wat bewerken. Maar dit gaat blijkbaar niet, als ik 1 van de sliders van de belichting verplaats, blijft de foto identiek hetzelfde. Bij het croppen of draaien gebeurd er wel onmiddellijk iets.
      Ik zal de foto's dan maar exporteren naar een andere locatie om ze van daaruit te bewerken.

      Comment

      Working...
      X