Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bridge-camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bridge-camera

    Beste Kenners.

    Alweer enige tijd geleden dat ik mijn gezicht hier heb laten zien.

    Ik stam nog uit de Eos 40D periode en heb wegens drukte al enige tijd niet meer gefotografeerd.
    Destijds heb ik veel gefotografeerd met de 400mm 2.8L versie 1 (mooi stukje glas maar o zo zwaar) en later met de Sigma 100-300 4.0 (veel lichter in het veld en toch tevreden met de eindresultaten in vergelijk met de 400 2.8).

    Ik heb een jaar geleden alles verkocht en momenteel ben ik helaas niet meer in het bezit van een camera behalve die op mijn gsm

    Echter ben ik weer veel aan de wandel in de mooie Belgische Voerstreek alwaar ik woon en ik begin toch iets te missen!

    Omdat ik nu niet de financiele mogelijkheden heb om goed materiaal aan te schaffen (ik denk aan een overstap van Canon naar Nikon) zoek ik naar een tussenoplossing!

    Bridge....???

    Kunnen jullie mij adviseren of het nut heeft een Bridge camera aan te schaffen en zo ja....welke?

    Ik dacht een een iets oudere Panasonic lumix dmc-fz200, of de geprezen Panasonic Lumix DMC-FZ1000 (die in vergelijking tot andere modellen een redelijk beperkt zoombereik heeft maar daarintegen weer een grotere sensor) of trouw blijven aan Canon met de Canon Powershot SX 60 HS en als laatste optie het "zoombeest" van Nikon...om alvast te wennen aan Nikon, de Nikon Coolpix P 900......of uiteraard iets anders?

    Voor de duidelijkheid:

    1) Ik ben mij ervan bewust dat DSLR - Bridge vergelijk geen nut heeft en ben dus ook niet op zoek naar vergelijk.
    2) Ik ga mijn foto's vooral "posten" op Social Media etc. En ik zal weinig tot geen afdrukken maken.
    3) Maar ik ben wel op zoek naar een redelijke kwaliteit....geld weggooien vind ik zonde.
    4) Hoofdzakelijk wil ik de camera gebruiken voor natuurfotografie tijdens wandelingen (niet vanuit de hoogzit of met kilo's aan statieven op mijn rug).
    5) Ik wil zo'n 500 euro uitgeven maar schuw 2de hands material niet!

    Kunnen jullie hier iets mee en kunnen jullie mij adviseren want ik heb total geen ervaring met Bridge Camera's.


    Alvast bedankt en groeten uit.......De Voer.

  • #2
    Re: Bridge-camera

    Zelf ben ik overgestapt van een Nikon D5100 DSLR naar de Panasonic FZ1000.
    Uitstekende en veelzijdige bridge, waar ik heel tevreden over ben.
    De werking is voor 90% gelijk aan een DSLR, maar de FZ1000, heeft veel meer mogelijkheden.
    Grootste verschil is dat je de lenzen niet hoeft te verwisselen.
    Rudi
    Last edited by rudimaes; 28 mei 2016, 18:53.

    Comment


    • #3
      Re: Bridge-camera

      Ik heb zelf de FZ 1000 en ben daar zeer tevreden van...het is wel geen reflex maar de beeldkwaliteiten zijn top.

      Ik neem hem altijd mee op reis i.p.v. mijn D7200.

      Niet twijfelen...maar zeker 1 nemen met een 1' sensor!

      mvg

      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Bridge-camera

        Heb ook al sinds vorig jaar de FZ 1000, heel tevreden over het toestel
        Hier staan er enkele testfto's

        Comment


        • #5
          Re: Bridge-camera

          Bedankt voor je advies.

          Groet,

          JP

          Comment


          • #6
            Re: Bridge-camera

            Ik heb m'n broer ook aangeraden om voor z'n reis naar Zuid-Africa zo'n camera te kopen - en de foto's konden zeker getoond worden.
            Ze hebben scherpe goeie beelden, kwalitatief is dat degelijk materiaal. De resultaten na een weekje oefenen waren meer dan behoorlijk (beter dan mijn eerste digitale foto's denk ik dan, nu hij heeft al wel wat ervaring).
            Ik ken er nog een paar die er erg tevreden over zijn.
            Nu maar te hopen dat ie zich verder verdiept in 't toestel (hem kennende zal dat wel gebeuren).

            Comment


            • #7
              Re: Bridge-camera

              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
              Ik heb m'n broer ook aangeraden om voor z'n reis naar Zuid-Africa zo'n camera te kopen - en de foto's konden zeker getoond worden.
              Ze hebben scherpe goeie beelden, kwalitatief is dat degelijk materiaal. De resultaten na een weekje oefenen waren meer dan behoorlijk (beter dan mijn eerste digitale foto's denk ik dan, nu hij heeft al wel wat ervaring).
              Ik ken er nog een paar die er erg tevreden over zijn.
              Nu maar te hopen dat ie zich verder verdiept in 't toestel (hem kennende zal dat wel gebeuren).
              Uitstekende keuze. De FZ1000 kan de vergelijking aan met mijn vorige camera's: De Nikon D5100 en de Sony A6000.
              Alleen bij minder licht is er meer ruis bij de FZ1000. Maar tot 3200 iso zeker doenbaar.
              Rudi

              Comment


              • #8
                Re: Bridge-camera

                Dat kan ik alleen maar beamen wat Rudi hierboven schrijft. Echt een voortreffelijke camera...ik snap alleen niet dat Sony nu al een RX10II en III heeft ondertussen. Ik denk dat Panasonic binnekort zijn FZ1000 ook wel zal upgraden.

                grtz

                Templar
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Bridge-camera

                  De FZ 1000 blijft met zijn laag prijskaartje in verhouding tot de concurrentie een no-brainer.
                  Ik heb zowel de RX10 MKI als de FZ1000 gehad en mijn algemene voorkeur gaat naar de FZ1000.

                  Er wordt gezegd dat de RX10 steviger gebouwd is o.a door Dpreview en andere websites die dezelfde tekst overnemen (allemaal één pot nat)
                  De RX10 is helemaal niet steviger, alleen de top-plate is in metaal... de rest in goedkope plastiek (zo voelt het aan).. en het montuur van het LCD scherm is fragiel.
                  De knoppen achteraan zitten te diep en je hebt geen gevoel om blindelings te bedienen.
                  De zoeker van de RX10 MKI versie is minder goed dan die van de FZ1000 (RX10MKII is beter dan de FZ) als het op grootte en resolutie aankomt (maar RX10 EVF heeft wel betere kleur output)

                  De FZ1000 heeft zonder te mugge-ziften dezelfde beeldkwaliteit dan de RX10 ... Jpegs (color) is wel naar mijn gevoel iets beter op de Sony. (maakt niet uit voor Raw)
                  De FZ1000 heeft 4K aan boord.... als je dit wil op de Sony zal je naar de MKII versie moeten gaan waar je ook nog wel meer mogelijkheden hebt i.v.m slow motion mogelijkheden...

                  De FZ1000 heeft ong. hetzelfde gewicht dan de RX10 maar is wel groter (waar de 25-400 voor een deel schuldig is)
                  De RX10III is nog een stukje groter... alhoewel .. de lens is vrij smal .. zeker als je rekening houdt met het bereik van 24-600 (FOV FF equivalent) bij eenzelfde opening van F4 als de FZ op het lange eind.

                  Het uitgangspunt van Sony met de RX10 was een compacte camera op de markt te brengen die je DSLR met 24-70 en 70-200 zou vervangen (met opening van 2.8) voor mensen die een all in one oplossing zoeken.
                  Uiteraard kan die nooit je DSLR vervangen met voorgenoemde lenzen.
                  1. De lens is 2.8 maar moet slechts een kleinere sensor dekken
                  2. Spelen met scherptediepte is heel moeilijk door de kleine sensor in verhouding tot APS of full frame
                  3. De kleinere sensor is logischerwijs ruis gevoeliger dan de DSLR broertjes

                  De RX10MKII versie is een verbeterde versie waarvan ik al een paar punten hierboven vernoemd heb waarvan o.a de zoeker, de 4K en slow motion mogelijkheden zowat de belangrijkste zijn.

                  De RX10 MKIII overtreft de RX10II met zijn zoombereik van 24-600 met max. opening van F4... gezien het compacte geheel .. toch een sterk staaltje techniek van Sony.

                  De FZ1000 valt beter in het Budget van TS en is IMHO het beste compromis tussen beeldkwaliteit/grootte/prijs (RXII en III kosten zowat het dubbele)

                  Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.


                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bridge-camera

                    Weeral een mooie omschrijving van het beste wat er op de markt is qua bridge camera's
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bridge-camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
                      Uitstekende keuze. De FZ1000 kan de vergelijking aan met mijn vorige camera's: De Nikon D5100 en de Sony A6000.
                      Hoe zet je nu op zo'n FZ1000 een 1.4 lens? Dat is juist de grote kracht van een DSLR met de grotere sensor erbij. Bij een klein diafragma zullen de foto's van de drie type camera's elkaar waarschijnlijk niet veel ontlopen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bridge-camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Hoe zet je nu op zo'n FZ1000 een 1.4 lens? Dat is juist de grote kracht van een DSLR met de grotere sensor erbij. Bij een klein diafragma zullen de foto's van de drie type camera's elkaar waarschijnlijk niet veel ontlopen.
                        Lees je wel wat vraagsteller geschreven heeft en kan je misschien iemands keuze respekteren ?

                        Ik zal het hier nog eens herhalen :

                        Voor de duidelijkheid:

                        1) Ik ben mij ervan bewust dat DSLR - Bridge vergelijk geen nut heeft en ben dus ook niet op zoek naar vergelijk.
                        En dan komt hjansen om de hoek piepen met de oh zo terzake doende bemerking dat er toch geen 1.4 lens op een bridge kan ...

                        Comment

                        Working...
                        X