Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoekzoom voor Canon 70D.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoekzoom voor Canon 70D.

    Hallo allemaal,

    Sinds een kleine maand ben ik trotse eigenaar van een Canon Eos 70D body.
    Daarbij had ik 2 objectieven tweedehands gekocht: de Canon ef 17-40mm f4 L USM en de Canon ef 70-200mm f4 L USM.

    Komende van een Sony kit heb ik me een beetje verkeken op het feit dat die 17-40mm eigenlijk doelt op een full frame en niet op een crop camera.
    Eigenlijk heb ik dus geen echte groothoek meer op mijn Canon 70D maar begint van een 28mm.

    Dit mis ik wel want ik fotografeer ook nog eens graag landschappen (maar een nog bredere hoek vind ik daar niet voor nodig).

    De beeldstabilisatie mis ik ook wel een beetje (op de Sony had ik een Tamron 17-50mm f2.8).

    Nu zit ik er aan te denken het objectief weer te koop te zetten en uit te kijken naar een beter alternatief voor mijn crop camera. Liefst wat lichtsterk (f2.8)?
    Kijk ik best voor een Tamron, Sigma of Canon?
    Of iemand andere opties?

    Bedankt alvast voor het lezen en eventuele reacties!
    Canon

  • #2
    Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

    Tokina 11/16 ?

    Comment


    • #3
      Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

      Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
      Tokina 11/16 ?
      Bedankt voor uw reactie maar ik dacht meer aan een standaardzoom zoals een 17-50mm f2.8.
      Niet echt een groothoek maar het is de bedoeling dat deze lens ook bvb. in huis of buitenshuis bruikbaar is.
      Canon

      Comment


      • #4
        Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

        Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
        Bedankt voor uw reactie maar ik dacht meer aan een standaardzoom zoals een 17-50mm f2.8.
        Niet echt een groothoek maar het is de bedoeling dat deze lens ook bvb. in huis of buitenshuis bruikbaar is.
        Als je groothoek mist moet je toch kleiner dan 17mm gaan en anders de 16/35 f2.8.

        Comment


        • #5
          Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

          Ik heb onlangs nog iemand gesproken die de Canon EF-S 10-18 heeft gekocht, en hij is er heel tevreden over.
          Voor landschappen heb je geen lichtsterke lens nodig, als er te weinig licht is, dan zet je de camera op een statief, een landschap loopt niet weg...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
            Als je groothoek mist moet je toch kleiner dan 17mm gaan en anders de 16/35 f2.8.
            Op de canon ef 17-40mm f 4 l usm lens die ik nu gebruik heb ik eigenlijk maar een 28 om te beginnen nu.
            Dus zou de 17mm van bvb. een Tamron 17-50mm toch een verbetering zijn op mijn crop camera denk ik?
            Het is inderdaad nog altijd geen echte groothoek als een Tokina 11/16 maar daarvoor fotografeer ik eigenlijk te weinig landschappen.
            De bedoeling is dat de lens samen met mijn telelens een voldoende bereik geven.
            Canon

            Comment


            • #7
              Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb onlangs nog iemand gesproken die de Canon EF-S 10-18 heeft gekocht, en hij is er heel tevreden over.
              Voor landschappen heb je geen lichtsterke lens nodig, als er te weinig licht is, dan zet je de camera op een statief, een landschap loopt niet weg...
              Bedankt voor uw reactie!
              Nu heb ik me eigenlijk een beetje verkeerd uitgedrukt.
              De lens zou ook moeten dienen om binnenshuis of bij mindere lichtomstandigheden foto's te nemen. Daarom die f2.8.
              En een echte landschapslens zou ik niet kopen. Eerder een standaardzoom maar die toch wat breed genoeg is voor een landschapje af en toe.
              Canon

              Comment


              • #8
                Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

                Canon 17-55 2.8 IS ? Pracht van een lens, 2dehands ong. 500 euro.

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

                  Dankjewel voor uw reactie!
                  Dit is inderdaad het bereik dat ik voor ogen heb.
                  Canon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

                    17/40 en 17/50 en 17/50 zijn allen 17mm en hebben evenveel groothoek.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

                      Maar is er dan geen verschil tussen de bvb. een Canon 17-55 2.8 IS (die voor een crop camera gemaakt is) en de Canon 17-40mm f4 L USM (die ik nu heb) die meer voor een full frame gemaakt is?
                      Ik vind het nogal verwarrend, sorry daarvoor!
                      Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

                        Neen daar is geen verschil in enkel dat de 17/55 lichtsterker is en 15mm meer tele.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

                          Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                          Maar is er dan geen verschil tussen de bvb. een Canon 17-55 2.8 IS (die voor een crop camera gemaakt is) en de Canon 17-40mm f4 L USM (die ik nu heb) die meer voor een full frame gemaakt is?
                          Ik vind het nogal verwarrend, sorry daarvoor!
                          Heb je ooit met full frame gewerkt, en kom je nu terug naar crop?
                          17 is gewoon een heel normale brandpuntsafstand voor het begin van groothoek op crop. Als je die 17 op een FF-camera zet, wordt het plots heel breed. Het verschil zit niet in de lens, maar in de camera. 17mm brandpuntsafstand op de ene lens, is ook 17 op de andere.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

                            Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
                            Heb je ooit met full frame gewerkt, en kom je nu terug naar crop?
                            17 is gewoon een heel normale brandpuntsafstand voor het begin van groothoek op crop. Als je die 17 op een FF-camera zet, wordt het plots heel breed. Het verschil zit niet in de lens, maar in de camera. 17mm brandpuntsafstand op de ene lens, is ook 17 op de andere.
                            Dankjewel voor de duidelijke uitleg!
                            Nee, ik heb nog geen full frame gehad en ik ben ook niet meteen van plan er een aan te schaffen.
                            Ik heb 10 jaar een volledige Sony uitrusting gehad en als laatste de Alpha 57 die ook een crop camera was. Nu had ik de indruk dat de 17 mm (van mijn Tamron 17-50mm f2.8) op mijn Sony dslr breder was. Maar dat zal dan aan mij liggen!
                            Canon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoekzoom voor Canon 70D.

                              Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                              Dankjewel voor de duidelijke uitleg!
                              Nu had ik de indruk dat de 17 mm (van mijn Tamron 17-50mm f2.8) op mijn Sony dslr breder was.
                              Dat kan best zijn. Lenzen worden verkocht onder hun "marketing" naam, dus een 17-40, of een 17-55. Maar in werkelijkheid is dat dan bvb een 17,6-38,9 lens (17-40), of een 16,8-53,5 lens.
                              Nu, het verschil tussen 16,8 en 17,6, dat ga je al merken op fotos. Dat kan al 2 graden meer beeldhoek opleveren.
                              Bovendien is de sensor van uw Sony (23,5 x 15,6) ook nog een beetje groter dan die van Canon (22,5 x 15). Dat zorgt ook voor iets meer breedhoek igv de Sony.
                              Last edited by dleemans; 28 mei 2016, 21:55.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X