Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Pentax K-x

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade Pentax K-x

    Hallo iedereen. Ik fotografeer nu al een hele tijd met m'n Pentax K-x, en hoewel ik er altijd erg tevreden van ben geweest, is het ondertussen wel tijd voor een nieuwe.
    Alleen ben ik duidelijk niet meer helemaal mee wat betreft de nieuwere modellen van Pentax. Er zijn een paar dingen die ik nu op m'n K-x mis, en die ik wel zou willen hebben.

    Moet:
    - Oplichtende scherpstelpunten in de zoeker. Nu heb ik die niet, en dat is een must voor de opvolger.
    - Betere werking in het donker, bruikbaardere hogere ISO dan op m'n K-x. Maar dat lijkt me inherent aan een upgrade.

    Mag:
    - Bulb-mode. Ik probeer al eens graag een nachtfoto uit, en dan ben ik liever niet steeds beperkt tot 30sec.
    - Compatibel met een intervalometer
    - Weather sealing

    Filmen speelt hoegenaamd geen rol. Dat doe ik niet met de dSLR. Heeft er iemand tips over welke upgrade het meeste geschikt zou zijn voor me? Het budget zou liefst rond de 500 à 600€ liggen. Ik zoek al even naar een fijne reislens, dus als er een mooie combi is met de 18-135, mag dat budget een beetje naar omhoog.
    Zelf heb ik al zitten kijken naar een K50, een KS2 en een K3. De K3ii is me misschien wat te duur, tenzij iemand me echt kan overtuigen. Wat ik vooral niet wil, is een camera die over 3 jaar obsolete is. Ik hoef zeker niet het nieuwste van het nieuwste te hebben, m'n K-x heeft me goed gediend, maar een model dat nu al voorbijgestoken is, is ook jammer. Als ik zie op de tijdlijn, zie ik dat de K50 al stopgezet is. Is het dan eerder aan te raden om voor één van de andere twee te kiezen? Wie, o wie, kan me helpen?

    Edit: Oh ja, waarvoor ik 'm gebruik. Voornamelijk reisfotografie, en ook wel eens foto's van neefjes en nichten/portretfotootjes. Geen studiowerk, of zo.
    Last edited by MadHatter; 24 mei 2016, 14:04.

  • #2
    Re: Upgrade Pentax K-x

    Ik denk dat de meeste nieuwere Pentax DSLRs voldoen aan je vereisten. Er zou weldra een K-70 komen, dus dat lijkt me de beste keuze mocht je kunnen wachten. Maar een K-50 zal je hier en daar nog wel in stock vinden aan een goede prijs, dus mss is dat een betere optie. Afhankelijk van hoe snel je de upgrade wil realiseren (bvb vóór je volgende reis deze zomer?). De K-70 kan mogelijk op zich laten wachten tot het najaar.

    Heb even rondgekeken, en bvb bij Kamera Express staat de K-50 met een 18-135 voor 699 EUR op voorraad. Bij Grobet in Antwerpen zelfde combo met promoprijs van 649 EUR (ook op voorraad).

    Natuurlijk gaat een K-3 je meer mogelijkheden geven, maar allicht is de K-50 voldoende. Zeker gegeven je budget en je wens er een 18-135 bij te hebben.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade Pentax K-x

      Bedankt voor je reactie! De upgrade zou er toch moeten komen voor begin september. De volgende reis is eind die maand, en tegen dan wil ik er wel mee vertrouwd zijn. De K70 die dan zou uitkomen, zal dan waarschijnlijk rond de prijs van een nieuwe K3 gaan zitten. Hmm. Maar jij hebt dus niet het idee dat de K50 op hetzelfde niveau van de K-x blijft, maar wel een stap vooruit is?

      Ik heb ook eens rondgekeken voor prijzen, en eigenlijk denk ik dat de KS2 al afvalt. Dat lijkt me een onnodige tussenstap, en ik lees wel vaker dat die sensor te wensen over laat tegenover die in de eerdere modellen. Plus dat draaischerm... Brr
      Het zal waarschijnlijk neerkomen op een K50 met 18-135, of een blote K3. Alleen vraag ik me af of de K3 niet vooral features heeft die ik niet zal gebruiken... (HDMI, filmen, FluCard, grip). Zijn er duidelijke voordelen van de K3 puur op het vlak van fotografie?

      En ja, Grobet geniet de voorkeur, als het even kan

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade Pentax K-x

        Wel, de K-50 heeft wat je zoekt, zowel wat je onder "moet" als onder "mag" oplijst. Da's de belangrijkste reden waarom ik de K-50 voorstel. Bovendien past die ook best in je budget.

        De K-50 heeft een glazen prisma in de zoeker, en geen pentamirror zoals de K-x, wat toch ook een stapje omhoog is. En het is natuurlijk gewoon een veel modernere camera, waardoor deze in haast alle opzichten een pak sneller en degelijker zal aanvoelen in vgl met de K-x.

        Mogelijk voordeel voor de K-50 tov de K-3: de 16MP sensor is volgens velen de beste APS-C sensor die Pentax tot nu gebruikte (ook in de uitstekende K-5 en de K-5II). De 24MP van de K-3 zou iets minder zijn, hoewel dat m.i. afhangt hoe je 't bekijkt. Volgens mij is de 16MP misschien iets beter op 100% pixelniveau maar beide zijn ongeveer gelijk op globaal beeldniveau. Voor mij zijn de extra MP van de K-3 vooral handig als ik vogels en ander wildlife fotografeer waar ik niet dicht genoeg bij kan. Anders zou de 16MP ruim volstaan.

        Is de K-50 een goede reiscamera? Jazeker, vooral dankzij de WR. Bovendien is het een erg lichte camera.

        Heeft de K-3 voordelen als reiscamera tov de K-50? Jazeker... Voor mij belangrijkste voordeel voor de K-3 is het dubbele kaartslot. Dat verdubbelt niet enkel je capaciteit om te kunnen blijven fotograferen zonder kaartwissel, het laat ook een efficiënter gebruik van je kaartjes toe. Voorheen moest ik steeds anticiperen of de resterende capaciteit op het kaartje in gebruik wel voldoende zou zijn tot de volgende gelegenheid om kaartje te wisselen. Had ik bvb nog 50 opnames op de kaart, maar gingen we een wandeling in een druipend regenwoud maken (dus camera dicht houden de hele wandeling), dan wist ik dat 50 nogal nipt zou zijn voor die wandeling en stak ik in het hotel al een verse lege kaart in. Maw 50 onbenutte opnames op de vorige kaart. Met de K-3 wissel ik bij de eerste gelegenheid nadat de camera overging op de tweede kaart, dus benut ik de eerste kaart 100%. Natuurlijk is efficiënt kaartgebruik door de 24MP van de K-3 wel belangrijker dan met de 16MP van de K-50.

        De K-3 heeft natuurlijk meer knoppen en functies die rechtstreeks toegankelijk zijn zonder dat je in de menu's moet gaan. En de K-3 is ook gewoon een pak sneller en steviger (en zwaarder!!). Voor iemand als ik die dat type camera gewoon is, is de K-50 een serieuze stap terug, maar als je van de K-x komt lijkt me dat een ander verhaal.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade Pentax K-x

          Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg! Het wordt waarschijnlijk nog een hele poos tobben. Zo gaat dat nu eenmaal bij mij Maar nu heb ik op z'n minst al van de mening een ervaringsdeskundige.

          Ik schommel nog wat tussen de angst om over een jaar spijt te hebben dat ik er niet ineens voluit voor ben gegaan, en de twijfel of de K-3 geen overkill is, voor een amateurtje als ik.
          Het top-LCD, de extra MP's voor wat crops, en vooral de scherpte spreken me wel aan bij de K-3. Maar dan schroef ik wel weer gewoon de twee kitlenzen op die K-3, terwijl er op de K50 een 18-135 kan. Nu ja, m'n kits zijn toch niet mijn voornaamste lenzen, maar wel net gemakkelijk op reis natuurlijk .

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade Pentax K-x

            Nogmaals bedankt voor de info. Ik denk dat de kogel door de kerk is. Lens > body. De K3 ziet er heel verleidelijk uit, omdat die zonder lens bijna in dezelfde price range valt, maar eigenlijk spreken we over bijna een verdubbeling van prijs.
            Een uitgebreider speeltje oogt altijd mooi, maar die K50 doet precies wat ik wil, en meer. Ik denk dat ik er lang plezier van ga hebben. Ook bedankt voor de tip van Grobet, ik ga proberen daar vandaag langs te gaan. Het is toch een mooie korting.

            (En over 6 jaar stap ik ineens over naar de k2ii )

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade Pentax K-x

              En weer een reactie op mezelf Je weet nooit wie er wat aan heeft. Vrijdag bij Grobet langsgegaan, en met een k50 naar buiten gegaan. Zoals altijd weer heel behulpzaam en vriendelijk, en een bijzonder scherpe prijs. Nu nog even alles uitzoeken, want veel is wel hetzelfde, maar nét anders. En zodra ik hem vast had, wist ik wat je bedoelde, ishpuini. Een grote sprong vooruit op zowat elk vlak ten opzichte van mijn K-x'je! Ik ben een tevreden man.

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade Pentax K-x

                Gefeliciteerd!! Allicht kan je weer enkele jaren verder zo!

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment

                Working...
                X