Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon in zwaar weer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon in zwaar weer

    Op Nikon rumors werd een kort interview gepubliceerd met het management van Nikon en daar begint men zich zorgen te maken over de dalende verkoop van zoals DSLR's als compact camera's.


    Via deze lenk kan je lezen welke maatregels Nikon neemt om het budget onder controle te krijgen:


    Hopelijk gaat men voor de Europese verdelers het comissiesysteem niet afschaffen want dan gaat men als winkel (uiteraard) geneigd zijn een ander merk naar voor te schuiven.
    Sorry maar beide artikels zijn in het Engels.

  • #2
    Re: Nikon in zwaar weer

    Zoals ik reeds eerder meerdere malen aangehaald heb zit DSLR verkoop, en camera verkoop in het algemeen in een sterk dalende trend , dat is niet alleen voor Nikon zo maar geldt ook voor Canon en andere producenten.
    Gemiddeld was er de laatste jaren een daling van 18 a 20% wat verkoop DSLR betreft en ligt dit nog veel hoger voor compact toestellen.
    Enkel de verkoop van systeemcamera's met verwisselbare lens houdt min of meer stand (-1,5% )
    Reden:
    -Economische toestand op wereldniveau met daarbij dalend koopgedrag vooral in China.
    -Verloop van DSLR naar smartphone en tablet, vooral de DSLR instapmodellen ondervinden hier zware impact.
    -Verloop van DSLR naar systeemcamera's met ook impact op hogere class toestellen.

    Zowel Nikon en Canon zullen met meer geavanceerde toestellen op de markt moeten komen dan dat nu het geval is als ze in de toekomst nog enige rol van betekenis willen spelen.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon in zwaar weer

      Wel, lees dit als Sony adept:

      Comment


      • #4
        Re: Nikon in zwaar weer

        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Er is een wezenlijk verschil tussen niet kunnen voldoen aan de vraag van klanten als gevolg van een aardbeving of blijven zitten met je toestellen omdat je klanten veel minder interesse tonen.
        Als je al begint te juichen omdat een bedrijf getroffen wordt door een aardbeving dan ben je inderdaad goed bezig, doe zo verder zou ik zeggen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon in zwaar weer

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          Er is een wezenlijk verschil tussen niet kunnen voldoen aan de vraag van klanten als gevolg van een aardbeving of blijven zitten met je toestellen omdat je klanten veel minder interesse tonen.
          Als je al begint te juichen omdat een bedrijf getroffen wordt door een aardbeving dan ben je inderdaad goed bezig, doe zo verder zou ik zeggen.
          Vermoedelijk hebben we hier opnieuw te maken met een geval van selectief lezen...
          Sony kampt, behalve met de effecten van de aardbeving, ook met een tanende vraag naar beeldsensoren die onder meer worden gebruikt in camera’s voor smartphones.
          En wie heeft er in godsnaam gejuicht om die aardbeving?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon in zwaar weer

            Is de technologie niet stilaan in de grote lijnen ontwikkeld, waardoor de stappen vooruit minder groot zijn als bij de eerdere generaties camera's, en dan ook de 'noodzaak' om elke nieuwe camera te kopen afneemt?

            En los daarvan, veel mensen die misschien vroeger een DSLR kochten voor op reis (op manueel ) te fotograferen lopen nu met een smartphone of tablet rond? Onderschat daarbij het 'nu delen' niet: ze willen alles snel op FB zetten, wat met een smartphone met een klik gebeurd is en als FB delen je belangrijkste doel is is die kwalitatief genoeg. (Merkte dit ook zondag na een voorstelling te trekken, vroegen enkele groepen om een groepsfoto te maken. Ik zei dat het op de FB pagina ging komen, de reactie: "ah t staat er nu op?". Neenee, morgen waarschijnlijk". "Ah ok, dan trekken we er ook al eentje met de iphone om er nu al op te zetten").

            Comment


            • #7
              Re: Nikon in zwaar weer

              Dit kan ook allemaal met een sony hoor(wifi,nfc).Metveen nikon dieceen stunachterloopt kan dit

              Comment


              • #8
                Re: Nikon in zwaar weer

                Sorry mijn tablet had kuren.Ik wou zeggen dat nikon misschien wel een stukje achterloopt op dit gebied.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon in zwaar weer

                  De beste kostenbesparende maatregel die Nikon zou kunnen nemen valt onder het motto “ doe het goed van de eerste keer”. “Niet kwaliteit” heeft hun al handenvol geld gekost, het D800/E debacle met de focus problemen, het D600 stof/olie probleem dat alleen erkend werd doordat de camera niet meer in China mocht worden verkocht, de D750 terugroep acties ( tot nu toe 3 ) problemen met de 300F4 lens en ga maar door. Normaal zou ik enige nederigheid verwachten na al dit gepruts maar neen de prijzen gaan spectaculair de hoogte in en dan geeft men daarna zogezegd een korting die kleiner is dan de ingevoerde verhoging. Wat de aardbeving betreft, blijkbaar hebben ze ook hier niets geleerd uit het verleden, bij de lancering van de D800/E was er ook een beving en kon men niet leveren. De D700 stond op dat moment rond de 1650 € geprijsd en toen men de D800/E niet kon leveren was dat terug 2000€ en meer, dit gedurende vele maanden. Wat zegt men ook alweer van een ezel? De situatie is nu juist dezelfde en hun reactie ook. Alleen denk ik dat hun probleem nu nog groter is aangezien ze een nieuwe lijn wilden introduceren iets wat nu niet kan. Kaizen, nochtans een Japans begrip, zit blijkbaar niet in de Nikon cultuur.
                  Verder vraag ik mij af waarom er geen Sony stocks zijn van deze sensoren in niet aardbevingsgevoelige gebieden, ze hebben fabrieken in bijna heel Azië.
                  Ik wens in ieder geval de verloren mirrorless zonen hier op het forum die terug het DSLR licht hebben gezien en daar nu met zoveel enthousiasme over vertellen veel geluk met hun nieuwe aanwinst en hoop dat ze er nog lang en probleemloos van hun toestel zullen kunnen genieten. Ik, ik haak af, ik heb nu een verzameling van zeven Nikon camera’s (DX , FX+film jongste is van 2012) die mij veel genoegdoening geven en het zal nog lang duren voor ze terug een Nikon camera aan mij verkopen.
                  “NIKON, get your act together” zou ik zeggen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon in zwaar weer

                    Oorspronkelijk geplaatst door N_D4 Bekijk bericht
                    De beste kostenbesparende maatregel die Nikon zou kunnen nemen valt onder het motto “ doe het goed van de eerste keer”. “Niet kwaliteit” heeft hun al handenvol geld gekost, het D800/E debacle met de focus problemen, het D600 stof/olie probleem dat alleen erkend werd doordat de camera niet meer in China mocht worden verkocht, de D750 terugroep acties ( tot nu toe 3 ) problemen met de 300F4 lens en ga maar door. Normaal zou ik enige nederigheid verwachten na al dit gepruts maar neen de prijzen gaan spectaculair de hoogte in en dan geeft men daarna zogezegd een korting die kleiner is dan de ingevoerde verhoging. Wat de aardbeving betreft, blijkbaar hebben ze ook hier niets geleerd uit het verleden, bij de lancering van de D800/E was er ook een beving en kon men niet leveren. De D700 stond op dat moment rond de 1650 € geprijsd en toen men de D800/E niet kon leveren was dat terug 2000€ en meer, dit gedurende vele maanden. Wat zegt men ook alweer van een ezel? De situatie is nu juist dezelfde en hun reactie ook. Alleen denk ik dat hun probleem nu nog groter is aangezien ze een nieuwe lijn wilden introduceren iets wat nu niet kan. Kaizen, nochtans een Japans begrip, zit blijkbaar niet in de Nikon cultuur.
                    Verder vraag ik mij af waarom er geen Sony stocks zijn van deze sensoren in niet aardbevingsgevoelige gebieden, ze hebben fabrieken in bijna heel Azië.
                    Ik wens in ieder geval de verloren mirrorless zonen hier op het forum die terug het DSLR licht hebben gezien en daar nu met zoveel enthousiasme over vertellen veel geluk met hun nieuwe aanwinst en hoop dat ze er nog lang en probleemloos van hun toestel zullen kunnen genieten. Ik, ik haak af, ik heb nu een verzameling van zeven Nikon camera’s (DX , FX+film jongste is van 2012) die mij veel genoegdoening geven en het zal nog lang duren voor ze terug een Nikon camera aan mij verkopen.
                    “NIKON, get your act together” zou ik zeggen
                    Wat een zeurpiet.
                    Last edited by Guest42; 24 mei 2016, 19:04.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon in zwaar weer

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Toeme toch, wat doen we daar nu mee, kamers vol overgedateerde rommel, en reeds terug een afspraak in Japan.
                      Impressive
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon in zwaar weer

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Toeme toch, wat doen we daar nu mee, kamers vol overgedateerde rommel, en reeds terug een afspraak in Japan.







                        Dat je wat meer kamera's heb dan de gemiddelde fotograaf heb je al dikwijls breed uitgesmeerd op dit forum, dat je ergens een connectie hebt in Japan ook en wat brengt dit nu inhoudelijk bij tot de discussie??? Hopelijk staat Kaizen (verklaring van het woord staat op Wikipedia) op de agenda en kunnen we na jou onderhoud genieten van lagere prijzen en verbeterde kwaliteitscontrole en dus minder terugroepacties! Het gaat je goed daar! (Mogelijk nog uitwisseling van camera's met het Nikon museum aldaar)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon in zwaar weer

                          Wees blij, binnenkort is dat allemaal vintage, dan wordt het alleen maar meer waard!

                          Nu serieus, het meeste is hier al geschreven, uiteraard hebben 'de grote twee', Canon en Nikon nog steeds super goeie camera's en mss zelfs nog steeds de beste, maar hun probleem is dat tegenwoordig elke camera goed (genoeg) is en de bestaande klanten dus niet snel meer zullen moeten upgraden.
                          Terwijl nieuwe klanten eerder voor een innovatief merk / cameratype zullen kiezen, en dat is bij beide merken toch wel even geleden, de laatste grote innovaties van Canon waren naar mijn mening live-view en video in dslr's (een jaar of 10 geleden?), de laatste grote innovatie van Nikon, geen idee?
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon in zwaar weer

                            Laatste innovatie naar mijn mening was de D3 en D700 met hun, toen toch, spectaculaire hoge iso prestaties en voor die tijd spectaculaire AF dit was 2008. Verder de D90 als eerste kamera met video mogelijkheid in ...... 2008. Video deel direct verbeterd door Canon met de 5d mkII en gelanceerd met het filmpje Reverie van Vincent Laforet in 2008.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon in zwaar weer

                              Wie laat zich nu onzeker maken door wat nieuwsberichtjes en geblabber van seriële onheilsprofeten? Ik blijf Nikon met OVF gebruiken zolang ik van fotografie kan genieten. Verder zitten mijn aandachtspunten meer bij workflow, het aanscherpen van mijn fotografische techniek en visie plus het afprinten van mijn beste werk. Momenteel met de D7200 en D700 en volgend jaar misschien met een recenter model?

                              Comment

                              Working...
                              X