Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

    Nu reeds een 6-tal jaar bezitter van een Canon 550D, nog steeds m'n eerste DSLR en waar ik dus mee heb leren werken. Binnen enkele maanden wil ik eindelijk een stapje hoger mikken en dus een nieuwe camera aanschaffen. Ik spits me normaal gezien niet toe op iets scecifiek qua fotografie, ben een all-rounder en probeer een beetje vanalles uit (portret, architectuur, natuur, sport,...) MAAR sinds een dik jaar verzeild geraakt in de disco danssport van m'n stiefdochter, en ik dacht eerst dat ik me zou kunnen redden met het aanschaffen van een betere lens (zie topic http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-528844.html). Ondertussen gelukkig genoeg budget kunnen bijeenrapen voor een nieuwe camera, want met die 550D zal ik nooit kunnen bekomen wat ik voor ogen heb in doffe sporthallen met snelle bewegende danseressen... Doel is om te kunne 'concurreren' met de foto's van http://jmphotography.be/portfolio/da...en%202016.html (gebruikt een D810)

    Anyway, dit zijn enkele cameras die m'n aandacht trokken en in deze prijsklasse wil ik het houden:
    Canon 7D mark II (€1369)
    Canon 6D (€1435)
    Nikon D750 (€1939)
    Nikon D610 (€1399)

    M'n vraag aan jullie... voor mijn doeleinden, welke zou de beste aankoop zijn? Of eerder toch nog een ander model? Na honderden reviews te lezen ben ik er nog steeds niet uit, en vertrouw volledig op jullie goede raad zoals steeds!

    Alvast bedankt
    Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

  • #2
    Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

    Welke lens gebruik je?
    Bij het bladeren door het album dat je als voorbeeld opgeeft, zie ik allemaal foto's genomen op ISO5000 bij f/2.8 met sluitertijden rond 1/1000s.
    Op het getoonde formaat profiteer je ook nog eens enorm van de extra pixels van de D810. Moeilijk om tegen te concurreren...

    Als je bij Canon blijft, en 5D en 1D liggen buiten budget, dan denk ik dat de 6D een betere keuze is dan de 7DmkII. Bij de 6D ga je het dan wel moeten doen met het centrale AF punt, wat je compositiemogelijkheden nogal beperkt.

    Bij Nikon overweeg je een D750, die dit ongetwijfeld aankan, maar er is nu ook de D500 (nog iets duurder) die voor dit soort werk uitermate geschikt is en bovendien met enkele specifieke crop-lenzen kan werken zoals de 50-100/1.8. Anderzijds vraag ik mij ook af of je voor dergelijke fotografie niet genoeg hebt aan een D7100/D7200. Die zijn aantrekkelijk geprijsd maar je zal iets sneller aan de limiet zitten.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Welke lens gebruik je?
      Bij het bladeren door het album dat je als voorbeeld opgeeft, zie ik allemaal foto's genomen op ISO5000 bij f/2.8 met sluitertijden rond 1/1000s.
      Op het getoonde formaat profiteer je ook nog eens enorm van de extra pixels van de D810. Moeilijk om tegen te concurreren...

      Als je bij Canon blijft, en 5D en 1D liggen buiten budget, dan denk ik dat de 6D een betere keuze is dan de 7DmkII. Bij de 6D ga je het dan wel moeten doen met het centrale AF punt, wat je compositiemogelijkheden nogal beperkt.

      Bij Nikon overweeg je een D750, die dit ongetwijfeld aankan, maar er is nu ook de D500 (nog iets duurder) die voor dit soort werk uitermate geschikt is en bovendien met enkele specifieke crop-lenzen kan werken zoals de 50-100/1.8. Anderzijds vraag ik mij ook af of je voor dergelijke fotografie niet genoeg hebt aan een D7100/D7200. Die zijn aantrekkelijk geprijsd maar je zal iets sneller aan de limiet zitten.

      Hey Pieter, bedankt voor je reactie, aan dergelijke feedback heb ik wat!

      Mja, welk lenzen gebruik ik... heel basic lenzen, ik ben nog maar 6 jaar bezig met fotografie en nooit echt geïnvesteerd in materiaal, aangezien ik met een instapmodel de kneepjes van het vak wou leren. Ik kocht dus m'n 550D met EF-S 18-55mm kit lens, en kort daarop kocht ik een 2e hands Canon 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM. Af en toe leen ik ook de nifty fifty Canon 50mm f/1.8 van m'n neef.

      Eerst dacht ik om gewoon zwaar te investeren in enkel een lens en bvb de 70-200 2.8 te kopen en zo mijn plan te trekken met de 550D, maar aangezien ik mijn budget kon opkrikken heb ik besloten om eerst een nieuwe body aan te schaffen en dan beslissen welke lens ik zal aankopen (want ook dát is mij nog een raadsel...).

      De 5D en 1D liggen idd buiten mijn budget, de D500 zou voor mij een droom zijn maar ik twijfel nog aan de prijs, omdat ik dan vrees voor de aankoop van een echt sterke lens. M'n budget is namelijk nog wat onduidelijk omdat dit niet van mij afhangt (schoonbroer start nieuwe zaak en via hem zou ik een nieuwe camera mogen aanschaffen, concreet bedrag die ik mag uitgeven is nog onduidelijk snappie...).

      Dus met de D500 of eventuuel de D750 in combinatie met de 50-100/1.8 (€1.300 denk ik?) zou ik al aardig in de buurt komen van die fotograaf met z'n D810?
      Nogmaals merci!
      Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

      Comment


      • #4
        Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

        Oorspronkelijk geplaatst door Flandrach Bekijk bericht
        Dus met de D500 of eventuuel de D750 in combinatie met de 50-100/1.8 (€1.300 denk ik?) zou ik al aardig in de buurt komen van die fotograaf met z'n D810?
        Naar mijn idee echt wel. Maar de 50-100 is een crop-lens dus die ga je niet op de D750 zetten. Ik vind het trouwens een lens voor een heel klein doelpubliek, dus zeker goed nadenken voor je zoiets koopt.
        De D500 is bij uitstek gemaakt voor dit soort fotografie, en die zou mijn voorkeur krijgen. Duur is hij wel, ik weet het.
        Als lens denk ik dat ik nog altijd een 70-200 zou nemen. Die heeft zich al lang bewezen en de flexibiliteit van een zoom tegenover de lichtsterkte van een prime blijft toch belangrijk, aangezien je vermoedelijk niet alle vrijheid hebt om een plaatsje te kiezen van waar je gaat fotograferen.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Naar mijn idee echt wel. Maar de 50-100 is een crop-lens dus die ga je niet op de D750 zetten. Ik vind het trouwens een lens voor een heel klein doelpubliek, dus zeker goed nadenken voor je zoiets koopt.
          De D500 is bij uitstek gemaakt voor dit soort fotografie, en die zou mijn voorkeur krijgen. Duur is hij wel, ik weet het.
          Als lens denk ik dat ik nog altijd een 70-200 zou nemen. Die heeft zich al lang bewezen en de flexibiliteit van een zoom tegenover de lichtsterkte van een prime blijft toch belangrijk, aangezien je vermoedelijk niet alle vrijheid hebt om een plaatsje te kiezen van waar je gaat fotograferen.
          Juist, de D500 is een crop maar de D750 is full frame...
          De 70-200 zou uiteraard ideaal zijn, hoewel ik merk aan m'n eigen foto's dat ik ook vaak moet teruggrijpen naar bereik tussen 40 en 70 mm, hangt van zaal tot zaal af, en ook van waar de dansers opgesteld staan en dan nog... ze verlopen uiteraard heel vaak van plaats, ene moment staan ze bijna vlak voor je neus en plots staan ze 5 tot 10 meter achteruit. En als fotograaf kan je daar soms echt niet van plaats veranderen, het is meestal drummen voor een goed plaatsje (ook al een gok) en verplaatsen betekent vaak dat je geen goede zaak doet. Joanito (met de D810) zit meestal al ruim op voorhand ergens centraal voor de dansvloer en blijft daar uren zitten. Zal er eens op moeten letten hoe vaak hij wisselt van lens, en welk hij het meest gebruikt.

          Je spreekt je niet echt uit over de 7D mark II. Ik lees vaak dat die ook zeer geschikt is voor sportfotografie, ook bij weinig licht. Zou er dan zo'n groot verschil zijn met de D500 en/of D750? In prijs zou je idd denken van wel, maar ik hoor vaak heel positieve commentaren (maar dan mss door mensen die geen ervaring hebben met betere toestellen?). Pff heel moeilijk allemaal :-)
          Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

          Comment


          • #6
            Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

            Oorspronkelijk geplaatst door Flandrach Bekijk bericht
            Je spreekt je niet echt uit over de 7D mark II. Ik lees vaak dat die ook zeer geschikt is voor sportfotografie, ook bij weinig licht.
            De autofocus is ongetwijfeld uitstekend in alle omstandigheden. Maar ik heb de nieuwste 7D nog nooit zelf aan de tand kunnen voelen (behalve eens in een winkel) dus ik kan die wat minder goed inschatten. Op dit moment heb ik het idee dat hij de snelheid en de bufferdiepte wel heeft om een heuse sportcamera te zijn, maar ik twijfel als het over ISO waarden van 3200 en hoger gaat. Ik denk niet dat hij de D7200 bijvoorbeeld echt overtreft qua algemene prestaties, en aan de hoge ISO van de D500 kan hij niet tippen.

            Pas op, ik stel de vergelijking hier waarschijnlijk veel te scherp voor, want in de praktijk blijken die hoge ISO toestanden een stuk dichter bij elkaar te liggen dan de ideale testwaarden die men her en der op review sites kan vinden. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand op ISO1600 steen en been klaagt over ruis terwijl iemand anders op ISO6400 betere resultaten haalt omdat hij optimaal weet te belichten. Wat het toestel kan, is niet gelijk aan wat de fotograaf eruit haalt...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

              En net daar denk ik dat mijn nieuwe camera zeer goed moet scoren... ISO waarden. Als je al ziet dat de D810 in mijn ogen prachtig presteert bij ISO5000... lijkt mij een droom om dit te bekomen. Naast die dansfoto's gebruik ik m'n camera eigenlijk heel vaak op feestjes, indoor (ook outdoor) evenementen enz dus vaak met weinig licht, dus ja, denk dat ik vooral met dit argument de juiste camera zal moeten kiezen.

              Klopt het eigenlijk dat ik in alle gevallen, bij aankoop van de D750, D500, 6D of 7D II, een aanzienlijk verschil zal zien in kwaliteit/scherpte/helderheid/ruis in vergelijking met mijn 550D? En al zeker in combinatie met aankoop van een degelijke lens? Zou toch eigenlijk moeten als je ziet dat deze camera's 3x meer kosten dan de 550D?
              Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

              Comment


              • #8
                Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

                Oorspronkelijk geplaatst door Flandrach Bekijk bericht
                Klopt het eigenlijk dat ik in alle gevallen, bij aankoop van de D750, D500, 6D of 7D II, een aanzienlijk verschil zal zien in kwaliteit/scherpte/helderheid/ruis in vergelijking met mijn 550D? En al zeker in combinatie met aankoop van een degelijke lens? Zou toch eigenlijk moeten als je ziet dat deze camera's 3x meer kosten dan de 550D?
                Mijn verwachting is dat qua ruis elk van die toestellen je huidige body een 2-tal stops overtreft. De ene al iets meer dan de andere.
                Als je vandaag tevreden bent met het resultaat op IS1600 dan ga je met die nieuwe toestellen even tevreden zijn over de ISO6400 beelden.
                De 750D zal daar misschien nog een stopje bij doen. Van de D500 moeten we de limieten nog zien, denk ik

                Ruwe schattingen he... de cijfers van een testbank kan je perfect vergelijken in de studio scene opnames van DPReview.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

                  Super, zal dus zeker z'n euros waard zijn.

                  Misschien moet ik eens op zoek naar een eigenaar van de D750, je kent niemand toevallig hier op het forum met dit toestel?

                  Nogmaals een hele dikke merci voor de vele feedback! Much appreciated
                  Last edited by Flandrach; 24 mei 2016, 15:04.
                  Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Flandrach Bekijk bericht
                    Misschien moet ik eens op zoek naar een eigenaar van de 750D, je kent niemand toevallig hier op het forum met dit toestel?
                    Sorry - D750 he... niet de Canon 750D
                    Ja er zijn er hier wel een aantal die hem hebben. Ik heb niet meteen namen van leden in gedachten, maar als je hier rondkijkt in de handtekeningen zal je er wel tegenkomen.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

                      Arrrgghhh hehe goed gezien

                      Ok, ik zal mijn ogen openhouden en eens zien wie deze camera in zijn bezit heeft!
                      Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

                        Geen D750 gebruikers hier die hun ervaring met deze camera willen/kunnen delen aub? Benieuwd naar jullie bevindingen...

                        Vond een interessante combo (denk ik): Nikon D750 + Tamron 24-70mm F/2.8 SP Di VC USD voor € 2749.
                        Ik wil de discussie niet verleggen naar lenzen maar dacht dat de Tamron 24-70 dicht aanleunt tegen de veel duurdere Nikkor versie?
                        Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

                          Al eens gedacht aan een Canon 70D met eventueel een 70-200 2.8? 70D heft een snelle autofocus. En iso ? ik heb onlangs een in beginnershoek een foto van een vlinder in schaduw getrokken met een ISO 12800(heb wel wat ruis onderdrukking gedaan met nik in nabewerking, maar je krijgt toch een geode indruk.

                          hier link; http://forum.belgiumdigital.com/f66/...in-532713.html
                          Last edited by Guest22; 26 mei 2016, 12:09. Reden: link bijgevoegd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

                            Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                            Al eens gedacht aan een Canon 70D met eventueel een 70-200 2.8? 70D heft een snelle autofocus. En iso ? ik heb onlangs een in beginnershoek een foto van een vlinder in schaduw getrokken met een ISO 12800(heb wel wat ruis onderdrukking gedaan met nik in nabewerking, maar je krijgt toch een geode indruk.

                            hier link; http://forum.belgiumdigital.com/f66/...in-532713.html
                            Even de vergelijking gedaan en dit is het resultaat: http://snapsort.com/compare/Canon-EO...-D750/detailed

                            Maar ik snap je redenering, met het geld die ik zou uitsparen op de body (want 70D een stuk goedkoper dan de D750) kan ik wel een duurdere lens (de 70-200 2.8) kopen ipv de 24-70...
                            Is inderdaad een redenering waar ik ook al een tijdje mee in mijn hoofd zit, want met die 24-70 zal ik ongetwijfeld het bereik missen tussen 70 en 130 ongeveer. Heb ook geen ervaring met full frame dus vraag me af hoe het is om te shooten met de 24-70 op full frame (in vergelijking met 24-70 op crop camera).
                            Last edited by Flandrach; 26 mei 2016, 13:52.
                            Nikon D750 + Nikkor 50mm 1.4G + Nikkor AF-S 24-120mm F/4.0G ED VR - visit my Flickr! www.flickr.com/flandrach

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap van 550D naar...? (indoor sport/all-round fotografie)

                              Een 70 - 200mm op 70D of 80D = 119 - 340mm, ga je niet te kort komen in het onderste bereik?
                              Ik zou eerder eens uitkijken om een 5D III, met weinig clicks, tweedehands te kopen samen met een 70 - 200mm IS.
                              De grotere sensor bepaald hier meer de ruis dan de software in de 70/80D en dus resulteert zich dat in een scherper beeld.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X