Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 85mm f1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 85mm f1.8

    Iemand al ervaring met de Nieuwe Tamron 85 f1.8?
    Ik ben zwaar aan 't overwegen om deze aan te kopen (waarschijnlijk vrijdag al)

    Jonas
    WWW.JOPIX.BE
    Just one click away...

  • #2
    Re: Tamron 85mm f1.8

    De nieuwe tamrons zijn optisch zeer goed.
    Maar ook de constructie is sterk verbeterd. (meer metaal, solider)
    Tel daarbij nog de mogelijkheid om een docking station te gebruiken om ze via PC aan te passen (gelijk sigma reeks).
    Ik vind de 85mm wel erg duur, maar als ik de foto's bekijk op ephotozine en de beoordeling zie?


    Moeilijk keuze...heb ik ook.

    Ik ben zelf geïnteresseerd in de nieuwe 90mm VC macro.
    In mijn geval is die met 50€ cashback 220€ goedkoper als de Nikon versie ( en die is niet beter imo )
    De vorige tamron macro die net geen 500€ kost kreeg ook al een EISA award.
    Ondertussen heb ik een d7200 ter beschikking. Hier zal de AF en VC perfect werken.
    Maar ze past ook op mijn A7II.

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 85mm f1.8

      Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      Ik ben zelf geïnteresseerd in de nieuwe 90mm VC macro.
      In mijn geval is die met 50€ cashback 220€ goedkoper als de Nikon versie ( en die is niet beter imo )
      Ietwat off topic, maar dit trok mijn aandacht

      De Nikon 105VR is niet scherper dan een andere macro, maar ik zie twee voordelen die voor mij niet onbelangrijk zijn:
      - maximaal diafragma verloopt van f/2.8 naar f/4.2 bij 1:1 terwijl dat bij elke andere macro die ik al heb getest naar f/5.6 gaat
      - permanent rond diafragma zorgt voor zeer zachte bokeh die mijns inziens naast de geweldige 200mm f/2 mag staan

      Als je uitsluitend macro wil doen en altijd manueel scherpstelt, is eender welke hedendaagse lens in hetzelfde bereik ongeveer even goed.
      Helaas hebben ze ook allemaal nogal last van focus breathing (omdat we allemaal zo graag een lens hebben die niet van lengte verandert)
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 85mm f1.8

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        ...
        Als je uitsluitend macro wil doen en altijd manueel scherpstelt, is eender welke hedendaagse lens in hetzelfde bereik ongeveer even goed.
        Helaas hebben ze ook allemaal nogal last van focus breathing (omdat we allemaal zo graag een lens hebben die niet van lengte verandert)
        Lees de test eens.
        Wat dat scherpte betreft zijn alle macro's goed en zeker op vanaf 5.6, dat klopt.

        Voor de rest wil ik niet teveel OT gaan

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 85mm f1.8

          vorige week toch deze tamron aangeschaft en zaterdag gebruikt op een trouw... Heel leuke lens, retescherp en handig met die stabilisator. Nog even wennen met de scherptediepte.
          zo heb ik foto's waar de wenkbrauwen of wimpers scherp zijn en het oog zelf al niet meer (op 2.0)
          WWW.JOPIX.BE
          Just one click away...

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 85mm f1.8

            Is normaal. Als je heel het gezicht scherp wil zul je minstens 2.8f nodig hebben
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 85mm f1.8

              Ik heb ook wel interesse in deze lens. Ga nog even wat reviews afwachten, maar tot nu heb ik hier enkel positieve feiten over gelezen. Dit zou wel eens mijn eerste Tamron-lens kunnen worden.
              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 85mm f1.8

                En ondertussen is deze lens nog wat interessanter geworden. Canon heeft serieuze prijsstijgingen doorgevoerd..... de meeste lenzen zijn zo ongeveer 200 € duurder geworden. Ik ben van plan mijn 85 1.8 op te waarderen, maar aan deze prijs komt de 85 1.2 zeker niet in aanmerking. En die superkleine DOF hoeft voor mij niet. Persoonlijk vind ik de stabilisatie interessanter. Volgens een test die ik gezien heb, is het mogelijk om op een Nikon D810 op 1/25 nog scherpe foto's maken. En zoals vermeld, heb ik tot op heden enkel (heel) positieve reviews gelezen.
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 85mm f1.8

                  Prijsstijgingen aan deze zijde en tegelijkertijd met cash back zwaaien......
                  En uiteindelijk nog meer betalen...
                  Niet dat de concurrentie zoveel goedkoper meer is, maar wat betreft kwaliteit zitten ze soms op gelijk niveau of soms zelfs beter.
                  MVG. Hugo

                  Comment

                  Working...
                  X