Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Multifocaal bril en fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Multifocaal bril en fotografie?

    Mijn ogen zijn niet meer wat ze geweest zijn.
    Voorlopig behelp ik mij met leesbrilletjes omdat ik vooral een probleem heb met scherp zicht op een afstand van 0 tot 2 meter.
    Vooral lastig bij lezen en computerwerk natuurlijk.

    Recent heb ik mijn ogen laten testen en meten door een oogarts en die heeft mij een voorschrift gegeven voor een nieuwe "echte" bril.
    De dioptrie zou ergens rond de 2,75 zijn.

    Normaal moet ik gaan voor een "advanced" leesbril (lees: een leesbril maar dan in de montuur van een gewone bril en dito prijsklasse)

    Nu, het probleem waar ik zo wat mee worstel is dat ik ook met klanten aan tafel moet zitten, vergaderingen voorzitten (projectorwerk) en niet te vergeten mijn liefde voor fotografie.

    De opticien had mij een multifocaal bril aangeraden om te kunnen werken in alle omstandigheden zonder dat ik boven mijn bril moet kijken of ik steeds van brilletjes moet wisselen naar gelang de afstand waar ik op werk.

    Maar ik heb begrepen dat het beeld bij een multifocaal vervormd. En dat zou wel eens een probleem kunnen zijn bij fotografie en computerwerk.
    Ik wil vooral geen krom beeld zien.

    Mijn vraag is of er hier mensen zijn die in gelijkaardige omstandigheden werken en overgestapt zijn naar een multifocaal bril of dan toch maar verder sukkelen met een vaste dioptrie.
    En wat de ervaring zo een beetje is. Zijn er nadelen die je ondervind bij bv het bewerken van foto´s als je een multifocaal hebt?

  • #2
    Re: Multifocaal bril en fotografie?

    wil ik wel volgen want ik heb een beetje hetzelfde probleem. Ik zie geen steek meer zonder bril vandichtbij, kan mij behelpen met leesbrilletjes maar dan zie ik niet klaar wie er 5 meter verder staat. Geen advies hier.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: Multifocaal bril en fotografie?

      Een quote van 21 november 2015
      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Ik draag trifocale glazen. Al vele jaren.
      Als je een nieuwe bril gaat afhalen weet je direct of je ogen juist gemeten zijn en/of de glazen juist geplaatst zijn.
      Elke mm² van het glas wordt benut, ook in de hoekjes zie je scherp.
      Geen vertekening. Een cirkel is een cirkel, geen krom ei.
      Het groot glas is om ver te kijken.
      De eerste insert is gemete om mijn PC scherm, snelheidsmeter van de auto ( ) en zo scherp te zien.
      De onderste insert is om heel dichtbij te kijken.
      Ik wil nooit geen ander bril meer. Zeker geen multifocaal die alles vervormd.
      Zie FOTO
      Last edited by Skitch; 22 mei 2016, 17:44.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: Multifocaal bril en fotografie?

        Ik fotografeer al jaren met een multifocale bril en heb daar nooit last van ondervonden.
        Jaren geleden had ik 2 brillen, ééntje voor dichtbij en ééntje voor in de auto. Blij dat ik daar vanaf ben.
        Een multifocale bril went in een week, daarna ben je vergeten dat je een bril draagt.
        Vriendelijke groet, laGrange
        http://lagrange.1x.com
        "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

        Comment


        • #5
          Re: Multifocaal bril en fotografie?

          Ik fotografeer nu al een tijdje met een multifocale bril.
          Door de zoeker kijken geeft geen probleem maar op het schermpje kijken is een aanpassing.
          Het scherm van de computer is ook wel wennen maar het gaat wel.


          Johan

          Comment


          • #6
            Re: Multifocaal bril en fotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
            Ik fotografeer al jaren met een multifocale bril en heb daar nooit last van ondervonden.
            Jaren geleden had ik 2 brillen, ééntje voor dichtbij en ééntje voor in de auto. Blij dat ik daar vanaf ben.
            Een multifocale bril went in een week, daarna ben je vergeten dat je een bril draagt.
            Amen ... ik heb al 20 jaar een multifocale en ik heb nog nooit een probleem gehad .. ok, nu heb ik cataract maar dat is een ander hoofdstuk cq verhaal !

            Comment


            • #7
              Re: Multifocaal bril en fotografie?

              Heb een multi-focaal voor pc werk, dus voor leesafstand tot een meter of 3. Vervormen heb ik nog niet gemerkt. Wel dat de horizontale hoek waaronder het beeld scherp is nogal beperkt is. Dit schijnt wel af te hangen van the type glas, er zijn verschillende types. Voor wat ik die gebruik is dat niet echt een probleem omdat dit echt wel voor het centrale veld is.

              Comment


              • #8
                Re: Multifocaal bril en fotografie?

                Heb ook een multifocaal. Nooit problemen gehad.

                Comment


                • #9
                  Re: Multifocaal bril en fotografie?

                  Ben ik dan de enige die wel problemen had met een multifocale bril?
                  De eerste dagen dat ik die droeg was de grond zoveel lager, was het enorm opletten om trappen af te dalen en mijn kasboek op het bureau had ineens enorme 'ezeloren'.
                  Bij een bezoek aan "Intermodellbau" in Dortmund kwam ik op een gegeven moment dronken door die bril en al dat volk die links en rechts van mij passeerden.
                  Gelukkig was dat allemaal van tijdelijke aard en kwam alles goed.
                  Het is te zeggen, die grond blijft laag en trappen afdalen blijft moeilijk.
                  Het eigenaardige van alles echter was dat ik niet de minste hinder ondervond met het kijken door een verrekijker of het kijken door de zoeker van een fototoestel of mijn videocamera.

                  Het is in het begin een beetje eigenaardig maar je geraakt er toch redelijk snel aan gewend.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Multifocaal bril en fotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Heb een multi-focaal voor pc werk, dus voor leesafstand tot een meter of 3. Vervormen heb ik nog niet gemerkt. Wel dat de horizontale hoek waaronder het beeld scherp is nogal beperkt is. Dit schijnt wel af te hangen van the type glas, er zijn verschillende types. Voor wat ik die gebruik is dat niet echt een probleem omdat dit echt wel voor het centrale veld is.
                    In een multifokaal glas is er maar een zeer beperkte horizontale kijkhoek. het grote probleem voor de gewenning is dat men moet leren om het hoofd te bewegen en niet langer enkel de ogen ttz "opzij" kijken door enkel de ogen te bewegen en niet het hoofd levert altijd problemen op JMHO

                    Comment


                    • #11
                      Re: Multifocaal bril en fotografie?

                      Hier ook geen problemen, wat je ook moet weten is dat je een garantieperiode(gewenningsperiode) krijgt. Je krijgt 1 maand(dacht dat het ergens 2 maand was, maar ben niet zeker) om de glazen gewoon te worden en als dat niet lukt mag je ze terug omwisselen tegen gewone.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Multifocaal bril en fotografie?

                        Hier veel brillen voor mij. Ene voor met de auto te rijden en veel leesbrillen die een beetje overal liggen en dus eentje dat mee gaat naar buiten als ik ergens in een winkel iets wil lezen. Maar ook een bril speciaal voor op de pc. Leesgedeelte onder +2.5 en voor beeldscherm is deze aangepast naar iets dat overeen komt met ongeveer een +2.00 want de afstand bv een boek voor je een het display is niet het zelfde en dat was een probleem met een leesbril voor de scherptezicht.
                        Voor fotografie gebruik in om in de zoeker te kijken geen bril en maak gebruik van de dioptrieregelaar op de camera. De gemaakte opnames moet ik dan wel weer bekijken met een leesbril maar dat is geen probleem voor mij als je gewoon bent zo te werken.

                        Vroeger nog een multifocaal gedragen en op een laptop was dit geen probleem omdat het display laag onder een hoek staat maar op en desktop waarvan het display op ooghoogte staat was dit wel moeilijker want je moet het onderste deel van het glas gebruiken en dan moest ik het hoofd een beetje achterover houden om te kijken naar het beeldscherm dus nekklachten. Zal wel voor iedere brildrager en volgens de grote en verdeling in het glas wel een verschil uitmaken wat het beste is. Een goede optieker zal je wel goed op weg kunnen helpen wat het beste voor je eigen normen zal zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Multifocaal bril en fotografie?

                          Hey juppekes

                          Sinds een maand of drie ook drager van een multifocale bril

                          In het begin was het wel een weekje wennen aan de kijkrichting door de bril.

                          Om door de zoeker van mijn toestel te kijken durf ik mijn bril soms nog wel eens op mijn hoofd te zetten.

                          Voor de pc en laptop is dit geen enkel probleem met de bril.

                          Het is wel zo dat je verschillende soorten multifocaal hebt, en natuurlijk ook verschillende prijzen.

                          Ik ken zo wel enkele mensen die hun multifocale moeten afzetten om naar de pc te kijken omdat dit net buiten bereik van de bril ligt, of liever gezegd dat het scherm nog voor het bereik van de bril staat.

                          Daardoor heb ik wat meer betaald voor mijn glazen en heb ik dat probleem niet.
                          Bootjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Multifocaal bril en fotografie?

                            Ben ook reeds tientallen jaren drager van een bril met mulitfocale glazen. Had ik bij mijn eerste multifocale glazen de raadgevingen die men gaf (je valt van de trap af tot je kan bijna niet meer autorijden) moeten geloven, dan had ik er nu nog geen .
                            Ik had en heb echter niet één enkel probleem of gewennigsprobleem ondervonden. Ik draag mijn bril zowel bij het fotograferen, TV kijken, krant lezen, PC (foto bewerking en andere)... kortom, hij gaat slechts van mijn neus in bed en onder de douche.
                            Eén klein minpuntje, in feite geen echt probleem, is dat wanneer ik soms eens wil TV kijken al liggend ik mijn bril op het puntje van mijn neus moet plaatsen zodoende door het bovenste deel van de glazen te kunnen kijk. Doe ik dat niet dan kijk ik naar de TV door het 'leesgedeelte' van de glazen en zie ik de TV niet scherp. Maar dat zal idem/dito zijn bij trifocale lenzen.

                            PS Mijn wederhelft moet door omstandigheden dit jaar nog nieuwe ooglenzen laten implanteren en zij kiest voor multifocale implantaten. Sommigen zijn daar heel tevreden over, andere minder tevreden. Ondanks de verdeeldheid in meningen gaat zij resoluut voor multifocale, waarbij het brildragen, na de beide ingrepen, dus tot het verleden zou moeten behoren.
                            Mocht zij daar tevreden over zijn, dan laat ik het ook uitvoeren, want het is twee keer een 'operatie' van niks, en brildragen hoort dan tot het verleden.
                            Het kost wel iets, maar om de zoveel jaar een nieuw bril kost ook iets.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Multifocaal bril en fotografie?

                              Is dit + of - 2.75??
                              Is er correctie nodig voor grotere afstand?? Dus - waarden.
                              Wat is een advanced leesbril???
                              Dus een paar vragen.
                              Multifocale zijn momenteel duidelijk verbeterd.
                              Ik heb zelf een no. multifocale,en daarnaast nog een beperkte om op pc te werken.Anders moet ik mijn hoofd teveel naar achteren brengen,nekpijn etc.Maar dat komt omdat het verschil in correctie tussen mijn verzicht en nabijzicht te groot is,en gelijk welke lens zijn beperking heeft.
                              Daarom de vraag correctie verzicht en nabijzicht.Is dit 10 dioptrie verschil,dan ga je zeker wat vervormingen krijgen.
                              Is zoiets als een superzoom 18-600 als ie al bestaat.

                              Comment

                              Working...
                              X