Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof nieuwe 70D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof nieuwe 70D

    Gegroet.

    Eerst en vooral mijn excuses voor misschien de hekel aan stof topics,..
    Maar,.. Heb me vrijdag een 2e 70D aangeschaft aangezien ik vrij tevreden was van de eerste en een extra body wou teraanvulling van mn hobby (plane spotting)
    Had deze aangeschaft in combi met youngnuo 50mm 1.8
    thuis wat testjes gedaan,.. En merkte ik haast direct wazige vlekjes op (f9 de stand die ik meeste gebruik voor de hobby) dit op f22 getest op blauw pc scherm,.. En idd,.. Mijn gedacht: sensor kan haast nooit stofvrij zijn zelfs niet nieuw,.. Maar aangezien ik ze op mijn standaarden al zag,.. Gebruikte ik als steeds de visible dust artic butterfly,.. Resultaat kraak proper! Zelfs op f22 ,.. Niet voor lang want 5 of 6 fotos nadien,.. Weer zelfde verhaal,.. Op f9 teryg pc testen gedaan weer reiniging,.. Weer proper, weer stof nadien,.. Soms was er wel een stofje vlak na reiniging maar enkel op f22 en niet op f9 dus geen probleem voor mij,.. Maar stof vlekken kwamen gwn weer spoedig weer,.. Dit resulteerde op reigingen,.. Testen met sensor naar boven,.. In de hoop al het stof op te vangen,.. En reinigen zodat mss alles eindelijk weg was wer test op scherm Steeds op f22 ook omdat het me stoorde na enkele fotos weer stof te vinden,.. Zeker omdat ie nieuw is,.. En mn andere body dit zelfs niet voorheeft na volledige dag te spotten,..

    Toch in de goede hoop dat dat stof niet kan blijven komen (steeds 50mm lens,.. Dit om zeker te zijn dat er geen stof kan worden ingezogen) telkens blijven reigingen steeds droof met artic butterfly,.. Tot ik blijkbaar vegen vertoonde (hoop dat dit vegen zijn aangezien ze breed kort,.. En uitgesmeerd lijken,.. )

    ik weet na het steeds terugkerende probleem had ik mss gwn zo moetten laten en naar winkel gaan om dit aan te kaarten,.. Maar had beetje srik om als stofmaniak over te komen en dacht echt stof zal stillaan uitgeregend zijn,.. Maar helaas en nu heb ik natrlijk die enkele vegen \ strepen,.. En voor veiligheids redenen wil ik zeker zelf niet met nat,.. Geen ervaring en dus niet willen verbrodden.

    het plan is om morgen dit verhaal ook te doen bij de shop,.. En zou me het veiligste voelen voor volledige cleaning qua stof in kamerahuis,.. Alleen weet ik nu niet of dit gaat lukken,.. Toestel dan 4 dagen oud,.. Maar omdat ik vegen heb,.. Schrik dat ik ntrlijk de schuld krijg als "gepruts"

    wat denken jullie, wat moet of kan ik doen?
    ben benieuwd naar helpende commentaren,.. Ook indien iem ervaring heeft wil ik gerust langskomen als nazicht,.. Maar misschien aangezien nieuwe staat hopen op garantie,.. Alhoewel ik wel wat angstig ben qua die vegen dat is nazicht door derden misschien.

    bijgevoegde foto tijd de vegen,.. waarvan ik hoop dat het geen krassen zijn,.. maar lijken mij te uigesmeerd voor een kras.

    Alvast dank
    Last edited by Stijn-h; 22 mei 2016, 17:57. Reden: foto toegevoegd

  • #2
    Re: Stof nieuwe 70D

    Ik ken zowel de 70D als de artic butterfly niet persoonlijk, dus weet niet of dit mogelijk is, maar zou het kunnen dat de vlekjes al van in het begin oliespatjes zijn? In dat geval zouden die van het spiegelmechanisme kunnen komen en zal er sowieso een professionele reiniging en/of vervanging van onderdelen nodig zijn.
    Met het feit dat je al een tijd een zelfde camera hebt zonder problemen zou ik gewoon terug naar de winkel gaan met dit exacte verhaal en zouden ze je eigenlijk een andere body moeten aanbieden (persoonlijke mening, wsl niet wettelijk gezien je er idd zelf al aan hebt gekuist)
    Succes ermee!
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #3
      Re: Stof nieuwe 70D

      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
      Ik ken zowel de 70D als de artic butterfly niet persoonlijk, dus weet niet of dit mogelijk is, maar zou het kunnen dat de vlekjes al van in het begin oliespatjes zijn? In dat geval zouden die van het spiegelmechanisme kunnen komen en zal er sowieso een professionele reiniging en/of vervanging van onderdelen nodig zijn.
      Met het feit dat je al een tijd een zelfde camera hebt zonder problemen zou ik gewoon terug naar de winkel gaan met dit exacte verhaal en zouden ze je eigenlijk een andere body moeten aanbieden (persoonlijke mening, wsl niet wettelijk gezien je er idd zelf al aan hebt gekuist)
      Succes ermee!
      Bedankt voor je reactie,..
      Ik vermoed van niet,.. Anders zou het van in het begin al moetten uitgesmeerd zijn,.. Ik kreeg het telkens weer proper,.. Zonder nat en zonder blaasbalg,.. Enkel artic butterfly,.. Ik vermoed dat ik gwn ongelukkig van het mechanisme heb geraakt en laatste reiginingsbeurt heb uitgesmeerd,.. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het bizar is dat er telkens weer stof viel op korte tijd,.. Vrees idd wat voor de hulpvaardigheid in de winkel nu,.. Aangezien ik zelf al wat heb zitten reinigen wegens het aanhoudende probleem.

      Comment


      • #4
        Re: Stof nieuwe 70D

        Vergeet niet je Artic Butterfly te kuisen met isopropanol (te verkrijgen bij de apotheker).Anders riskeer je bij de volgende kuisbeurt terug vegen.

        Comment


        • #5
          Re: Stof nieuwe 70D

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Vergeet niet je Artic Butterfly te kuisen met isopropanol (te verkrijgen bij de apotheker).Anders riskeer je bij de volgende kuisbeurt terug vegen.
          Bedankt voor de herrinering,.. Was me al van bewust,.. Alleen de methode,.. Kort (wat is kort,.. 10sec?)laten weken in zuiver isopropanol, droogzwieren (Artic Butterfly aanzetten) dit enkele keren herhalen,.. Ook las ik dat je voor je de sensor nog eens zou reinigen,.. Best eens op een proper glas zou proberen om te bekijken lf alles weg was,.. Mag dit bvb buitenkant zijn van een drinkglas die proper is afgeveegd en nadien afgeblazen voor achtergebleven stof? Of een glaswerk dat minder vaak gebruikt word? Want dan word het zoeken. En natuurlijk ook binnenkant van borstel opbergdoosje even "uitspoelen" met het middel.
          Last edited by Stijn-h; 22 mei 2016, 22:14. Reden: Extra info

          Comment


          • #6
            Re: Stof nieuwe 70D

            Louter informatief.
            Mij is opgevallen dat telkens ik een nieuwe body kocht hij toch zeer snel stof op de sensor had.
            Pas na 2 keer goed reinigen met de dweilmethode was het probleem telkens weg en moet ik maar 1 keer in pakweg een half jaar nog reinigen.

            Comment


            • #7
              Re: Stof nieuwe 70D

              Gewoon onderdompelen,goed nat en dan met zakdoekjes droog duwen,eventueel opnieuw,tot dat alles er proper uitziet.
              Stofjes van zakdoekje zwiert je er toch uit .Verkleuring kan blijven.Ik heb er zo een,maar laat geen veegsporen na.
              Normaal zit over het borsteltje een kokertje,waar je heel dat ding niet zo maar in krijgt.Dat zou ik enkele malen met een oorstokje goed gedrenkt in isopropanol kuisen.Nadien de arctic goed laten draaien na uithalen,om de eventuele stofjes te verwijderen.
              Artic is niet invasief,maar lost ook niet alles op.
              Succes

              Comment


              • #8
                Re: Stof nieuwe 70D

                Aan allen bedankt voor de info en raad!

                Ondertussen ben ik langsgeweest bij de winkel,.. Die hem kosteloos heeft gereinigd,..
                jammer genoeg blijft het probleem zich vertonen... Bij haast elke klik extra stof,.. In het begin leek het inorde te zijn,.. Toen plots 1 enkel stofje tevoorschijn kwam,.. Auto sensorreiniging dan maar gedaan,.' (Trillingen) toen bleek het helemaal terug naar af,.. Na elke klink meer vlekjes op de sensor,..
                Dan maar besloten om hem deze week in garantie terug te sturen voor reparatie of wat er ook moet gebeuren.

                Comment


                • #9
                  Re: Stof nieuwe 70D

                  Probleem is dat als je op zoek gaat naar stofjes, je die vaak zal vinden, zeker bij nieuwe camera's.

                  Je reinigt die sensor dan en na een tiental foto's zit er weer stof op .... dat komt meer voor en zal afnemen na enige tijd (hangt er vanaf hoeveel clicks je maakt, gaande van weken tot maanden).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stof nieuwe 70D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Probleem is dat als je op zoek gaat naar stofjes, je die vaak zal vinden, zeker bij nieuwe camera's.

                    Je reinigt die sensor dan en na een tiental foto's zit er weer stof op .... dat komt meer voor en zal afnemen na enige tijd (hangt er vanaf hoeveel clicks je maakt, gaande van weken tot maanden).
                    Bedankt voor de info,.. ik hoop eigenlijk dat het dit scenario is,.. want terug sturen leek toch bij nader inzien geen optie tot verzekerd succes.

                    Comment

                    Working...
                    X