Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek gezichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] groothoek gezichten

    Met een 10mm/24mm Tamron op de grootste hoek.

  • #2
    Re: groothoek gezichten

    Hey !

    - Er is volgens mij geen scherpte op de foto buiten de witte haar aan de hond zijn oor
    - Vrij veel last van vignetting -> ik vermoed dat de tamron de oorzaak is
    - Je vriendin/vrouw haar uitdrukking is leuk en eerlijk maar zeker niet flatterend

    Over het algemeen is het wel een grappig beeld.. de hond moet op 10mm enorm dicht zijn geweest en daardoor krijg je een vertekening van alle proporties. Dus het is best wel een leuke foto!

    Nu ik mis op dit beeld toch wel de scherpte. Dat je lens niet op de neus van de hond tot daar aan toe maar de achtergrond, je vriendin, de hond zijn ogen moeten toch echt wel een stukje scherper. Ik kan je EXIF niet bekijken maar vermoedelijk is de sluitertijd gewoon te laag, je diafragma opening te klein en je iso te laag :-) Of je had het enorm koud!!!
    Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

    Comment


    • #3
      Re: groothoek gezichten

      De scherpte ligt op haar vinger. Was dat de bedoeling?

      Comment


      • #4
        Re: groothoek gezichten

        Bedankt voor jullie reacties,
        Technische gegevens van deze foto: 1/125 sluiter, diafragma 3,5, iso 100. Helemaal fout merkte ik na enige dagen, de Tamron lens is onscherp bij een diafragma minder dan f10 en de belichting moet met 1 stop naar beneden.
        De eerste foto's met deze lens was ik verrast door de grote hoek en de vervormingen vooral in de hoeken. Tijdens het uitproberen had ik ook deze foto gemaakt als ik hem zie doet het mij denken aan een reclame van iemand die een product laat zien op een grappige manier.

        Comment


        • #5
          Re: groothoek gezichten

          Onscherp tot f/10 lijkt me wel beetje extreem... Tenzij je de scherptediepte bedoelt bij een foto met een onderwerp zo kortbij scherp te hebben en om het meisje ook nog scherp te hebben?
          Naar beneden lijkt me de belichting niet te moeten?

          Comment


          • #6
            Re: groothoek gezichten

            Hallo Stefan,
            Nog maar eens de test gedaan. foto 1 = f3,5 normaal belicht, foto 2 = f10 belichting -1 stop.


            Misschien is mijn Tamron 10-24 niet helemaal goed maar ik heb geen ander Tamron objectief om te vergelijken

            Comment


            • #7
              Re: groothoek gezichten

              Lijken me wel goed, dus denk niet dat die 'helemaal niet goed' is. Uiteraard is bij een groter diafragma je landschap veel meer voor naar achter scherp, ik vermoed dat je scherptediepte bedoelt als je zei dat de lens maar scherp is vanaf f/10.
              Die breedhoek op die hond is natuurlijk wel crucialer qua focuspunt/scherptediepte dan zo'n landschap, waar je zelfs met een groot diafragma al vrij veel scherptediepte krijgt (ik heb op reis in het donker met de 14mm daar ook gebruik van gemaakt om vol open uit de hand te fotograferen). Als je focuspunt zo dichtbij je camera ligt ga je met een groot diafragma een kleinere scherptediepte hebben dan als je verderop focust.

              Comment

              Working...
              X