Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

    Om voor mijn nieuwe sub de perfecte plaats te zoeken, en pas nadien dan een goeie kabel van de juiste lengte te kopen/maken, wil ik eerst testen met 2 tulpstekkertjes aan beide zijden van een gewone 2-aderige stroomkabel.
    Gewoon goed opletten dat ik aan beide zijden de juiste kabel aan het pennetje en de massa soldeer...
    Kan ik daar iets verkeerd mee doen?
    Last edited by dréten; 18 mei 2016, 17:58.

  • #2
    Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Om mijn sub zijn goeie plaats te geven en pas dan een goeie kabel te kopen, wil ik eerst testen met 2 tulpstekkertjes aan beide zijden van een gewone 2-aderige stroomkabel.
    Gewoon goed opletten dat ik aan beide zijden de juiste kabel aan het pennetje en de massa leg.
    Kan ik daar iets verkeerd mee doen?
    Daar kan je zeker niets verkeerd mee doen Dré.

    Comment


    • #3
      Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

      Okei! Bedankt. Ik begin eraan.
      Waarom moet zo'n kabel dan eigenlijk zo gesofistikikeerd zijn en navenant kosten?

      Comment


      • #4
        Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

        omdat de handel moet blijven draaien en misschien is die dure ook beter afgeschermd tegen magnetische interferentie.
        Een deel van de redenen die de verkoper zal opgeven zal wel kloppen maar er zullen ook dingen bij zijn die je onmogelijk kan meten laat staan horen.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?



          als je eens te veel tijd hebt om weinig zin en veel onzin te lezen over kabels...

          Comment


          • #6
            Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

            Intussen werkt mijn "gewone"rood/zwart kabel met beiderzijds een rooie tulp heel behoorlijk.
            Nu nog de goeie sub-plek opsnorren ;-))
            Last edited by dréten; 18 mei 2016, 17:55.

            Comment


            • #7
              Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

              Kan je geen kwaad mee doen voor een test.
              Het verschil in kabels zit em vooral in de optimalisatie naar de toepassing. Voor luidsprekers ga je niet echt verschil horen tenzij het om echt zware woofers gaat die laagohmig zijn.
              Gebruik je gewoon kabels voor signaaloverdracht dan zal al heel snel brom om de hoek komen kijken. Daarom dat dit soort kabels afgeschermd zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                Okei! Bedankt. Ik begin eraan.
                Waarom moet zo'n kabel dan eigenlijk zo gesofistikikeerd zijn en navenant kosten?
                Die kabel moet helemaal niet duur zijn Dré, een vriend van mij heeft een zaak in PA en studiomateriaal,
                kabels met aangegoten stekkers kosten er minder dan je ze zelf kan maken.
                Last edited by Guest42; 24 mei 2016, 18:19.

                Comment


                • #9
                  Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

                  Er zijn er die beweren dat ze verschil kunnen horen tussen verschillende luidsprekerkabels, maar volgens mij zullen er niet veel zijn die het verschil kunnen horen tussen een goedkope kabel van bijvoorbeeld 2,5mm² en een heel erg dure die even dik is.

                  Als het een signaal is dat bijvoorbeeld van een cd speler naar een versterker wordt gestuurd, dan is een goede afscherming wel belangrijk om storingen te voorkomen, maar ook daar hoort 99% van de bevolking het verschil niet tussen een goede betaalbare kabel en eentje die belegd is met goud en diamanten (dat zou je soms wel denken als je de prijzen ziet van zo'n "exclusieve kabeltjes").

                  Zoals Geert het al schreef, zelf stekkertjes aan een kabel zetten, daar kan je tegenwoordig niets meer aan verdienen.
                  Zelfs als je in een doe-het zelf zaak ziet wat een complete verlengkabel kost, dan betaal je soms meer dan het dubbel als je losse stekkers + dezelfde lengte en dikte kabel koopt.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

                    Voor huiskamertoepassingen hoeft een analoge interlink niet afgeschermd te zijn : de afstanden zijn meestal heel kort (minder dan een meter) en veel interferentie zal je echt niet hebben.
                    Maar een goeie interlink kabel hoeft inderdaad niet duur te zijn...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

                      Ik heb hier ooit de capacitieve en inductieve eigenschappen van een gewone 20 meter verlengkabel gemeten en de
                      foto's van mijn scoop en capaciteitsmeter hier geplaatst, was zelfs niet te meten Polleke.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

                        Voila.
                        Intussen geniet ik van mooie(r) geluid.
                        ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Voor huiskamertoepassingen hoeft een analoge interlink niet afgeschermd te zijn : de afstanden zijn meestal heel kort (minder dan een meter) en veel interferentie zal je echt niet hebben.
                          Maar een goeie interlink kabel hoeft inderdaad niet duur te zijn...
                          Dus een "veredelde" beldraad van 5m met aan beide zijden een rode tulp tussen mijn receiver en mijn sub, zal volgens jou goeie resultaten opleveren zonder hoorbaar verschil met een, in blister verpakte, "speciale" kabel?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

                            Krijgen we binnenkort ook te lezen dat wat verroeste ijzeren contacten even goed werken als vergulde omdat er ook nog stroom door gaat?

                            Gebruik voor alles eens het gepaste deftige materiaal.
                            Daarmee bedoel ik niet duur materiaal, maar aangepast materiaal.
                            Met een stroomkabel van 20# kan je ook een ledstrip maken.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gewone stroomkabel ipv RCA voor tjdelijke test. Mag dat?

                              Waf! Waf! Grrrrr...
                              altijd zo bitsig...
                              Last edited by dréten; 22 mei 2016, 11:37.

                              Comment

                              Working...
                              X