Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

    Hoi,

    Ik ben een groentje qua fotografie, maar ben wel erg geïnteresseerd aan het geraken.

    Ik ben op zoek naar een zoom lens voor mijn Sony A5000 (om bv tijdens vakanties ietts meer te kunnen inzoomen op ‘wildlife ‘of dergelijke.
    De kitlens is prima, doch kan ik hier amper mee zoomen.

    Na enig zoekwerk vond ik zowel de Sony 55-210mm alsook de Sony 18-200 en Tamron 18-200. De 18-200 van zowel Sony als Tamropn zijn qua specificaties bijna identiek en maken het gebruik van mijn kitens straks mogelijk overbodig, daar waar de 55-210mm van Sony een mooie aanvulling zou zijn, maar daarbij zal ik wel steeds 2 lensen moeten glijven gebruiken.

    Mijn vraag: Ik lees dat het grote verschil tussen de Tamron en Sony variant vnl. zit in het feit dat de Sony variant wel overweg kan met de phasedetectie van de Sony DSLR’s en Tamron niet. Klopt dat of zijn er nog verschillen?
    Tevens, voor zover ik weet, beschikt mijn A5000 enkel over contrastdetectie en niet over phasedetectie (dat is eerder voor de A6000’s en verder), waardoor dit verschil in lenzen voor mijn niet van toepassing zou zijn (tenzij er nog verschillen zijn). Gezien er wel wat prijsverschil te vinden is, lijkt me de Tamron daaorm het interessants te zijn; of zie ik bovenstaande allemaal fout?
    Wat is verder het verschil tussen de Sony 18/200 Le en degene zonder 'LE' vermelding?

    Dat gezegd zijnde, lijken me de objectieven voor Sony E-mounts wel erg duur te zijn tgo de andere merken (Canon, Nikon, ...).
    Kom ik misschien voordeliger er vanaf als ik een (goedkopere) zoom koop van een ander merk en een adaptor bij koop (dan wel eentje waarbij de autofocus blijft werken)?
    De LEA4 lijkt me wel “nice”, maar die adaptor zet me ook al enkele honderden euro’s achteruit en dan zit ik alsnog met Sony objectieven te werken (weliswaar A-mounts, maar toch...). Daarenboven lees ik dat de LEA4 ook met de phasedetectie werkt, wat mijn A5000, denk ik, niet eens heeft en waardoor de LEA3 misschien alsnog een oplossing voor mij is; hoewel ik niet helemaal mee ben hoe het daarmee zit met de autofocus.
    Mogelijks is er een andere adaptor voor een ander merk lenzen wel goedkoper/beter... (voor bv Canon of Nikon of ... objectieven te kunnen gebruiken)
    Iemand een sterk idee om dit alsnog voordelig te kunnen doen?

    Alvast bedankt voor jullie inzichten.

    Thansk.

    Mvg,

  • #2
    Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

    Gewoon de 55-200mm kopen. Prijs/kwaliteit een goeie lens. Zo heb je nog wat geld over voor een sony 50mm bvb. Als het licht wat minder is.

    Ja je moet lenzen wisselen, maar je hebt toch een camera gekocht met net de mogelijkheid om lenzen te kunnen wisselen...

    Sony adapter op de a5000 en dan andere merken monteren maakt dat je compacte camera een zwaar blok aan je been wordt dat je liever thuis laat liggen.
    Last edited by Bobb; 18 mei 2016, 12:05.

    Comment


    • #3
      Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

      Als je voor een allround zoom wil gaan, dan zou ik de oorspronkelijke SEL18200 nemen, de iets grotere zilveren 18-200 die als eerste in 2010 werd gelanceerd, ipv de LE-versie.
      Die eerste heeft de betere beeldkwaliteit en goede snelle AF (vergelijkbaar met SSM, niet SAM).
      Bijzonder handige lens als je wil filmen ook. Daarom staat deze meestal op mijn Nex-5N, die meestal voor film dienst doet.

      Zoals Bobb als zei: de 55-210 is inderdaad het andere alternatief. Gaat je veel minder kosten en laat dus nog ruimte voor bv. een 35/1.8 of 50/1.8, maar je verliest er wel bijzonder handige zoombereik tot 18mm mee.

      Zelf gebruik ik voor foto's vooral een 10-18/4, 16-70/4 en 35/1.8, ofwel enkel de 16-50 PZ als ik compact op stap wil.
      18-200 gebruik ikzelf dus vooral voor film, maar de dochter gebruikt deze voor zowel film als foto, en met mooie resultaten .

      Werken met adapter kan interessant zijn als je voor geen geld (veelal oudere) manuele lenzen wil gaan gebruiken. Zelf ben ik daar nooit mee begonnen.
      Via adapters bijna even dure AF-lenzen gaan gebruiken van Sony a-mount, Canon, Nikon, enz. zou ik niet meteen doen. Het is niet echt handig, de oplossing wordt op die manier groter (door zowel de lenzen zelf als de adapter), en je gaat er niet zoveel mee besparen denk ik.
      Last edited by K-2; 18 mei 2016, 14:07.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

        De Tamron 18-200 is getest geweest door Kurtmunger.com en goed bevonden. Weinig verschil met de Sony variant en op sommige vlakken zelfs beter.

        Wat is verder het verschil tussen de Sony 18/200 Le en degene zonder 'LE' vermelding?
        De LE variant vd Sony 18-200 is vooral compacter.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

          Ik heb de originele zilveren, heel tevreden over als compromis-lens is die ok - mits je 2dehands wil zoeken kan je die voor een heel behoorlijk laag bedrag scoren (350€ à 400€ is betaalbaar denk ik). Is degelijk (een haar beter dan de andere Sony en de tamron - die zitten echt dicht bij mekaar).

          Een lange zoom van 10x is een compromis - op 200mm is die enkel op F8 nog doenbaar - dat weet je gewoon. De AF is goed genoeg, stabilisatie is ok. De beeldkwaliteit is beter dan vb. de spotgoedkope tamron 18-200 op a-mount (de prijs ligt dan ook hoger + beeldstabilisatie is ingebouwd in de lens!).
          Wil je meer info - er staan ook E-mount lenzen in de lens-databank bij Dyxum.com - de site voor Konica-Minolta+Sony (A en E-mount).

          Als scherpte belangrijk is ga je voor kortere zooms - en primes - da's logisch.

          Er zijn mooie lenzen zoals de 24-240 - en nog een andere zoom (18-1??) die denk ik wel wat meer kosten, de 16-70 is erg goed, maar prijzig (900€? ) - de eerste 800à1000€ - de 2e rond de 500€ - maar die wel kwalitatief iets boven de 18-200 staan, zijn ook niet superklein - dus toch wel even bekijken of je dat echt wil (dat geldt ook voor de 18-200). De 55-200 is degelijk maar met f6.3 laat die niet te veel licht door - is wel scherp - meen ik me te herinneren - en zeker erg betaalbaar!

          En licht en minder plomp in vergelijking met de andere lenzen. Er is nu een 70-300 op komst - maar die gaat niet goedkoop zijn (1k€?).

          Ga naar de winkel en test 't uit - of ga naar een beurs waar Sony aanwezig is. Eind deze maand is er iets in zuid-nederland te doen, Beekse Bergen - en Sony heeft een stand - ga zien - je kan daar testen (je had dat ook kunnen doen op de imaging days)!
          Sony geeft trouwens vrijkaarten weg - heb net vandaag een mail binnengekregen voor dat event (voor de beestjes is't wel maar 5€ korting - nu beestjes en speelgoed - dan heb je 2 dagen nodig!).

          Comment


          • #6
            Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

            Oorspronkelijk geplaatst door MrMaster Bekijk bericht

            De LEA4 lijkt me wel “nice”, maar die adaptor zet me ook al enkele honderden euro’s achteruit en dan zit ik alsnog met Sony objectieven te werken (weliswaar A-mounts, maar toch...). Daarenboven lees ik dat de LEA4 ook met de phasedetectie werkt, wat mijn A5000, denk ik, niet eens heeft en waardoor de LEA3 misschien alsnog een oplossing voor mij is; hoewel ik niet helemaal mee ben hoe het daarmee zit met de autofocus.
            Mogelijks is er een andere adaptor voor een ander merk lenzen wel goedkoper/beter... (voor bv Canon of Nikon of ... objectieven te kunnen gebruiken)
            Iemand een sterk idee om dit alsnog voordelig te kunnen doen?
            De LA-EA4 (AF) en LA-EA3 (MF) adapters zijn full frame adapters voor de A7 series. Indien je lenzen van Sony met A-mount of AF lenzen van Minolta wenst te gebruiken op je crop camera A5000, zijn er de LA-EA2 (AF) of LA-EA1 (MF) adapters. De Sony SEL 55-210 met e-mount is inderdaad een goede lens, hoewel ik ze weinig gebruik.

            Comment


            • #7
              Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door quidam Bekijk bericht
              De LA-EA4 (AF) en LA-EA3 (MF) adapters zijn full frame adapters voor de A7 series.
              Deze werken ook gewoon met aps-c bodies .
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

                De LA-EA1 = de LA-EA3 (maar enkel APS-C) - en de LA-EA2 = de LA-EA4 maar enkel APS-C (dus voor de nexjes + de a5x00 en de a6x00) - vaak kan je die 2dehands dus ietsje goedkoper vinden (met die beperking dat je jezelf vast kan zetten als je op de a7-full-frame-reeks over wil stappen ooit). Er zijn knutselaars die beweren dat je van een LA-EA1 ook een full-frame variant kan bouwen (nu ben ik daar net iets te lui voor)...

                Wat bij mij meer dan behoorlijk werkt is de LA-EA4 en de Sigma 150-500 DG HSM OS versie - op de a6000 (met a-mount dus) - die werkt beter daarop met OS dan op de alpha's (enkel op de a55 was ik er relatief tevreden over) - weet nog altijd niet waarom.
                Maar dan heb je een bazooka. Ik denk dat je een LA-EA4 moet kunnen scoren voor pakweg 200€ misschien minder en die 150-500 met OS voor 500€, daar kan je vogeltjes mee trekken (ik moet wel voldoende licht hebben - da's waar).
                Die SD-sigma-event van nu zaterdag - schrijf u snel in - dan kan je dat testen (ok niet met een la-ea4 maar met een mc11 zou je een canon-variant kunnen gebruiken (beweert Sigma en vele anderen op u-buis)- en er zal wel zeker een 150-600 zijn denk ik!). Nu haast u - want velen willen die lens aan de tand voelen (vooral de sports denk ik).
                Zelfs met die lage 2dehandsprijzen wil je dat toch wel eerst getest hebben - denk ik...

                Comment


                • #9
                  Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

                  Hallo,



                  Ik gebruik op de A6000 de originele Sony 18-200mm en die levert prima resultaten.

                  De Tamron variant heb ik ook een tijdje gehad en qua kleuren was die prima maar het scherpstellen verliep merkelijk trager.



                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

                    Zojuist gevonden,bij megekko.nl kan je een nieuwe la ea4 kopen voor 219 eu.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony E-mount (ASP-C) zoom lens probleem

                      De FE24-240 staat er te koop voor 879 eu.Jammer ,eind vorig jaar gekocht bij Grobet voor 949 eu.Staat momenteel op 999 eu.

                      Comment

                      Working...
                      X