Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkoop natuurfoto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verkoop natuurfoto

    Hallo, ik kreeg daarnet een mailtje van een firma met de vraag om één van mijn natuurfoto's te gebruiken voor een brochure/folder.
    Ze zouden de foto graag kopen. Hebben jullie een idee hoeveel ik voor zoiets kan vragen?
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Verkoop natuurfoto

    Ben je een pro?
    Hoe uniek is die foto?

    Vraag gewoon 1000€ en kijk naar de reactie.....
    Zorg er wel voor dat je in orde bent met fiscus etc.

    Comment


    • #3
      Re: Verkoop natuurfoto

      Veel zaken waar je rekening mee kunt houden bij het bepalen van je prijs.

      Ten eerste: het blijft jouw foto. Ze kopen dus het recht om die foto voor hun brochure/folder te gebruiken. Dat moeten ze al goed beseffen. Ze mogen je foto niet zomaar doorverkopen. Zoja, dan kost dat meestal (veel) meer.

      Zoals ik het zie: op Shutterstock kun je voor €40 5 foto's downloaden. Als ze daar een gelijkaardige foto vinden, denk ik dat de onderhandeling vlug gedaan zal zijn als je €1000 vraagt. Anderzijds, als je foto zo uniek is, is hij misschien wel meer waard dan de €10 die ze op Shutterstock zouden betalen.

      Andere bedenking: bij natuurfotografie ligt dat natuurlijk anders, maar stel dat ze een professionele fotograaf zouden aanstellen om die foto te laten nemen, zullen ze misschien €200 (excl BTW) kwijt zijn aan die fotograaf die daar 2u voor nodig heeft. Dan heb ik het nog niet over verplaatsingskosten en dergelijke. Als die foto opnieuw te reproduceren is voor bvb minder dan €500, gaan ze geen €1000 betalen.

      Bedenk ook waarvoor ze die foto willen gebruiken: een brochure/folder. Daar gaan ze geen €1000 per foto aan willen geven. Misschien zelfs geen €200. Het budget voor een brochure/folder ligt gewoon niet zo hoog. Mocht het Gucci zijn die je foto wil gebruiken als campagnebeeld, zal dat anders liggen.

      Met welk bedrag zou je zelf tevreden zijn? Misschien vind je €100 leuk. In dat geval zou je €200 kunnen vragen en zien hoe ze reageren. Dan kun je je prijs nog laten zakken. Als je het niet wil doen voor €50, heeft het ook geen nut om er €50 voor te vragen.
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Verkoop natuurfoto

        50 euro is toch prima ?

        Kijk even na welke firma, welke brochure/folder (hoe lang blijft die folder geldig, hoeveel folders gedrukt worden, enz... en omschrijf duidelijk je grenzen en verlangens. Bv. foto licensie enkel voor die folder en die oplage en naamsvermelding en eventueel toeslag als je naam niet wordt vermeld (want dat is eigenlijk niet meer dan normaal).

        Een hilarische lijst ( met toch best leuke tips die je er uit kan halen ) : http://fotoanoniem.nl/wp-content/upl...venSFA2015.pdf

        Prijzen liggen te hoog, maar dat is omdat ze zich moeten indekken als alsnog de auteur zich komt melden en andere bedragen (kan) vragen.

        Paar jaar terug nog bij de Rijdende Rechter in Nederland :
        Hoogte van de vergoeding Voor veel fotografen was de hoogte van de vergoeding ook nog een belangrijk punt. Mooren gaf aan normaal €50,- voor dergelijk gebruik gevraagd te hebben. Dat is in eerste instantie dus de schade wegens het ontbreken van de juiste licentie. Voor die €50,- verwacht Mooren wel nog steeds naamsvermelding. Deze ontbrak. Het is lange tijd gebruikelijk geweest dat hier een 100% toeslag voor gold. Tegenwoordig is dat meer tussen de 25 en 75%. De Rijdende Rechter wees hiervoor 100% toe. Bovendien wees de Rijdende Rechter nog eens 100% toe als een soort extra compensatie, waarbij hij verwijst naar 1(!) zaak bij de Kantonrechter(!) uit 2012. De totale vergoeding kwam hiermee neer op €150,- Omdat het gaat om schadevergoeding, is dit een vergoeding met 0% btw. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/2014/04...-de-fotoshoot/
        © Charlotte's Law
        bron : https://www.charlotteslaw.nl/2014/04...-de-fotoshoot/

        Comment


        • #5
          Re: Verkoop natuurfoto

          Even terug naar boven halen. Ik kwam dit toevallig tegen:

          Getty Images. Ontdek licenties voor royalty free-beelden met een hoge resolutie, redactionele stockfoto's, vectorbeelden, videoclips en stockmuziek bij de uitgebreidste online fotobibliotheek waarin je kunt zoeken naar beelden.


          Een calculator om een idee te krijgen van wat een specifieke licentie waard is. Kan interessant zijn voor later/anderen.
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Verkoop natuurfoto

            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
            Even terug naar boven halen. Ik kwam dit toevallig tegen:

            Getty Images. Ontdek licenties voor royalty free-beelden met een hoge resolutie, redactionele stockfoto's, vectorbeelden, videoclips en stockmuziek bij de uitgebreidste online fotobibliotheek waarin je kunt zoeken naar beelden.


            Een calculator om een idee te krijgen van wat een specifieke licentie waard is. Kan interessant zijn voor later/anderen.
            Dat zijn wel ongelooflijk hoge tarieven hoor.
            In de juni uitgave van het reclameblad (op glanspapier) "Brasschaat bruist", staat een panorama-natuurfoto die ik gemaakt heb, gedrukt over 2 paginas.
            Ik heb alles ingegeven betreft gebruik, sector, duurtijd, oplage, enz. Daar geeft men 975€ voor op
            Ik heb het gratis ter beschikking gesteld, zelfs zonder naamsvermelding

            Comment


            • #7
              Re: Verkoop natuurfoto

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Dat zijn wel ongelooflijk hoge tarieven hoor.
              In de juni uitgave van het reclameblad (op glanspapier) "Brasschaat bruist", staat een panorama-natuurfoto die ik gemaakt heb, gedrukt over 2 paginas.
              Ik heb alles ingegeven betreft gebruik, sector, duurtijd, oplage, enz. Daar geeft men 975€ voor op
              Ik heb het gratis ter beschikking gesteld, zelfs zonder naamsvermelding
              Ik moet zeggen dat ik ook wel schrok. Inderdaad hoge prijzen. Blijkbaar probeert Getty hun kwaliteit hoog te houden door strenge selecties te doen met welke fotografen ze samen werken. De hoge prijs zal daar wel voor iets tussen zitten.

              Ik ben even wat gaan lezen over de verschillende modellen. Die calculator is gebaseerd op een prijs per specifiek gebruik. Hoe er bepaald wordt welke foto op deze manier verkocht wordt of "royalty-free" weet ik echter niet. Ik vermoed in samenspraak met de fotograaf.

              Op hun website vond ik volgend "royalty-free" beeld. Het concept daarbij is dat je (bijna) onbeperkt gebruik kunt maken van het beeld. De prijs wordt bepaald op basis van de grootte die je kiest.
              727 x 484 px kost je €150
              2125 x 1416 px kost je €335
              5616 x 3744 px kost je €565

              Om de vergelijking met een andere stockfotografie website te maken kwam ik op volgende gelijkaardige foto uit.
              1133x442px kost je $15
              2265x884px kost je $30
              5275x2058px kost je $75

              Die prijzen zijn al veel redelijker. 5-10x goedkoper, in feite.


              Dat jij je foto hebt gratis aangeboden is je eigen keuze natuurlijk. Het is jammer genoeg wel de reden waarom men zegt dat professionele fotografie aan het kapotgaan is. Amateurfotografen zijn al blij met de eer om ergens gepubliceerd te worden. Geen verwijt, het is gewoon eigen aan de evolutie die fotografie ondergaat. Indien je (te veel) geld had gevraagd zouden ze wel gaan kijken op websites zoals stocksy of shutterstock naar alternatieven. Ook die lage prijzen van die websites zijn een gevolg van diezelfde evolutie. Daar zitten ook veelal amateurfotografen die graag een centje bijverdienen. Maar als er daarnaast fotografen zijn die het nog goedkoper doen (lees: gratis) ...
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Verkoop natuurfoto

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Dat zijn wel ongelooflijk hoge tarieven hoor.
                In de juni uitgave van het reclameblad (op glanspapier) "Brasschaat bruist", staat een panorama-natuurfoto die ik gemaakt heb, gedrukt over 2 paginas.
                Ik heb alles ingegeven betreft gebruik, sector, duurtijd, oplage, enz. Daar geeft men 975€ voor op
                Ik heb het gratis ter beschikking gesteld, zelfs zonder naamsvermelding
                Spijtig genoeg zelfs zonder naamsvermelding, toch weinig appreciatie vind ik dan...

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Verkoop natuurfoto

                  Www.sofam.be tarieven lijst opzoeken. Je vind er eender welk soort uitgaven in verschillende oplages. Formaat foto en bijhorend tarief. Beetje vreemd dat niemand daarnaar verwijst
                  www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                  Comment

                  Working...
                  X