Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Kruidtuin Leuven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] De Kruidtuin Leuven



    Update
    Last edited by Marsje; 20 mei 2016, 20:42.

  • #2
    Re: De Kruidtuin Leuven

    Wat je mooi vind als je kijkt naar iets dan maak je daar een beeld van in je hoofd, als je daarvan een foto schiet kan dat beeld helemaal anders zijn.
    Ik bedoel, je ziet iets en al je aandacht gaat daar naar toe, van datzelfde maak je een foto en dan zie je dat de foto van het beeld dat je zag helemaal anders.
    Ik hoop dat je mij kunt volgen?
    Hier in deze foto had het goed geweest dat de foto scherp was tot aan de eerste "purple rain" en al wat er achter lag zachter zou zijn.
    Ik zou uw foto kunnen bewerken en tonen wat ik bedoel.
    Bon, dat gezegd zijnde is deze foto niet zo best omdat hij scherp is vanaf begin tot einde, hier had je echt meer kunnen uit halen.
    Het beeld van de dame op de stoel (het onderwerp in deze foto) komt niet "los" te staan van de achtergrond en daardoor zijn er veel te veel zaken in de foto die de aandacht trekken, een onrustig beeld heet dat.
    Helaas komen de kleuren van de bloemen op de voorgrond ook niet tot hun recht ten gevolge van het grijze licht. Ook daar, en vooral daar, moet je op letten.
    Bloemen vragen om zonlicht, pas dan komen die echt in beeld.
    Hier zou ik ook zoveel mogelijk van het grasdriehoekje (links onderaan) eraf snijden want het vecht te veel met de weelderigheid van de bloemen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: De Kruidtuin Leuven

      Dank je LG voor uw gefundeerde kritiek. Zeker wat de sfeer betreft en het gras vooraan. Waar ik het moeilijk mee heb is de wazige achtergrond. Ik neem veel landschapsfoto's met een groothoek en dan is alles redelijk scherp. Dit is toch de vereiste voor een goede landschapsfoto? In elk geval ga ik nog eens proberen in avondlicht, in deze positie heb ik wel veel tegenlicht van een ondergaande zon maar geeft het misschien een speciaal effect.

      Comment


      • #4
        Re: De Kruidtuin Leuven

        Ik vind het wel best een mooi beeld, maar ik denk tegelijkertijd dat LG gelijk heeft en dat door de aandacht meer te richten op de dame op de stoel het nog mooier wordt.
        Mvg Philip

        Comment


        • #5
          Re: De Kruidtuin Leuven

          Mee met LG.
          Zou ook een stapje naar links hebben gedaan, zodat het beeld meer los komt van de achtergrond.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: De Kruidtuin Leuven

            Oorspronkelijk geplaatst door Marsje Bekijk bericht
            Dank je LG voor uw gefundeerde kritiek. Zeker wat de sfeer betreft en het gras vooraan. Waar ik het moeilijk mee heb is de wazige achtergrond. Ik neem veel landschapsfoto's met een groothoek en dan is alles redelijk scherp. Dit is toch de vereiste voor een goede landschapsfoto? In elk geval ga ik nog eens proberen in avondlicht, in deze positie heb ik wel veel tegenlicht van een ondergaande zon maar geeft het misschien een speciaal effect.
            Een landshapsfoto moet inderdaad scherp zijn van begin tot einde, allee toch in de meeste gevallen.
            En een groothoek en zelfs een UWA heeft inderdaad ook een veel groter scherptediepte dan een 50mm en meer.
            Maar deze foto specifiek is niet echt landschap want dat beeld op de stoel is uw onderwerp en dan moet je een foto met een kleine scherptediepte maken.
            Het zou anders geweest zijn als u verderaf van de "schoone op de stoel" de foto had genomen, met andere woorden als dit NIET uw onderwerp was geweest.
            Als je landschappen fotografeert is toch aangeraden om een 50mm (op FF) of een 35mm (op crop) bij te hebben.
            Beetje bijschaven in scherptediepte kan geen kwaad hoor, soms moet ik ook diep nadenken hoe ik een foto ga maken, het gebeurd niet altijd als vanzelf hoor.
            En al fotografeer ik al meer dan vijftig jaar, dan nog sta ik soms voor situaties waarbij ik mij meerdere malen verplaats van standpunt om een betere compositie te vinden (wat bouk dus aanhaalt).
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: De Kruidtuin Leuven

              die dame is idd. een moeilijk geval, ben er onlangs ook mee bezig geweest. zonder deftig resultaat. maar ja, parken zijn nu eenmaal mijn ding niet.

              Ik heb de indruk dat mij vooral het hoge "lokale contrast (helderheid in Lightroom)" stoort. het kleurpalet is nogal onnatuurlijk. de schaduwen wat oplichten op het hoofd van het beeld zou ook wat helpen, denk ik.
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: De Kruidtuin Leuven

                Ik denk dat Luc het heel goed omschreven heeft

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: De Kruidtuin Leuven

                  een update gemaakt, met de verschillende opmerkingen proberen rekening te houden en de HDR is naar de prullenmand

                  Comment


                  • #10
                    Re: De Kruidtuin Leuven

                    De up is duidelijk de betere

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: De Kruidtuin Leuven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      De up is duidelijk de betere

                      grts
                      Sieg
                      zeker weten, goed gedaan !
                      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: De Kruidtuin Leuven

                        De comp van de up en de belichting is stukken beter.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X