Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strepen en verdwenen informatie in mijn foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strepen en verdwenen informatie in mijn foto's

    hoi, Vandaag had ik in 3 van mijn genomen foto's strepen en info die volledig weg is aan de onderkant van mijn foto's. Zie het als wit waarin vooral groene pixel-strepen zitten in een van de foto's in een andere hetzelfde wit maar dan met vooral rode pixel-strepen.
    Genomen met een Nikon D80 en lens Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6G ED.
    Ik had willen foto's toevoegen als voorbeeld maar dat lukt blijkbaar niet zonder een web-adres (?)
    Wat zou dit kunnen zijn?
    Last edited by bramvdb; 16 mei 2016, 16:32.

  • #2
    Re: Strepen en verdwenen informatie in mijn foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door bramvdb Bekijk bericht
    hoi, Vandaag had ik in 3 van mijn genomen foto's strepen en info die volledig weg is aan de onderkant van mijn foto's. Zie het als wit waarin vooral groene pixel-strepen zitten in een van de foto's in een andere hetzelfde wit maar dan met vooral rode pixel-strepen.
    Mogelijk errors op je geheugenkaartje. Heb je dezelfde fouten als je op de camera kijkt of alleen als je naar computer kopieert?
    Ander kaartje proberen, kaartje formatteren (in de camera) zou een oplossing kunnen zijn.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Strepen en verdwenen informatie in mijn foto's

      Het is alleen op mijn computer, de preview op mijn camera is perfect. Ik heb nu eens, zoals je voorstelt, mijn SD kaart geformatteerd.
      Hopelijk is het opgelost, bedankt voor je reactie.

      Comment


      • #4
        Re: Strepen en verdwenen informatie in mijn foto's

        Ik weet niet of solid state opslag ook zoiets kent als defecte sectoren, zoals een klassieke harde schijf...
        Mocht het na formatteren nog terugkeren, kan je vast wel een tooltje vinden om de geheugencellen van je kaartje te testen en misschien als defect te markeren.

        Kijk ook eens of de fabrikant in kwestie iets garandeert qua levensduur. Misschien kan je dan een ander krijgen.
        Anders is de veiligste oplossing het kaartje vervangen door een nieuw exemplaar. Je wil tenslotte niet je allerbeste foto kwijtspelen.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Strepen en verdwenen informatie in mijn foto's

          Een kaart waaraan je twijfelt - zou ik niet meer gebruiken - voor de prijs dat dit tegenwoordig nog kost... (ik koop dus altijd kleine kaartjes - in tegenstelling tot wat die verkopers van vb. Fnac aanbevelen - die smeren mensen kaarten van 64GB aan - zonder verder commentaar). Bij mij enkel sandisk en lexar - maar da's elk z'n keuze.

          Comment


          • #6
            Re: Strepen en verdwenen informatie in mijn foto's

            Hallo,

            Misschien maak ik je niet gelukkig, maar ik had dit ook ooit voor. En toen was er een memory module in mijn pc defect.
            De previews zijn piepklein, en die gaven dat niet. Bij grotere foto's had ik dat met lightroom omdat mijn enige RAW tool was.

            Het bizarre was dat ik anders zelden of nooit problemen had op mijn PC. Maar met memory test programma's had ik wel fouten in één van mijn twee modules.
            Na het vervangen van mijn memory nooit meer gehad. Maar dat is dus het laatste waar je zoekt. (Eerst camera, SD kaartje, ... )

            Comment

            Working...
            X