Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotomateriaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotomateriaal

    Beste,
    In september 2016 maak ik een rondreis in Namibie en mijn fotomateriaal bestaat uit:

    Nikon D90 met als lenzen
    Nikon DX 18-105 mm 1: 3,5-5,6
    Nikon DX 55-200 mm 1: 4-5,6

    Is dat voldoende want ik wil met mijn fotos een slide show maken om deze te tonen op onze ledenbijeenkomst in het najaar.

    Dank bij voorbaat

    Freddy

  • #2
    Re: fotomateriaal

    Oorspronkelijk geplaatst door kylian Bekijk bericht
    Beste,
    In september 2016 maak ik een rondreis in Namibie en mijn fotomateriaal bestaat uit:

    Nikon D90 met als lenzen
    Nikon DX 18-105 mm 1: 3,5-5,6
    Nikon DX 55-200 mm 1: 4-5,6

    Is dat voldoende want ik wil met mijn fotos een slide show maken om deze te tonen op onze ledenbijeenkomst in het najaar.

    Dank bij voorbaat

    Freddy
    Qua bereik zit je wel vrij goed denk ik, als je landschappen doet is mss een 18mm op crop niet zo wijd maar je kan altijd panorama's maken uit meerdere foto's. Op de D5200 gebruik ik die 18-105mm ook als wandellens en dat werkt wel aangenaam.

    Comment


    • #3
      Re: fotomateriaal

      Bedankt voor de informatie

      Comment


      • #4
        Re: fotomateriaal

        Dag Kylan,

        het hangt er natuurlijk vanaf waar je voorkeur naar uitgaat, dieren of landschappen. Maar vorig jaar naar Tanzania een 70-300 en een 100-400 meegenomen. Allebei werden heel vaak voorbij de 200 mm gebruikt. Bij mijn eerste safari had ik enkel een 70-200 mee. En dat was duidelijk niet voldoende. Met kortere tele-lenzen moet je meer rekenen op geluk (of croppen achteraf) om je foto te maken. Anderzijds heb ik de 10-22 bijna niet gebruikt. De 15-85 was meestal voldoende breed, of ik maakte een stitch.

        Ik hoop dat ik je nu niet te veel in verwarring breng.

        Voor nikon materiaal op safari kan je ook eens een kijkje nemen op de sites van Thom Hogan, oa over Afrika hier: http://www.bythom.com/photographic-travel/africa/

        Maar laat je hoofd vooral niet op hol brengen.

        TWDigit.
        EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
        EOS 10 Glas 28-105 70-210

        Comment


        • #5
          Re: fotomateriaal

          Ik ga regelmatig op safari en heb steeds een 70-200mm lens mee voor op de eerste body. Op de tweede zit een 500mm f4 maar ga je hoofd niet op hol brengen, geen paniek

          Toch zou ik aanraden toch wat meer mm'ers mee te doen maar wat het dan moet worden hangt af van je budget en plaats die je hebt in je rugzak/tas.
          Ik denk hier dan spontaan aan de nieuwe Nikon 200-500mm maar ook Sigma heeft een antwoord klaar op deze lenzen en wel de 150-600mm die in 2 uitvoeringen beschikbaar is.

          Geen idee of je Facebook hebt maar deze ranger heeft een Sigma 150-600 Contemporary lens op zijn Nikon D7100 en kan je hier kijken.
          Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.

          Comment


          • #6
            Re: fotomateriaal

            Hartelijk dank voor deze nuttige informatie

            Freddy

            Comment


            • #7
              Re: fotomateriaal

              Kleine bedenking: we spreken hier wel van lenzen die een stuk duurder zijn dan wat deze persoon momenteel heeft.

              Misschien interessant te weten welk soort foto's (landschap, portret, vogels) hij hoofdzakelijk gaat trekken?

              Comment


              • #8
                Re: fotomateriaal

                Akkoord Stefan, maar als het landschap was zou de vraag uiteraard niet gesteld worden of 200mm genoeg was. Idem eigenlijk voor portret, daar ben je ook beter al <200mm (het is een DX toestel).
                Ik denk dat automatisch aan wildlife en dan zijn de lenzen met een langer bereik zoals ik voorstel geen luxe.

                Uiteraard mag de TS me altijd tegenspreken, ik kan enkel putten uit mijn ervaring met de safari's die ik reeds achter de rug heb.

                Comment


                • #9
                  Re: fotomateriaal

                  Ik denk dat wij het op een andere manier lezen. Ik las in het algemeen of zijn materiaal hem ging kunnen helpen op reis, niet zo expliciet of hij mm's te kort komt (hoewel de reisbestemming wel op wat wildlife fotografie zou kunnen wijzen, en het idd stom zou zijn daar vast te stellen dat je met je mm's er niet komt).

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotomateriaal

                    Ik ga er van uit dat je niet vraag of je lenzen voldoende zijn, indien je niet bereid zou zijn er eentje bij te kopen.
                    Ik zou je een breedhoek laten kopen in dat geval. Niet zo duur als een (goede) tele en erg bruikbaar ginder.
                    Méér mm is altijd leuk, maar het moeten dan wel kwaliteit zijn en dat kost geld.

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotomateriaal

                      Tijdens de paasvakantie was ik twee weken in Namibië. Voor de landschappen heb je sowieso voldoende met de lenzen waarover je al beschikt. Voor de dieren zal je toch mm te kort komen. Zelfs de grotere dieren zitten vaak vrij ver weg en dus zal je nadien je foto's op de PC nog serieus moeten croppen. Persoonlijk werkte ik met een D7000 met een 18-200 mm en met een D7200 met de nieuwe 200-500 mm. Ik opteerde opzettelijk voor twee toestellen om geen lenzen te moeten verwisselen om stofproblemen te vermijden en om geen tijd te verliezen bij het fotograferen van de dieren. Vooral voor de vogels heb je zeker een serieuze telelens nodig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotomateriaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kiekemoes Bekijk bericht
                        Tijdens de paasvakantie was ik twee weken in Namibië. Voor de landschappen heb je sowieso voldoende met de lenzen waarover je al beschikt. Voor de dieren zal je toch mm te kort komen. Zelfs de grotere dieren zitten vaak vrij ver weg en dus zal je nadien je foto's op de PC nog serieus moeten croppen. Persoonlijk werkte ik met een D7000 met een 18-200 mm en met een D7200 met de nieuwe 200-500 mm. Ik opteerde opzettelijk voor twee toestellen om geen lenzen te moeten verwisselen om stofproblemen te vermijden en om geen tijd te verliezen bij het fotograferen van de dieren. Vooral voor de vogels heb je zeker een serieuze telelens nodig.
                        Hoe waren je ervaringen met de 200-500 in het algemeen ?
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotomateriaal

                          Ik ben zeer tevreden over het resultaat en heb mij de aankoop zeker niet beklaagd. De lens is natuurlijk vrij zwaar en ondersteuning is dus zeker noodzakelijk. Vermits tijdens de gamedrives de ruimte in de jeeps en vrachtwagens eerder beperkt is, heb ik steeds een monopod gebruikt en telkens reeksen van drie à vier foto's gemaakt omdat de minste beweging van een medereiziger zorgde voor onscherpe foto's. Ik ben nog volop bezig met alles te sorteren, maar na een eerste snelle selectie, ben ik zeker tevreden over de scherpte van de weerhouden foto's.

                          Comment

                          Working...
                          X