Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

    Zoals de titel al doet vermoeden wil ik graag weten wat de verhouding tussen het inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens is?
    Uiteraard is er geen rekening gehouden met de beeldhoek, maar dat is ook weer niet de vraag.

    Bv: een foto genomen met een lens 50mm op een full-frame, deze dan op de pc croppen tot 100% aan welk brandpuntsafstand is dit gelijk?
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

    Full frame met hoeveel mp ? Ik denk dat het gaat over de verhouding schermresolutie vs cameraresolutie.

    Tenminste, als 100 % crop wil zeggen : elke pixel op je scherm komt overeen met elke ' pixel ' van de foto.

    En dan heb je variaties in aantal mp van full frame sensors.

    Gewone crop wil zeggen : mm's van de ene sensor tegenover mm's van de andere sensor. Wordt lastig om een verhouding mm's te vergelijken met pixels, zonder te zeggen om welke FF sensor (hoeveel MP) het gaat.

    Een 100 % crop weergave op je monitor van 1920×1080 is heel anders uit een foto met 18 mp. dan uit een foto met 50 mp..
    Last edited by Empe; 16 mei 2016, 10:02.

    Comment


    • #3
      Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

      Tja, zo had ik het nog niet bekeken en blijkbaar niet zo eenvoudig dan wat ik voor ogen had.

      Wanneer ik een foto neem met mijn camera die een 16MP sensor heeft met een lens van bv 60mm en deze op de pc 100% wil croppen, met welk brandpunt is dit dan te vergelijken, of is dit niet te achterhalen?
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

        Je zit je in het niets blind te staren! brandpunt blijft gelijk

        Comment


        • #5
          Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Je zit je in het niets blind te staren! brandpunt blijft gelijk
          Hmm, op de website van Sigma had men vroeger een tool waarmee je de afstand tot het onderwerp ongeveer vs brandpunt kon inschatten.
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

            Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
            Bv: een foto genomen met een lens 50mm op een full-frame, deze dan op de pc croppen tot 100% aan welk brandpuntsafstand is dit gelijk?
            100% croppen: foto is weg.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

              ach kom in2lapland, je weet toch wat de bedoeling is ?

              welke brandpunt heb ik nodig om een foto beelvullend te maken zodat die overeenkomt met de 100 % crop weergave om mijn monitor met resolute xyz. (dus ipv. te croppen, direct met de geschiktere lens te werken).

              volledige foto, 250 mm op canon crop :



              zelfde foto 100 % weergave op (mijn) beeldscherm :



              Vraag is dan : welke brandpuntafstand zou nodig zijn/overeenkomen om de 100 % weergave als foto te nemen vanop dezelfde afstand.

              En niet te verwarren met bv. 100 % crop uitsnede want dan krijg je zoiets : 1024x768 "pixels" uit de foto gelijk aan 1024x768 pixels op mijn scherm :

              Soit, tenminste, als ik vraagsteller zijn vraag juist heb begrepen ....

              Comment


              • #8
                Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                ach kom in2lapland, je weet toch wat de bedoeling is ?

                welke brandpunt heb ik nodig om een foto beelvullend te maken zodat die overeenkomt met de 100 % crop weergave om mijn monitor met resolute xyz. (dus ipv. te croppen, direct met de geschiktere lens te werken).

                volledige foto, 250 mm op canon crop :



                zelfde foto 100 % weergave op (mijn) beeldscherm :



                Vraag is dan : welke brandpuntafstand zou nodig zijn/overeenkomen om de 100 % weergave als foto te nemen vanop dezelfde afstand.

                Soit, tenminste, als ik vraagsteller zijn vraag juist heb begrepen ....
                Inderdaad, dat is de hoofdvraag In mijn geval dus een 60mm vs 100% crop

                Vraag is dan : welke brandpuntafstand zou nodig zijn/overeenkomen om de 100 % weergave als foto te nemen vanop dezelfde afstand.
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

                  Leuke discussie over het geslacht der engelen ... Empe zijn fotos zijn een random crop ca beelduitsnede (gecentreerd op het onderwerp) gerelateerd tot de beeldresolutie van zijn scherm .. so what ? men zou eens moeten duidelijk moeten definieren wat men onder een 100% crop verstaat .. als ik een beelduitsnede maak van 900x600 en niets vergroot/verklein dan is dat ook een "100% crop" .. (aka pixel voor pixel)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

                    gerelateerd tot de beeldresolutie van zijn scherm .. so what ?
                    Dat is het net het punt : je beeldschermresolutie telt mee.

                    Bedoeling is om het beeld (gecentreerd) uit een fotoresolutie 100 % weer te geven op je monitor. Dus op een 1024x768 monitor een uitsnede van 1024x768 en op een 2560x1440 monitor een uitsnede van 2560x1440.

                    Dat geeft 2 verschillende beelden die je dan ziet. Het eerste beeld laat minder (beeld) zien, het tweede beeld laat meer (beeld uit de originele foto zien).

                    Om dus een mate van vergroting te weten te komen, moet men zowel de mp van de sensor kennen als de mp van het beeldscherm. En dan via een berekening de mate van vergroting vaststellen en zo afleiden welke equivalente lens men zou moeten gebruiken om tot hetzelfde beeld te komen. Puur beeld, de rest was niet gevraagd, dus geen dof zever en dergelijke).

                    Ik vind dat een legitieme vraag en zelfs interessant.

                    een random crop ca beelduitsnede (gecentreerd op het onderwerp)
                    Nee hoor, helemaal niet random maar wel gecentreerd (maar helemaal niet op het onderwerp). Gewoon gecentreerd op het midden van de foto, gewoon het werk van DPP. Of ziet Regulus die reiger in het midden van de foto staan ??? Het is trouwens een snapshot omwille van die 2 schildpadden ... die ook het onderwerp van die foto uitmaken.
                    Die foto's dienen enkel om de vraagstelling te verduidelijken.
                    Last edited by Empe; 16 mei 2016, 12:52.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

                      moeten definieren wat men onder een 100% crop verstaat
                      Tja, de ene zal zeggen : als je 100 % wegcropt dan heb je niets meer ... (hjansen) om toch maar iets te zeggen, zonder enige moeite te doen om zich in de schoenen van de vraagsteller te verplaatsen ...

                      Maw. het gaat erom om naar de vraag te kijken.

                      Ik heb een aps-c Canon met 1.6 crop (factor), het beeld wordt dus weggesneden (niet waar hoor) maar de vergroting geeft 160 %. Een crop factor van 1.6 is hetzelfde als een crop factor van 160% als we kijken naar het resultaat qua beeld. Net zoals 100 x 1.6 hetzelfde is als 100 x 160 %.

                      100 % crop weergeven is idd. pixel op pixel en niet dat de foto dan helemaal weg(gecropt) zou zijn ... (zucht).

                      Een foto 100 % weergeven op je monitor slaat dan op 100 % monitorresolutie en niet 100 % foto. (want dat heet dan de foto beeldvullend op je monitor weergeven, ttz. verkleind, een foto van bv 6000x4000 toch helemaal weergeven op een 1028x768 monitor bijvoorbeeld).
                      Last edited by Empe; 16 mei 2016, 12:45.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Inzoomen op foto vs brandpuntsafstand lens?

                        als ik een beelduitsnede maak van 900x600 en niets vergroot/verklein dan is dat ook een "100% crop" .. (aka pixel voor pixel)
                        Maar het gaat hier over 100 % beeldweergave : je monitor beeldvullend maken met " pixels " uit je foto. Je krijgt nooit een monitor beeldvullend met 900x600 als die monitor een resolutie heeft van 2560x1440 bv. Het zou wel 100 % zijn als je een monitor had met 900x600 resolutie.

                        100 % crop beeldvullend op een monitor is niet alleen maar pixel voor pixel, maar evenveel (100 %) pixels uit de foto gebruiken om alle pixels van je monitor te benutten.

                        Het zijn dus 2 begrippen.

                        Ook al eens uitgelegd hoor : http://forum.belgiumdigital.com/f14/...op-512860.html

                        Eerste foto is de hele foto.

                        Tweede foto is de weergave op mijn monitor aan 100 % (pixel per pixel dus in mijn geval 2560x1440)

                        Derde foto is een crop (waarover men het ook soms heeft), ttz. een uitsnede van de foto erboven, je zal zien dat het 1 op 1 is.

                        Vierde foto is die crop weergegeven op het forum, met kleine afwijking omwille van TinyPic.

                        Definitie van 100 % crop op dit forum ... wat iets anders is dan 100 % weergave op een monitor.
                        Last edited by Empe; 16 mei 2016, 13:21.

                        Comment

                        Working...
                        X