Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony flitservraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony flitservraagje

    Ik heb een sony a-77II en de bedoeling is dat ik een flitser op een statief wil plaatsen en dan draadloos willen flitsen maar niet manueel maar wel als TTL.
    Moet ik dan een echte sony flitser kopen want heb nu een metz flitser en het werkt draadloos op manuele stand maar niet op TTL
    Werkt dit wel met bv een sony flitser hvl-48 of zo?

    Mvg
    Dave

  • #2
    Re: Sony flitservraagje

    Ik ken de metz-flashes niet, wat je kan/moet doen is de flash op de camera stoppen en in WL stand zetten, dan pas losklikken en op 't statief zetten (anders werkt die WL-mode niet) - en met de ingebouwde flash de metz gaan bedienen (da's belangrijk - je kan ook een andere flash op het toestel zetten). Zoiets zou je eigenlijk in de manual moeten gaan opzoeken. Er staat ergens online van een zekere mr. Friedman een korte maar duidelijke uitleg over dat Wireless systeem van Sony.
    Een andere oplossing is de Phottix Odin - een controller met draadloos en met TTL-ondersteuning (maar vind 'm maar 's - heb er lang moeten naar zoeken om 'm ergens in voorraad te vinden) - dan is't gewoon opprikken en flitsen - alsof de flashes op de camera staan, tegelijkertijd beschikbaar met flitsen en alles. Er zijn ook andere controllers van Pixel - maar daarvan zijn de geluiden iets minder (op Dyxum).
    Op dit ogenblik heeft Nissin ook een mooie wireless controller - mogelijks alleen voor hun flashes - dat weet ik (nog) niet...
    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Comment


    • #3
      Re: Sony flitservraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
      I
      Een andere oplossing is de Phottix Odin - een controller met draadloos en met TTL-ondersteuning (maar vind 'm maar 's - heb er lang moeten naar zoeken om 'm ergens in voorraad te vinden)
      Rechtstreeks naar de invoerder gaan
      www.servix.be/webshop
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Sony flitservraagje

        Ik heb gedaan wat je zegt flitser op camera gezet en dan wl flitser geselecteerd er komt dan op mij. Metz flitser TTL en SLAVE op te staan ik koppel hem van mijn camera zet de flitser op een voet en ik moet dat wel mijn ingebouwde flitser omhoog doen en gebruiken en dan flits de andere flitser op voet mee.
        Is dit goed dat je nu 2 flitsers gebruikt want nu ga ik die flitser op voet als SLAVE gebruiken.
        Ik vermoed dat je met een zend/ontvanger die TTL ondersteund dit niet moet doen maar heb al gezien 300€ voor enkele malen dat ik dat gebruik vind ik wat veel leg ik liever op zij en geef ik liever een deel aan nieuwe lens hi
        Ik vraag me alleen af of er een nadeel is dat ik met 2 flitsers ga werken

        Dave

        Comment


        • #5
          Re: Sony flitservraagje

          Dave, ik begrijp dat - hss en ttl op Sony dat kost geld. Sony zou met wireless controllers afkomen, maar 'k vrees voor de faktuur...

          Testen is de enige boodschap, bij mij met een oudere minolta 3600HS(D) als main flash en 1 5600HS(D) als slave werkte dat redelijk, niet perfect maar na wat testen kreeg ik dat behoorlijk werkende (afin ja die pinguins uit chocola waren bijna gesmolten in m'n lichttentje), toch wel wat compenseren zeker met meer dan één flits - als je te dichtbij staat met je camera om die zwakke flash boven op de camera weg te flitsen, - kan je even goed een verlengdraad gebruiken en rechtstreeks met hss en TTL gaan werken alsof de flash op de camera staat - die draden bestaan tot 3à5m dacht ik - en er bestaat ook wel wat om dat nog wat langer te maken (Minolta had dat indertijd - nu ja draad da's van in de koude oorlog - inderdaad bij de genie van den ABL).

          Waarmee je eigenlijk mits je manueel wil gaan flitsen - alles kan doen - uw sync-speed op die a77II is max. 1/250e - dat moet je weten (ik met m'n arme gecastreerde a68 kan maar tot 1/160e - nu ik heb nog een a900 die sneller is en ook zo'n sync-poort heeft). Voor de nieuwe voet van Sony ben ik niet zo zeker - wellicht dat daar de kabels geschikt voor Nikon-voet het best geschikt voor zijn... Als je dus manueel gaat - kan je met die sync-poort naar een low-cost draadloze zender gaan - en gewoon zo'n goedkope ontvanger onder uw flash steken en gewoon flitsen (kost u geen 100€). Enige nood : een goeie lichtmeter - 2dehands heb ik de mijne (een minolta 4F) nog's 100€... (dus minder dan 300€ maar manueel).

          Mocht je ooit op een flits-happening komen, volg dan zeker een beginnersdoop (volledig manueel) bij Baloo (René dus) - warm aanbevolen (niet alleen omwille van het vele licht - maar ook omwille van de goeie degelijke uitleg). Zorg dan dat je duct-tape en een sync-kabel mee hebt (René had er toen eentje voor mij - dus als je 't vergeet, is dat meestal niet zo erg).

          Op de vorige imaging days was er trouwens een even behoorlijke uitleg van de mensen van Servix - kansen genoeg dus op zo'n inleiding. En daar zijn bakken remotes voor ( niet noodzakelijk voor Sony/Minolta nodig - je gebruikt enkel 't middencontact of de sync-poort) - wellicht staat hier op dyxum veel over te lezen - ik dacht dat die van Nikon 't beste passen (qua voet op de a77II en a6000 ). Verbeter gerust als ik mis ben (collega-sony-gebruikers)...

          Hopelijk heb je hier wat aan.

          Comment

          Working...
          X