Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

    Tot hiertoe fotorgrafeer ik enkel met een grote range 18..200 (aps-c), maar omdat ik nu toch nieuw glas moet kopen heb ik net effe een programma geschreven dat al mijn fotos analyseerd en de gebruikte brandpuntsafstanden in een histogram zet.
    En wat blijkt tot mijn verbazing: in 90% van de gevallen bleef ik tussen 18 en 80 mm, 5% tussen 80 en 199 en 5% op 200.

    Als iemand graag ook dit tooltje heeft, dan bouw ik er wel eens een executable van en mail het door.

  • #2
    Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

    Mooi aanbod

    Zelf echter niet nodig omdat ik meestal met slechts 2 lenzen schiet (1 prime, 1 zoom) dus geen probleem maar toch een mooi aanbod.

    Comment


    • #3
      Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

      Is ook makkelijk te controleren in Lightroom …


      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

        Ik zou het wel willen hebben. Ik gebruik ook Lightroom en kan daar ook de verdeling zien, maar een histogram is ook handig. Ik twijfel of ik een nieuwe camera of eerst nieuwe objectieven zou kopen en dit zou me misschien wel kunnen helpen bij mijn beslissing...
        Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
        Mijn fotosite: www.verschaeren.org
        Mijn website: www.computerhersteller.be

        Comment


        • #5
          Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

          Met Exposureplot (gratis software) kan je ook hele mappen foto's analyseren op iso, brandpuntsafstand, diafragma en sluitertijd.
          Dat gebruik ik al heel lang, en het werkt nog steeds in de nieuwste Windows versies.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

            Ik heb Exposureplot geprobeerd en dat voldoet prima. Gelukkig had ik er maar 2 uurtjes aan geprogrammeerd. Misschien dat ik ooit er wel eens een volwaardig tool van maak.

            Comment


            • #7
              Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

              dank je wel, BB!
              Groets, Gerhard
              Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

              Comment


              • #8
                Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

                Deze is anders ook heel mooi (én gratis): https://www.lightroomdashboard.com/

                Krijg je ineens overzichtje van welke lens je meest gebruikt, welke ISO's, ... Al moet je dit natuurlijk met een korrel zout nemen: als je bijvoorbeeld geen 400mm f/4 lens hebt dan gaat dit je ook niet vertellen dat je het misschien 'nodig' zou kunnen hebben.
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #9
                  Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

                  Oorspronkelijk geplaatst door gvg Bekijk bericht
                  Ik heb Exposureplot geprobeerd en dat voldoet prima. Gelukkig had ik er maar 2 uurtjes aan geprogrammeerd. Misschien dat ik ooit er wel eens een volwaardig tool van maak.
                  Wat heb je trouwens gebruikt om te programmeren ?
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze hulp bij uw ideale f range aan de hand van oude opnames

                    Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                    Wat heb je trouwens gebruikt om te programmeren ?
                    LabVIEW

                    Comment

                    Working...
                    X