Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Einde van de analoge radio.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Einde van de analoge radio.

    Binnen enkele jaren is het gedaan met de radiozenders op de FM-band.
    Dan gaan miljoenen en miljoenen radio's de container op.
    Maar hoe zit dat met de analoge radiouitzendingen op de kabel.
    Ik luister binnenshuis steeds naar deze (betere) uitzendingen.
    Zullen deze ook worden stopgezet?
    Ik heb ook een DVBt ontvanger met daarop ook de vrt zenders.
    Ben Ik reeds klaar voor de toekomst of zijn dit geen DAB kanalen?
    Ik blijf dus met veel vragen zitten.
    Is hier iemand goed op de hoogte voor een beetje toelichting?

  • #2
    Re: Einde van de analoge radio.

    DVBt en DAB zijn 2 verschillende dingen. Maar het zou me verwonderen dat in het geval van de VRT dit verschillende uitzendingen zouden zijn. Geen idee hoe het zit met de kabel uitzendingen.

    Comment


    • #3
      Re: Einde van de analoge radio.

      Oorspronkelijk geplaatst door filip claeys Bekijk bericht
      Binnen enkele jaren is het gedaan met de radiozenders op de FM-band.
      Dat staat in het toekomstplan van mediaminister Sven Gatz.

      En wat zal hij doen met de auto radio?
      Een redenering van een kieken zonder kop....

      Comment


      • #4
        Re: Einde van de analoge radio.

        Daarom voert hij nu ook gesprekken met de autosector. Autobouwers zullen aangemoedigd worden om DAB+ radio's in te bouwen, wat ze eigenlijk nu al zouden kunnen.
        En via China zal je voor 5€ wel een stekkertje voor de sigarettenaansteker kunnen kopen waarbij je DAB+ kan ontvangen en omzetten

        Bovendien is het niet echt gedaan, want lokale radio krijgt net meer ruimte op FM.

        Comment


        • #5
          Re: Einde van de analoge radio.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Dat staat in het toekomstplan van mediaminister Sven Gatz.

          En wat zal hij doen met de auto radio?
          Een redenering van een kieken zonder kop....
          Je bedoeld waarschijnlijk de autoradio's die moeilijk te démonteren zijn.
          Waarbij een derde van het dashboard meekomt.
          Sven heeft beloofd iedereen aan een DAB radio te helpen.
          Dus: we hoeven ons geen zorgen te maken.

          Comment


          • #6
            Re: Einde van de analoge radio.

            Ik hoop alleen dat ze een voldoende lange overgangsperiode voorzien, want ik denk dat veruit de meeste autoradio's van nieuwe wagens hier in België niet voorzien zijn om DAB signalen te verwerken.
            Bij de meeste auto's is het een rekening van meer dan 500 euro (soms veel meer) om de huidige radio te vervangen als die stuk gaat.
            De garagisten zullen dit misschien niet zo erg vinden, want ze zullen er weer aan kunnen verdienen...

            Vrije radio's, daar luister ik nooit naar, als die er alleen nog overblijven op de FM band, dan heb ik wel een probleem (dan mogen er nog bij komen, he probleem blijft voor mij hetzelfde).

            Waarschijnlijk zijn er weer bepaalde groepen die er voordeel uit kunnen halen aan het "lobbyen" om dat er door te laten drukken, dat is dikwijls de voornaamste reden waarom er zo'n beslissingen worden genomen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Einde van de analoge radio.

              En een nieuwe auto kopen omdat de radio het niet meer doet is ook zot hé
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Einde van de analoge radio.

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                En een nieuwe auto kopen omdat de radio het niet meer doet is ook zot hé
                tis de manier om die oude stinkende diesels er uit te halen

                Comment


                • #9
                  Re: Einde van de analoge radio.

                  Het zou om een overgangsperiode van 5-6 jaar gaan. Dus auto's van dit jaar (zonder DAB+) zullen tegen dan moeten vervangen worden
                  Waarschijnlijk zullen er veel USB DAB(+) ontvangers op de markt komen of ontvangers die een zwak FM signaal kunnen genereren zodat de DAB(+) audio via de reguliere FM radio zal kunnen ontvangen worden.

                  Dat de lokale radio's nog op FM gaan blijven kan mij ook geen r**t schelen

                  Ik denk dat dit ook wel eens de aanzet zou kunnen zijn om FM via de kabel en tegelijk ook analoge TV volledig te gaan verbannen.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Einde van de analoge radio.

                    Hopelijk gaan ze dan ook eens het zenderpark herpositioneren. Nu zit het Gentse en omgeving op de rand van alle zenders (alleszins voor Radio2): als ik rondrij in het Gentse ontvang ik tijdens de ontdubbeling meestal Brabants nieuws, soms West-Vlaanderen of Antwerpen en zelden of nooit Oost-Vlaanderen. De autoradio schakelt steeds over naar het sterkste aanwezige signaal.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Einde van de analoge radio.

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Hopelijk gaan ze dan ook eens het zenderpark herpositioneren. Nu zit het Gentse en omgeving op de rand van alle zenders (alleszins voor Radio2): als ik rondrij in het Gentse ontvang ik tijdens de ontdubbeling meestal Brabants nieuws, soms West-Vlaanderen of Antwerpen en zelden of nooit Oost-Vlaanderen. De autoradio schakelt steeds over naar het sterkste aanwezige signaal.
                      Bij DAB(+) zou je gewoon je regionale R2 moeten kunnen kiezen als ik mij goed herinner.

                      Ik hoop alleszins dat de dekking minstens hetzelfde zal zijn als je eens de grens over gaat.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Einde van de analoge radio.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                        tis de manier om die oude stinkende diesels er uit te halen
                        Juist niet ... de heel oude hadden niet eens standaard een radio. 😆
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Einde van de analoge radio.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Juist niet ... de heel oude hadden niet eens standaard een radio. ��
                          dat moeten dan al wel serieuze oldtimers zijn


                          Eerste autoradio: 1932 (maar kostte je bijna een derde van de auto)
                          1969: eerste stereo-autoradio.

                          zelfs mijn bompa zaliger zijn citroën DS met van die vieze bruine zetels had al een autoradio. Ik denk niet dat er nog veel auto's van pre-jaren 70 rondrijden.
                          Last edited by Tonerider; 14 mei 2016, 21:33.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Einde van de analoge radio.

                            Mijn huidige auto is mijn eerste auto waar een autoradio vanaf de fabriek is ingebouwd.
                            Bij de andere auto's was er standaard een vakje voorzien waar je een radio in kon steken (behalve bij mijn eerste auto, dat was een Mini, daar moest je nog ergens een bakje monteren om er een autoradio in te steken).

                            Bij de goedkoopste auto's zit er nog altijd niet overal standaard een radio ingebouwd, maar de bedrading en de antenne zijn tegenwoordig bijna altijd wel voorzien.
                            Persoonlijk vind ik dat eigenlijk een voordeel, voor een fractie van de prijs heb je dan ruim voldoende keuze in autoradio's die helemaal niet slechter presteren dan een "originele" die verschrikkelijk veel geld kost als die ooit stuk gaat.
                            De bediening aan het stuur moet je dan wel missen (daar zijn ook wel oplossingen voor, maar dan zit je in de hogere prijsklasse), maar ik denk wel dat de meeste mensen nog wel aan de radio kunnen om de knopjes te bedienen terwijl ze achter het stuur zitten.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Einde van de analoge radio.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                              dat moeten dan al wel serieuze oldtimers zijn


                              Eerste autoradio: 1932 (maar kostte je bijna een derde van de auto)
                              1969: eerste stereo-autoradio.

                              zelfs mijn bompa zaliger zijn citroën DS met van die vieze bruine zetels had al een autoradio. Ik denk niet dat er nog veel auto's van pre-jaren 70 rondrijden.
                              Ik heb het niet over de datum van wanneer het bestaat, maar sinds wanneer er standaard een radio gemonteerd was in alle wagens.

                              Bij mijn ouders was dat in een Peugeot 505, Datsun 180B, Audi 80, helemaal niet standaard voorzien ... geleverd zonder radio en ene laten plaatsen door de garage.

                              In mijn eerste wagens, een Renault 14, een Nissan Sunny 1.4, een Sunny 1.8 GTI, een Nissan 100 NX, BMW 3 zat standaard geen radio ... dat was een optie.
                              En ik ben pas beginnen rijden in de jaren 80, sommige vermelde wagens waren zelfs van de jaren 90.

                              Als eerste job werkte ik bij Kenwood en heb zelf nog honderden wagens voorzien van een radio en luidsprekers ... in het begin vooral radio/cassette en pas later kwam daar de cd-speler bij.
                              Mijn eerste cd-speler in de wagen kostte in de jaren 80 ongeveer 35.000BEF en dan moest men nog een radio apart hebben die voorzien was van een aansluiting.

                              Beetje zoals GPS ... nog een paar jaar en men kan zich niet meer inbeelden dat er wagens zonder bestaan.

                              En van oldtimers gesproken ... er zijn er nog veel van de jaren 70 en 80 hoor. ☺
                              Last edited by VerSeg; 14 mei 2016, 21:58.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X