Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

    Hey!

    Dit weekend trek ik foto's op een plaatselijk festival. Ik heb zelf de organisatie gecontacteerd om te vragen of ik foto's mocht komen maken om aan mijn portfolio te kunnen werken en dat ik deze dan naar hun zou doorsturen.
    Nu is mijn vraag: Wat mogen zij dan allemaal met deze foto's doen? Mogen zij deze posten op sociale media, gebruiken op de website, afdrukken,...
    Op het internet is hier redelijk wat rond te vinden maar aangezien wetten verschillen van land tot land wou ik het om zeker te zijn toch hier ook eens vragen!

  • #2
    Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

    Kijk eens in het onderdeel Algemeen.
    Er is hier al zoveel over geschreven...!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

      Aangezien je zelf gezegd hebt dat ze jouw foto's mogen gebruiken (waarom zou je ze anders naar hen doorsturen) is het antwoord niet ver te zoeken
      Het is een plaatselijk festival die je een toestemming hebben gegeven met een wederdienst door jouw, dus toch een mooie overeenkomst voor iemand die nog maar start.
      Wat je wel kan doen is hen vragen dat wanneer ze een foto van jouw gebruiken voor bepaalde doeleinden, dat ze dit moeten doen met naamsvermelding, is meteen een stukje reclame voor jouw dan.

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

        Als ik foto's maak op een evenement, dan zet ik die op mijn website waar iedereen ze kan bekijken.
        Dat is toch ook de bedoeling als je daar foto's maakt?
        Of ga je die alleen thuis op de computer laten staan? (dan heeft niemand er wat aan)
        Als ze die foto's gebruiken om reclame te maken voor bijvoorbeeld hetzelfde evenement het volgende jaar, dan heb ik wel liefst dat ze mijn naam er ergens bij vermelden.

        Gewoonlijk komt een deel van die foto's dan ook nog wel op een aantal Facebook pagina's terecht, want de aanwezigen willen ook laten zien dat ze er bij waren.
        Dat telt voor mij hetzelfde als "voor eigen gebruik", en daar heb ik dan ook geen enkel probleem mee, dat ze foto's waar ze zelf op voorkomen ergens anders laten zien.
        Alleen als iemand er een handeltje mee zou opzetten dan wil ik mijn deel ook, maar zolang er geen commerciële toestanden mee gemoeid zijn heb ik dus geen problemen met het gebruik van mijn foto's.

        Het is toch onmogelijk om ze 100% te beveiligen als je ze online zet, daarom kan je beslissen om ze nooit ergens te laten zien (maar waarom maak je dan foto's op een evenement?).
        Of je zet ze toch online, ook al weet je dat ze vroeg of laat wel ergens anders op het internet opduiken (en dan moet je er ook niet moeilijk over doen als dat gebeurt, toch niet als er geen commerciële belangen mee gemoeid zijn).

        Het wordt zelfs gemakkelijker als je aan de gefotografeerde personen kan laten zien wat er met de foto's zal gebeuren.
        Daarom heb ik altijd kaartjes bij met de link van mijn website, als ik zo'n kaartje afgeef, dan mag ik dikwijls wel een foto maken terwijl ze eerst hebben laten merken dat ze er niet mee opgezet zijn dat ik van hun foto's maak.
        Bij optredens zorg ik er altijd voor dat de leden van de band mijn foto's kunnen terugvinden, en ik zeg er ook meteen bij dat ze die (met naamvermelding) mogen gebruiken voor hun eigen promotie (meestal hun eigen website of Facebook).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

          Zonder iets op papier is dit juridisch allemaal randje kantje hoor.

          Comment


          • #6
            Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

            Bedankt voor de antwoorden!
            Misschien heb ik mijn vraag ook niet zo goed geformuleerd, wat ik mij eigenlijk afvroeg is of ik hun kan "verplichten", vragen dus, om mijn naam bij de foto's te zetten indien ze deze zouden gebruiken.
            Ik heb niet liever dan dat mijn foto's gebruikt worden uiteraard! maar ik heb wel graag dat mijn naam erbij staat.

            Comment


            • #7
              Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

              Ik denk wel dat dit mogelijk moet zijn, maar "verplichten" is een moeilijk woord bij een overeenkomst
              Als ze (de organisator) een beetje besef hebben zullen ze de namen wel vermelden, het is tenslotte ook toch gratis reclame voor hen
              Ik zou het eens met hen aankaarten, dan ben je zeker

              Mijn foto's staan verspreid over het internet en laat ons zeggen 95% heeft mijn naam eronder gezet
              Die overige 5% is uiteraard spijtig

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

                Is een moeilijken.
                Naamsvermelding is standaard in de academische wereld bv inzake bronvermelding bij publicatie van teksten.
                Je ziet het ook met regelmaat bij fotografie in publicaties maar niet altijd.
                Dit doet mij vermoeden dat het niet wettelijk verplicht is.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Is een moeilijken.
                  Naamsvermelding is standaard in de academische wereld bv inzake bronvermelding bij publicatie van teksten.
                  Je ziet het ook met regelmaat bij fotografie in publicaties maar niet altijd.
                  Dit doet mij vermoeden dat het niet wettelijk verplicht is.
                  mijne naam onder in de foto zetten, en ze knippen hem gewoon er af, en zetten hem op hunne site ( echt waar )
                  en wat kan ik er tegen doen ? geen lap , dus om kort te zijn , ne foto die op internet staat, kan de wereld rondgaan.
                  Als ze mijne naam eronder zetten , of hem erbij plaatsen , ben ik content. Per slot van rekening, als ze allemaal op mijn hard disk staan,en niks meer, dan ben ik er ook weinig mee.
                  Ga maar eens naar de politie , ge kunt ne pv laten maken, maar onder"een som" start men niet meer ( de gerechtskosten zijn te zwaar )
                  Dus wat jij afgeeft, daar kan je aan vragen, om naamsvermelding. verder : hang je vast aan de goedkeur van hij die de site heeft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

                    Scherpie: die dingen gebeuren idd. Ik zie ook van mijn foto´s overal opduiken op het net zonder dat ik er iets aan kan doen.
                    Daarom werp ik het een beetje op om te horen of er mensen zijn die weten hoe het nu EXACT wettelijk zit. Los gerekend van de kosten en zo.
                    Ik denk dat veel die vraag hebben.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

                      En dan werd het watermerk uitgevonden.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

                        ofwel verklo..o..t je je foto met een watermerk, maar dan heeft de rest er niks meer aan, en anders neem je software die watermerken wegdoet...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door TomVW Bekijk bericht
                          Ik heb niet liever dan dat mijn foto's gebruikt worden uiteraard! maar ik heb wel graag dat mijn naam erbij staat.
                          Geef je foto's een CC-Licence Attribution.
                          My Website : http://www.ineedair.org
                          Music / Painting / Motion Graphics / Image
                          Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

                            Oorspronkelijk geplaatst door TomVW Bekijk bericht
                            Hey!

                            Dit weekend trek ik foto's op een plaatselijk festival. Ik heb zelf de organisatie gecontacteerd om te vragen of ik foto's mocht komen maken om aan mijn portfolio te kunnen werken en dat ik deze dan naar hun zou doorsturen.
                            Nu is mijn vraag: Wat mogen zij dan allemaal met deze foto's doen? Mogen zij deze posten op sociale media, gebruiken op de website, afdrukken,...
                            Op het internet is hier redelijk wat rond te vinden maar aangezien wetten verschillen van land tot land wou ik het om zeker te zijn toch hier ook eens vragen!
                            Even de vraag omdraaien: wat zou je liever niet hebben dat ze met je foto's doen?

                            Voor zover ik denk, zit het zo: jij blijft eigenaar van je foto's (auteursrecht), tenzij je dat anders hebt vermeld in het/een contract. Ze mogen je foto dus niet doorverkopen (tenzij je daarvoor toestemming geeft). Wat ze er verder mee mogen doen, dat is ook weer aan jou om dat te bepalen. In feite zou je dat ook allemaal moeten vermelden in een overeenkomst.

                            In de praktijk, wanneer je ze afgeeft (en ze zijn er blij mee), zullen ze wellicht vlug op social media verschijnen. Zelf heb ik ook al meegemaakt dat ze mijn foto's later in een folder/boekje gaan gebruiken. Ik heb dat toen als een bevestiging aanzien dat ze mijn foto goed genoeg vonden. In het begin nam ik de foto's gratis, tegenwoordig betalen ze mij een kleine som. Zelf stuur ik geen volledige resolutiebeelden door. Enerzijds voor het gemak (minder om door te sturen), maar anderzijds moeten ze dan bij mij aankloppen wanneer ze grotere beelden nodig hebben.

                            Misschien heb je er geen probleem mee dat ze op sociale media, website of print verschijnen, maar wil je wel je naam erbij. Volgens mij is dat ook weer je volste recht om dat te eisen. Volgens de Nederlandse wetgeving is een naamsvermelding van de auteur in principe vereist. Dat hoort ook weer onder de rechten die je hebt die vallen onder het auteursrecht.

                            Zelf vraag ik dat ze mijn naam erbij vermelden. Als het 1 volledig album is op Facebook, dan is mijn naam éénmalig bij het album vermelden genoeg voor mij (dan wordt er ook gelinkt naar mijn FB-pagina of portfolio). Ik heb wel ook al in de situatie gezeten waarbij foto's van meerdere fotografen in 1 album gegooid worden. Daar ga ik in de toekomst voor hoeden, dat ze mijn naam dan per foto vermelden. Of, dat ze in dat geval foto's gebruiken waar mijn watermerk op staat.

                            Tot dusver heb ik nog niet geklaagd wanneer ik ontdek dat ze mijn foto's ook voor drukwerk of op hun website gebruiken (zonder naamsvermelding).

                            Mochten ze weigeren om mijn naam te vermelden op facebook, dan zal dat meteen ook de laatste keer zijn dat ik foto's aan die mensen geef. Het is het minste wat ze kunnen doen, tenzij ze je natuurlijk reeds rijkelijk betaald hebben voor die opdracht.

                            Tenslotte: voorkomen is beter dan genezen. Geef je wensen duidelijk door wanneer je je foto's doorstuurt (zet dat op mail). In realiteit zul je wellicht toch nooit gerechtelijke stappen ondernemen wanneer ze je foto misbruiken.
                            Last edited by Rasper; 19 mei 2016, 13:05.
                            http://kasper.photography & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat mag er allemaal met mijn foto's gebeuren?

                              Dag Rasper, wat ik gedaan hen is het volgende:

                              Ik heb de foto's op mijn eigen pagina gezet en doorgestuurd naar de organisatie, beide met watermerk. Zij hebben de foto's ook op Facebook gezet met nog eens een vermelding naar mij en mijn mede-fotograaf. Het duurde niet lang of ik kreeg ook de vraag van de artiesten of ik hun de foto's wou doorsturen. Daar had ik ook geen probleem mee, ik was juist blij dat mijn foto's goed in de smaak vielen. Ik ben met de organisatie overeengekomen dat wanneer ze de foto's willen gebruiken voor drukwerk dat ik de gewenste foto zal doorsturen zonder watermerk maar dat ze wel een kleinere naamvermelding gebruiken. Ik ben blij dat ze er niet moeilijk over deden dat er momenteel een watermerk op staat maar eigenlijk zouden ze daar niet echt een reden toe hebben aangezien ik niet betaald werd noch een contract heb afgesloten. De reden dat ik de foto's ook naar de bands doorstuur is voor extra reclame door mijn watermerk en om een goede relatie te behouden met de artiesten want je weet nooit wanneer dit nog eens handig uitkomt.


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X