Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in praktijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in praktijk

    ik gebruik deze lens samen met en 5D markIII voor indoorfotografie in een zwembad en nu is mijn vraag:
    Als het onderwerp waar ik wil op scherpstellen (zwemmertje)op ongeveer 30 m van mij is en ik inzoom op bv 300mm met f 6.3 (iso zo laag mogelijk)met sluitertijd bv 1/800 dan is de berekening van de hyperfocale near afstand 236.4m en de hyperfocal op 472.74m tot oneindig .
    Betekend dit dus dat de foto nooit scherp kan zijn op die 30m met die instelling ?: mad:
    alvast bedankt: confused:
    Canon 5D Mark 3/canon 24-105 f4 /canon 100-400mm f4.5-5.6 IS /canon 50mm f1.8

  • #2
    Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in praktijk

    Ik snap niet goed je probleem...
    Je stelt toch automatisch scherp?
    So-what?

    Ik maak alvast geen foto's om achteraf al die technische details te bestuderen hoor.
    Voor mij telt vooral de foto zelf.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in praktijk

      De hyperfocaalafstand is de scherpstelafstand waarop al wat achter het scherpstelvlak ligt, in focus is/lijkt.
      Met andere woorden: als je minstens op die afstand scherpstelt, heb je scherptediepte achter het scherpstelvlak tot oneindig.

      Hyperfocaal is voor lange brandpunten eigenlijk onbelangrijk want je haalt ze bijna nooit en/of maakt er geen gebruik van.
      Waar jij waarschijnlijk naar op zoek bent, is de kortste scherpstelafstand. Ik geloof dat die bij de 100-400 rond de 1.5 meter ligt, maar je kan een focus limiter tot op enkele meters gebruiken om de scherpstelling niet onnodig traag te laten verlopen. Op die manier zoekt de lens niet tot op 1.5 meter en wordt een stuk van de beweging van de focuselementen uitgeschakeld.

      Het is dus perfect mogelijk om een zwemmer op 30 meter scherp vast te leggen. Als je daar problemen mee ondervindt, doe je misschien iets verkeerd met de keuze van scherpstelpunten of de methode van scherpstellen. Als de zwemmer niet al te snel gaat, lijkt single-shot AF mij te doen, maar bij wat meer snelheid, of als de zwemmer naar je toe komt, is servo-AF wellicht een betere keuze. Wel goed opletten dat je actieve scherpstelpunt mooi op het onderwerp blijft.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in praktijk

        Ik snap niet goed je probleem...
        Je stelt toch automatisch scherp?
        So-what?


        dag Dré ik stel inderdaad automatisch scherp , en mijn foto's lukken al bij al , maar ik las over die hyperfocale afstand en begon te twijfelen.
        Dré ken ik u niet van de les in Roeselare ?
        Canon 5D Mark 3/canon 24-105 f4 /canon 100-400mm f4.5-5.6 IS /canon 50mm f1.8

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in praktijk

          bedankt Pieter G. en Dré , ik was het gewoon niet meer zeker
          Canon 5D Mark 3/canon 24-105 f4 /canon 100-400mm f4.5-5.6 IS /canon 50mm f1.8

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in praktijk

            Dat heb je met dergelijke "cursussen" hé...
            Veel (overbodige?) theorie, te weinig creativiteit.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM in praktijk

              Hyperfocaal:OK als je geen deftige AF hebt etc.Is eerder een theoretisch gegeven geworden,zeker met jouw machinerie.
              Voor actie:AI-servo,scherpstellen op centraal AF,half indrukken,techniek zij werk wat laten doen ,AF confirmatie in zoeker en GO.
              Je bent dan niet gebonden aan je diafragma,tenzij je Av instelt.Ik doe dat nooit :Tv,f bekijken eventueel ISO aan passen,om je diaframga haalbaar met je objectief in te stellen.
              Dat hyperfocaal gedoe komt wat uit het analoge tijdperk.Heeft nog zijn waarde bij groothoek,onder de juiste lichtvoorwaarden;klak klak klak,geen probleem met AF etc.Met een tele ???

              Comment

              Working...
              X