Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichte stukken natuurlijk terugbrengen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichte stukken natuurlijk terugbrengen.

    Schermafbeelding 2016-05-10 om 17.33.23 by Smith De Westelinck

    Twee vragen:

    1) Wat zijn de beste technieken om (in deze foto) de neus qua belichting iets meer terug te brengen naar wat beter bij de omgeving past?
    2) Als je stukken hebt die bijna overbelicht zijn en je wilt die terugbrengen, hoe kan ik dat best doen zonder het ineens een grijze toon krijgt?

  • #2
    Re: Lichte stukken natuurlijk terugbrengen.

    ik doe dat als volgt
    juiste belichting maken met doordrukken en tegenhouden op een laag met 50% grijs
    en dan de kleur geven door penseel op een nieuwe laag met modus kleur
    de kleur kan je aanpassen door met pipet te zoeken naar een passende kleur of met een aanpassingslaag

    ook voor grijze stukken kan je zo'n kleur-laag maken

    voorbeeld psd

    Comment


    • #3
      Re: Lichte stukken natuurlijk terugbrengen.

      Interessante tip ddavid! Proberen te onthouden.
      Tnx
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • #4
        Re: Lichte stukken natuurlijk terugbrengen.

        Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
        ik doe dat als volgt
        juiste belichting maken met doordrukken en tegenhouden op een laag met 50% grijs
        en dan de kleur geven door penseel op een nieuwe laag met modus kleur
        de kleur kan je aanpassen door met pipet te zoeken naar een passende kleur of met een aanpassingslaag

        ook voor grijze stukken kan je zo'n kleur-laag maken

        voorbeeld psd
        https://www.dropbox.com/s/ntmmfrbtq1vzdyw/ndw.psd?dl=0
        Ja, dit is interessant, ik ga trachtte daar mee te experimenteren. Thanks.

        ps: net de foto gezien, dit is zeker wat ik zocht voor dit voorval.

        Comment


        • #5
          Re: Lichte stukken natuurlijk terugbrengen.

          Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
          ik doe dat als volgt
          juiste belichting maken met doordrukken en tegenhouden op een laag met 50% grijs
          en dan de kleur geven door penseel op een nieuwe laag met modus kleur
          de kleur kan je aanpassen door met pipet te zoeken naar een passende kleur of met een aanpassingslaag

          ook voor grijze stukken kan je zo'n kleur-laag maken

          voorbeeld psd
          https://www.dropbox.com/s/ntmmfrbtq1vzdyw/ndw.psd?dl=0
          Gisteren al wat met zitten oefenen en de resultaten zijn echt al verbluffend. Het is wel een delicate oefening om de huid mooi op de rest te doen aansluiten.
          Heb er nu niet honderd procent op gelet maar deze werkwijze beïnvloed de textuur toch niet hé?

          Heb je ook nog zo een goede tip voor heel overbelichte dingen; (net niet uitgebrand) om dat 'donkerder' te maken.
          Want ik denk dat de werkwijze van hierboven daar niet op van toepassing is, vooral omdat het dan niet gaat over huid en ik dus last heb met het selecteren van een bijhorige kleur/textuur.

          Comment


          • #6
            Re: Lichte stukken natuurlijk terugbrengen.

            hoi

            nee , de textuur wordt niet beïnvloed

            voor heel overbelichte dingen kan je soms gebruik maken van een stuk van de foto vlakbij ,
            waar je nog wel iets ziet , dat kopieer je op een nieuwe laag en zet de dekking heel laag over het uitgebrand stuk
            als de vorm een beetje anders is kan je transformeren 'verdraaien' gebruiken
            en soms kan je ook hdr toepassen op het uitgebrande stukje
            soms kan je zelfs uit andere foto's stukjes nemen en heel zachtjes inbrengen op een nieuwe laag

            het hangt wel af van de foto of er iets bruikbaar van te maken is
            en soms is het dan dat het resultaat niet meer natuurlijk overkomt

            als je een voorbeeldje hebt kunnen we dat eens bekijken

            Comment


            • #7
              Re: Lichte stukken natuurlijk terugbrengen.

              Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
              Schermafbeelding 2016-05-10 om 17.33.23 by Smith De Westelinck

              Twee vragen:

              1) Wat zijn de beste technieken om (in deze foto) de neus qua belichting iets meer terug te brengen naar wat beter bij de omgeving past?
              2) Als je stukken hebt die bijna overbelicht zijn en je wilt die terugbrengen, hoe kan ik dat best doen zonder het ineens een grijze toon krijgt?
              wat betreft 2. Beste is gewoon om in Raw te fotograferen en dan je hooglichten aan te passen in de rawconverter.
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment

              Working...
              X