Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON D7100 welke kit objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NIKON D7100 welke kit objectief

    Beste iedereen,
    Ik wil heel graag een Nikon D7100 kopen in vervanging van mijn D80.
    Ik stel me alleen de vraag wat het verschil is in al die kit objectieven.
    Kunnen jullie me adviseren of uitleg geven over de verschillen?
    * 18-105 mm F3.5-5.6 VR voor 839€
    * 18-140 mm VR DX voor 899€
    * 18-55 mm F3.5-5.6 VR II + 55-200 mm F4.5-5.6 VR MK II voor 939€

    Of koop ik best gewoon een body (669€) met een ander objectief? 940 € is ongeveer de max prijs die ik wil spenderen.
    Ik heb ook nog altijd mijn kit objectief van mijn D80 en van mijn F801S.

    Ik wil vooral natuurfotografie doen, architectuur, candid portretten, vuurwerk, eventueel wil ik me ook eens wagen aan macro.....
    Niets sluit uit dat ik later nog een ander objectief bijkoop naar gelang de behoefte.
    In ieder geval bedankt voor jullie adviezen.
    Marc

  • #2
    Re: NIKON D7100 welke kit objectief

    Uit die drie exemplaren vind ik de 18-140 de interessantste. Kwalitatief waarschijnlijk ook de beste van de drie, en zeer allround bruikbaar. Als je denkt aan architectuur, kan ik mij voorstellen dat 18mm als kortste brandpunt niet ideaal is. Je zou eens kunnen rondkijken of je het toestel niet in een kit kan krijgen met de 16-85, want dat is een nog meer allround inzetbaar objectief met vergelijkbare kwaliteit. De kits zijn in elk geval interessant genoeg want met de meerprijs komt het er meestal op neer dat je de lens hebt voor iets meer dan de helft van de afzonderlijke nieuwprijs.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: NIKON D7100 welke kit objectief

      Bedankt Pieter,
      Ter verduidelijking ik heb nu de volgende objectieven van mijn D80 en F801S:
      AF-S 18-70 1:3.5-4.5G ED DX
      AF 35-70 1: 3.3-4.5
      AF 70-210 1:4-5.6
      Zou ik hier objectieven van houden voor de D7100 of verkopen?
      Blijt de kitlens 18-140 dan nog de beste keuze?
      Bedankt

      Comment


      • #4
        Re: NIKON D7100 welke kit objectief

        Je hebt al mooi bereik van lenzen, met jouw fotografie zou ik eerder naar een groothoeklens uitkijken
        Tenzij je niet tevreden bent over je huidige lenzen uiteraard

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: NIKON D7100 welke kit objectief

          Oorspronkelijk geplaatst door BWfotomarc Bekijk bericht
          Ter verduidelijking ik heb nu de volgende objectieven van mijn D80 en F801S:
          AF-S 18-70 1:3.5-4.5G ED DX
          AF 35-70 1: 3.3-4.5
          AF 70-210 1:4-5.6
          Zou ik hier objectieven van houden voor de D7100 of verkopen?
          Blijt de kitlens 18-140 dan nog de beste keuze?
          Ik vroeg mij inderdaad ook af welke kitlens er bij de D80 zat. Die 18-70 was destijds heel aardig, maar ik heb ze nooit op een nieuwere body met meer pixels geprobeerd. Ze zal in elk geval niet de optische prestaties hebben van de kitlenzen die vandaag te krijgen zijn, want die zijn echt wel goed. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de lenzen die je al hebt ineens niet meer bruikbaar zouden zijn.

          Mijn ervaring met het oudere Nikon materiaal is beperkt, dus ik ben niet zo thuis in al die versies van lenzen, maar het lijkt mij goed mogelijk dat die twee lenzen van bij je analoge body ook goeie kwaliteit leveren. En tweedehands ga je voor geen van die drie lenzen een bedrag krijgen waar je echt blij van wordt. Wat je wel in het achterhoofd moet houden, is dat een D7100 met 24MP op een relatief kleine sensor werkt, en op die manier wel hoge eisen stelt aan het glas dat je ervoor zet. Trouwens, als je het maximum uit die uitstekende Toshiba sensor wil halen, moet je lenzen gebruiken die een veelvoud kosten van de D7100. Met een 18-140, die op zich al goed is, lukt dat ook niet. Ik wil alleen maar zeggen hoe relatief die zaken zijn...

          Niemand van ons kan/mag jouw rekening maken, dus als ik concreet op je twee vragen antwoord, is dat mijn persoonlijke mening:
          Huidige objectieven verkopen? -- Ik zou ze nog even bijhouden en uitproberen op het nieuwe toestel. Het kan best zijn dat je tevreden bent met wat eruit rolt.
          Beste keuze 18-140? -- Ja, omdat ze zo veelzijdig en toch uitstekend is. En ook omdat je ze voor weinig geld bij het toestel kan kopen terwijl ze los 500 euro kost.

          Het argument van Bulke is ook te verdedigen: een groothoek kan een mooie aanvulling zijn. Maar dan wordt het weer een vraag van budget...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: NIKON D7100 welke kit objectief

            Het plan is eigenlijk om al mijn materiaal te verkopen.
            Ik ga het vanavond of morgen te koop aanbieden.
            * Pentax K1000 met een 50mm en een VIVITAR 70-210
            * Nikon F801s met
            AF 35-70 1: 3.3-4.5
            AF 70-210 1:4-5.6
            * D80 met AF-S 18-70 1:3.5-4.5G ED DX
            Heb ook nog twee fototassen.
            En als nieuw toestel de D7100 met de 18-140 te kopen als basislens.

            Comment


            • #7
              Re: NIKON D7100 welke kit objectief

              Oorspronkelijk geplaatst door BWfotomarc Bekijk bericht
              Bedankt Pieter,
              Ter verduidelijking ik heb nu de volgende objectieven van mijn D80 en F801S:
              AF-S 18-70 1:3.5-4.5G ED DX
              AF 35-70 1: 3.3-4.5
              AF 70-210 1:4-5.6
              Zou ik hier objectieven van houden voor de D7100 of verkopen?
              Blijt de kitlens 18-140 dan nog de beste keuze?
              Bedankt
              Die 18-70 zou ik van je lijstje schrappen. Dat is zelfs op een D7000 geen goede kwaliteit meer
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment

              Working...
              X