Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

    Dit is een plexi plaat die aan een papegaaien-kooi hangt om rondspattende zaden etc... binnen de kooi te houden.
    Aan de plaat zijn 2 alu haakjes vastgemaakt.
    Wellicht een gaatje geboord en dan...... ????


    Kan iemand mij vertellen met wel gereedschap dit gedaan is ?
    Is dat een soort "rivet" ?
    En is het mogelijk daar eens een afbeelding van te tonen ? Zowel van het toestel dat je nodig hebt als van die ongebruikte rivet.

    Dank U !




    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

    Moet het echt hetzelfde zijn ? Dat lukt toch ook met een boutje, 3D rondsel en een moertje

    Comment


    • #3
      Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

      Let wel op als je gaatjes moet boren in plexi, eigenlijk moet de boor op een speciale manier geslepen worden, en dan heb je geen problemen met barsten.
      Op het werk moeten we geregeld in plastiek en plexi boren, de boren slijp ik gewoonlijk, maar ik zou er eigenlijk een foto van moeten maken hoe de boor dan geslepen is (anders krijg ik het niet uitgelegd).
      Die tip kwam van de leverancier die op het werk de plexi onderdelen levert.

      Als er al een gat in zit, en je wil er iets anders aan bevestigen, gebruik dan liefst kunststof rondellen, en zet de schroeven niet te vast, dan is er ook wat minder kans dat er scheurtjes in de plexi komen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

        Bedankt voor de tip van het boren.
        Boutje en moertje zou misschien ook wel kunnen, maar ik vind de oplossing van de foto mooier + je zou ervan versteld staan wat een papegaai allemaal kan slopen.

        Mijn vader heeft dit ooit gemaakt, maar hij stond er op een gegeven moment mee thuis en ik heb het nooit gezien hoe hij dit in mekaar heeft gestoken.
        Hij is momenteel zo ziek dat hij het jammer genoeg niet meer kan uitleggen, dus ik probeer te achterhalen hoe hij dit gemaakt heeft en met welk gereedschap.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

          Gebruik Polycarbonaat plexi zoals bv van het merk Lexan of GE Alfa, dat breekt niet, kan je zelfs niet breken.
          Wat betreft het boren en riveren is dan ook geen enkel probleem, gebruik gewone aluminium rivetten en riveer
          deze met een platte doorslag, je kan ook gesloten poprivetten gebruiken en in polycarbonaat zelfs draad trekken.
          Voor één ding moet je bij polycarbonaat goed opletten, en dat is met snijolie, zorg dat je boor of eventueel draadtap
          volledig vet of petroleum vrij is, anders gaan er zich na verloop van tijd kleine barstjes vormen rond de gaatjes,
          daar kan polycarbonaat en ook andere plexi totaal niet tegen, Polycarbonaat kan je ook gewoon koud laten plooien
          in een plooibank. http://www.vinkkunststoffen.nl/nl-NL...C-(Lexan).aspx
          Last edited by Guest42; 9 mei 2016, 06:19.

          Comment


          • #6
            Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

            Dit soort plastieken rivetten gebruiken wij op het werk om de bedieningspaneeltjes van de wijnkoelers te monteren https://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/plastic_rivet.html .
            Dat is ook een mooie afwerking, maar ze moeten wel exact de juiste lengte hebben, anders klemmen ze niet vast.

            Ik heb even een boor aangeslepen voor plexi.
            Een gewone boor is te scherp, als je daarmee boort dan is er een grote kans dat die "hapt", en dan schiet die verder door de plexi (of plastiek) plaat zonder te boren, daardoor krijg je scheurtjes.
            Met de aangepaste hoek snijdt de boor nog altijd heel goed door plexi, maar er is dan geen kans meer dat die "hapt" in de plaat, daardoor is de kans op scheurtjes rond het boorgat zo goed als onbestaande (op het werk hebben we er ondertussen geen enkel probleem meer mee gehad).
            Hopelijk is het duidelijk genoeg op de foto's:

            Last edited by Black B@ndit; 9 mei 2016, 18:34.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Dit soort plastieken rivetten gebruiken wij op het werk om de bedieningspaneeltjes van de wijnkoelers te monteren https://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/plastic_rivet.html .
              Dat is ook een mooie afwerking, maar ze moeten wel exact de juiste lengte hebben, anders klemmen ze niet vast.

              Ik heb even een boor aangeslepen voor plexi.
              Een gewone boor is te scherp, als je daarmee boort dan is er een grote kans dat die "hapt", en dan schiet die verder door de plexi (of plastiek) plaat zonder te boren, daardoor krijg je scheurtjes.
              Met de aangepaste hoek snijdt de boor nog altijd heel goed door plexi, maar er is dan geen kans meer dat die "hapt" in de plaat, daardoor is de kans op scheurtjes rond het boorgat zo goed als onbestaande (op het werk hebben we er ondertussen geen enkel probleem meer mee gehad).
              Hopelijk is het duidelijk genoeg op de foto's:

              Inderdaad Bart, de basis die elke technieker zou moeten kennen, maar helaas.......
              Werkt ook perfect voor messing, brons enz.
              Maar dat polycarbonaat zoals Lexan zal ook wel willen grijpen, maar zal wel niet breken.

              Comment


              • #8
                Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                ................................
                Boutje en moertje zou misschien ook wel kunnen, maar ik vind de oplossing van de foto mooier ....................
                Eens kijken bij een bedrijf dat beslag verkoopt voor winkelinrichtingen en/of marktkraamwagens.
                Of zo'n bedrijf : http://www.alphametal.be

                Zo'n mensen gaan U verder kunnen helpen om een leuke oplossing te vinden.
                Last edited by Skitch; 9 mei 2016, 22:24.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

                  Allen bedankt voor de zeer welgemeende en goedbedoelde hulp, maar ik denk dat we ons doel voorbij schieten.

                  Ik ben bijna zeker dat mijn vader dit plexi destijds in een "Brico" of een "Stock Américain" heeft gekocht, en dat dit een zeer eenvoudige soort was.
                  Hij was zich terdege bewust van opgesomde problemen zoals barsten , boren enz..... maar hij heeft het toch maar voor mekaar gekregen. Hij had de gave om met eenvoudig gerief prachtige dingen te maken. Gewoon door het gezond verstand te gebruiken en overal raad te vragen....

                  @ Bart: de tip van de boor kan ik misschien wel meenemen, maar zou hij ook geen conische "verzinkboor" kunnen gebruikt hebben ?
                  En stel dat ik een gewone boor gebruik: kan ik zélf zo'n boor afvijlen ? En welk soort boor gebruik ik dan voor plexi ? Hout, steen of metaal ?
                  Zou ik zo'n boor met een gewone ijzervijl kunnen afvlakken ?
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

                    De producten op deze site zien er redelijk betaalbaar uit:

                    Polycarbonaat platen in elke gewenste vorm op maat gezaagd. Onze polycarbonaat platen zijn van hoge kwaliteit en worden snel geleverd. Bestel nu online!
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

                      Bedankt voor de goede tip Bart
                      Dat is er eentje dat ik op zak zal steken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        De producten op deze site zien er redelijk betaalbaar uit:

                        https://kunststofplatenshop.nl/polycarbonaat-plaat/
                        Je zou hier ook eens kunnen kijken: https://xxlstunt.nl/
                        http://www.smuttynose.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Zou ik zo'n boor met een gewone ijzervijl kunnen afvlakken ?
                          Zal niet lukken Alfa, tenzij je een héél slechte boor hebt, slijpen is de enige manier.
                          Of misschien een verzink boortje, maar deze vallen meestal wat groot uit, en zorg dat je materiaal niet gaat smelten ipv. verspanen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

                            Ik heb net een gaatje in een oud stuk plexi geboord.
                            De bovenkant (dus de kant waarin ik boorde) was op het einde wel iets breder uitgefreesd dan het boorgat alleen, maar het ging en geen barstjes.

                            Ik denk dat ik wél je raad ga opvolgen van het polycarbonaat, want dat oude stukje plexi was inderdaad al geel geworden.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alu plaatje op plexi-glas bevestigen

                              Gaatje boren in plexi en alu, dikte plexi + alu opmeten, en alu klinknageltje steken.

                              Diameter klinknagel: staat op verpakking, dat is de diameter van het gaatje dat je moet boren.
                              Lengte klinknagel: dikte plexi + dikte alu met dan nog een 5 of 6mm om het kopje te vormen aan de binnenkant.

                              Gereedschap kost zo goed als niks voor occasioneel gebruik, klinknageltjes ook niet. Oefenen maar, en dan "in het goed".

                              Comment

                              Working...
                              X