Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke nieuwe camera

    Hoi,ik heb mijn eerste spiegelreflex camera in de late jaren 70 gekocht, een Minolta XD 7. Dit was toen het enige toestel op de markt met sluiter en diafragma programma. Ik ben dan met Minolta 'verder gegroeid'. De overschakeling naar digitaal was dan ook eenvoudig,aangezien ik mijnlenzen verder wou gebruiken heb ik destijds een alpha 100 van Sony gekocht. Nu zou ik graag willen overschakelen naar een full frame camera. Ikdacht ga eens bij Sony.... Als ik mijn lenzen wil verder gebruiken hebben ze alleen nog een Alpha 99, maar die heeft een elektronische zoeker. Ik dacht dat het voordeel van spiegelreflex was dat je in de zoeker door de lens kon kijken. Ik snap het niet meer! Iemand ervaringen met die electronische zoeker? Of dan toch maar overstappen naar een ander merk?

  • #2
    Re: Welke nieuwe camera

    Ik heb sinds kort een camera met electronische zoeker. xpro2 , het is een klein beetje aanpassen maar valt best goed mee. Ik kan niet meteen een nadeel ervan opnoemen. Je kan eventueel kijken of je mits een adeptor je oude lenzen kan gebruiken op je nieuw toestel. Ik lees dat heel veel mensen dit doen met de sony a7 reeks.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Welke nieuwe camera

      Als je FF wil en ook je lenzen wil blijven gebruiken, dan kan je idd naar een a99 (of de opvolger ervan, mogelijk eind dit jaar ?), of een van de toestellen in de A7-reeks en met een converter voor A- naar E-mount werken (LA-EA3 of -4). Of je koopt ieen uitstekende tweedehands a850 of a900, die ook al een reuzenstap vooruit betekenen tov de a100, en beide hebben een topper van een OVF aan boord (a850 toont 98% dacht ik, de a900 heeft een geweldige 100% OVF).

      Een electronische zoeker heeft voor- en nadelen, maar wat mij betreft in elk geval meer voordelen, zeker gezien de kwaliteit van die dingen tegenwoordig.
      Ik vergelijk nog bijna dagelijks aangezien ik zowel toestel met OVF als EVF heb, en het grote voordeel van EVF is voor mij in elk geval dat deze meteen je eindresultaat toont. Met de EVF van Sony kijk je trouwens nog steeds door de lens. Enkel sla je het hele spiegelgebeuren over en zie je het licht/beeld zoals het op je sensor valt...
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Welke nieuwe camera

        Het hangt mede van je arsenaal lenzen af welke body je zou kunnen kiezen. Met een adapter werken je lenzen op zich uit de kunst op een A7 serie, alleen moet je de beperkingen en voor- en nadelen goed afwegen en dat hangt dus vooral af van je glas.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Welke nieuwe camera

          Mijn lenzen zijn niet het probleem, die heb ik altijd voor mijn analoog toestel gekocht. Zijn niet meer de nieuwsten maar die allemaal vervangen? Das veel geld! De alpha 100 heeft zijne beste tijd gehad, soms kan ik die niet meer aanzetten, soms gaat de autofocus niet meer, maja ik doe dit puur voor het plezier, niks professioneel. Ik ga eens kijken hoe die nieuwe Sony toestellen zich aanvoelen. Ik ben mss ouderwets spiegelreflex cameras zijner tegenwoordig zonder spiegel naja

          Comment


          • #6
            Re: Welke nieuwe camera

            Sorry, was ik vergeten, bedankt voor de reacties!

            Comment


            • #7
              Re: Welke nieuwe camera

              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              ................knip..............., en het grote voordeel van EVF is voor mij in elk geval dat deze meteen je eindresultaat toont. Met de EVF van Sony kijk je trouwens nog steeds door de lens. Enkel sla je het hele spiegelgebeuren over en zie je het licht/beeld zoals het op je sensor valt...
              Wel bij een Fujifilm X-T1 is die EVF in ieder geval niet waarheidsgetrouw en is het resultaat helemaal anders op de foto's dan dat je in die zoeker ziet.
              En het werkt zodanig op mijn zenuwen dat ik van plan ben heel mijn hebben en houden van Fuji ga verkopen.
              Als ik binnen een foto wil nemen ziet er alles perfect, goed belicht en witbalans ook ok.
              Het resultaat is totaal anders, onderbelicht en veel te warm van kleuren.
              Ben super content dat ik mijn 5D heb gehouden.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Welke nieuwe camera

                Als je bij Sony wil blijven is de A77II een prima keus. Heeft een prima AF systeem en een goede 24mp sensor.

                Wil je full frame dan is de A99 zeker een optie. Alleen spijtig dat die niet zo goed presteert op hoge ISO.

                Een A7 en afgeleiden kan ook maar dan zou ik toch de bijpassende FE lenzen erbij nemen. Werken met adapters is niet altijd ideaal voor de autofocus.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Welke nieuwe camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Wel bij een Fujifilm X-T1 is die EVF in ieder geval niet waarheidsgetrouw en is het resultaat helemaal anders op de foto's dan dat je in die zoeker ziet.
                  En het werkt zodanig op mijn zenuwen dat ik van plan ben heel mijn hebben en houden van Fuji ga verkopen.
                  Als ik binnen een foto wil nemen ziet er alles perfect, goed belicht en witbalans ook ok.
                  Het resultaat is totaal anders, onderbelicht en veel te warm van kleuren.
                  Ben super content dat ik mijn 5D heb gehouden.
                  Zelfde ervaring met de evf van een X-Pro1 gehad, camera weggedaan. Zeker niet WYSIWYG.

                  Comment

                  Working...
                  X