Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

close-up voorzetfilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • close-up voorzetfilter

    Hallo,

    ik heb een close-up voorzetfilter gekocht. Nu ik deze op mijn objectief zet merk ik dat ik nergens kan op scherpstellen... Ik krijg geen scherp beeld als ik automatisch scherp stel, maar ook geen scherp beeld als ik manueel scherp stel.. Kan iemand mij hier bij helpen?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: close-up voorzetfilter

    Lens met camera heel dicht, net er niet tegen, bij object brengen en dan heel langzaam achteruit bewegen, dan moet dat onderwerp toch een keer scherp worden. Het kan in een flits gebeuren, omdat het scherpe gebiedje erg kort kan zijn.
    PS het is geen voorzetfilter maar voorzetlens.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: close-up voorzetfilter

      Als je weet hoeveel dioptrie je voorzetlens heeft,dan kun je omtrent bepalen wat de werkafstand moet zijn,indien je je lens op oneindig zet.
      Vb:4 dioptrie:1 meter/4 is 25 cm.Te meten van je film- of sensorvlak (bolletje streepje op je body,meestal naast zoeker te vinden).
      In theorie moet dit juist zijn,maar er zijn verschillen mogelijk door constructie van objectief etc.(Zal wel geen 10 cm schelen)
      Zo kun je al ongeveer weten hoe ver je van je onderwerp moet blijven,en waar je moet zoeken om scherp te stellen.
      Met de methode van hjanssen kom je er waarschijnlijk sneller en moet je niet rekenen,en meten.
      En als je de dioptrie-waarde niet kent van je voorzetlens,dan is dat natuurlijk DE oplossing.

      Comment


      • #4
        Re: close-up voorzetfilter

        Dank je wel voor de tips!! Nu lukt het wel, zat niet dicht genoeg bij het onderwerp

        Comment

        Working...
        X