Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

    Na heel wat discussies en meningen te hebben gelezen op allerhande fora en sites, ben ik alleen maar meer beginnen twijfelen over een aankoop van een goed groothoek objectief voor landschapsfotografie. En het moet een "breed bereik" hebben. Hiermee bedoel ik dat ik zowel een zonsondergang wil kunnen fotograferen in mijn tuin of aan onze kust, een geweldig vervallen gebouw/vuurtoren boven op de cliffs in Schotland, als een uitgestrekte horizon op de Nederlandse Veluwe/Biesbosch. De Niagara watervallen moeten ook kunnen natuurlijk ;-). Snap je??? Nu heb ik hier op BD onder andere, een hele discussie gelezen over Canon lenzen 10-22mm f3.5-4.5. Canon 16-35mm f4. Canon 17-40 f4 L USM (blijkbaar alleen goed voor fullframe). Sigma 18-35mm f1.8. Canon 17-55mm f2.8 etc etc...Uiteindelijk is dit voor mij allemaal Chinees. Voor iedere fotograaf zal telkens een andere lens "de beste" zijn ! Zelf bezit ik 2 Canon body's 50D en 7D. Hiermee ga ik het moeten stellen. Kan iemand mij adviseren om een bepaalde lens aan te schaffen?? Het zou ook zeer tof zijn om dit te staven met een voorbeeld van een foto genomen met desbetreffende lens!! Ben het beu om "leergeld" te betalen en achteraf de bullen aan de straatstenen niet meer doorverkocht te krijgen ! Dus mijn voorkeur gaat uit naar lenzen van de "L" series. Kwestie van ze toch nog vlot verkocht te krijgen achteraf, moest het mijn ding niet zijn... Sorry voor mijn lange introductie ;-). Alvast bedankt.
    Groetjes,
    Bart
    P.S: mensen die een lens in aanbieding hebben mogen dat uiteraard ook laten weten.

  • #2
    Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

    Heb het ook moeten leren met veel schande en veel foute informatie waar ik toen maar over beschikte.
    Nu weet ik beter na de miskopen.

    Waar ik nu vooral op ga letten is een lens te kiezen die rectilinair is. Dat wil zeggen geen vervorming in je beeld.
    Jammergenoeg melden fabrikanten zelden tot nooit welk soort lens een breedhoek is.

    De Canon 16-35 is zo een rectilinear lens.

    In dit filmpje zie je voldoende argumenten om niet veel verder meer te moeten zoeken https://www.youtube.com/watch?v=P2tDU5A36ac in het begin is het filmpje wat flauw maar het loont de moeite om het helemaal uit te zien.
    Nog meer techtalk http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/16-35mm.htm

    De lens is wel wat prijzig maar zoals je weet hangt er altijd een stevig prijskaartje aan goed glas.

    Misschien is dit wat je zoekt.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Heb het ook moeten leren met veel schande en veel foute informatie waar ik toen maar over beschikte.
      Nu weet ik beter na de miskopen.

      Waar ik nu vooral op ga letten is een lens te kiezen die rectilinair is. Dat wil zeggen geen vervorming in je beeld.
      Jammergenoeg melden fabrikanten zelden tot nooit welk soort lens een breedhoek is.

      De Canon 16-35 is zo een rectilinear lens.

      In dit filmpje zie je voldoende argumenten om niet veel verder meer te moeten zoeken https://www.youtube.com/watch?v=P2tDU5A36ac in het begin is het filmpje wat flauw maar het loont de moeite om het helemaal uit te zien.
      Nog meer techtalk http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/16-35mm.htm

      De lens is wel wat prijzig maar zoals je weet hangt er altijd een stevig prijskaartje aan goed glas.

      Misschien is dit wat je zoekt.
      In het groothoekgebied raad je nu toch geen fullframelens aan voor op crop sensor camera.....
      De lens zal wel goed werken en zo maar niet voldoende groothoek bieden, en duurder dan nodig zijn...

      Aan ts: je moet hier eigenlijk vooral weten hoé breed je wil gaan en ofdat je filters op de lens wilt gebruiken

      Een sigma 8-16 zal bijvoorbeeld veel bredere hoek geven dan de rest, maar hier zit geen filterdraad op dan...
      Je kan hier wel een filtersysteem op kopen dan maar dat is dan erg prijzig

      Een canon 10-22 zal dan wel filterdraad hebben maar net niet zo breed gaan

      Ps in groothoekgebied is 1mm véél verschil

      Hoop dat hier wat mee bent

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        1-Waar ik nu vooral op ga letten is een lens te kiezen die rectilinair is. Dat wil zeggen geen vervorming in je beeld.
        2-Jammergenoeg melden fabrikanten zelden tot nooit welk soort lens een breedhoek is.

        De Canon 16-35 is zo een rectilinear lens.
        1-Helaas , vervomingsvrije lenzen bestaan niet, succes met de aankoop.
        2-Heel jammer inderdaad want zelf bedenken wat een breedhoeklens is, is veeeel te moeilijk.

        Niet te geloven wat ik hier soms lees.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          2-Heel jammer inderdaad want zelf bedenken wat een breedhoeklens is, is veeeel te moeilijk.

          Niet te geloven wat ik hier soms lees.
          Vaak leest men wat men gelooft te lezen en niet wat daadwerkelijk geschreven staat ...

          buurmanBert bedoelt dat je wel zelf kan weten wat een breedhoeklens zoal is, maar niet welk type ... nl. rectiliniair of niet ... en dat haast geen enkele lens dat bij de specificaties van die lens er duidelijk bij zet, vaak zelfs niet.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            buurmanBert bedoelt dat je wel zelf kan weten wat een breedhoeklens zoal is, maar niet welk type ... nl. rectiliniair of niet ... en dat haast geen enkele lens dat bij de specificaties van die lens er duidelijk bij zet, vaak zelfs niet.
            Ok, maar wat wil dat dan werkelijk zeggen?
            Als ze niet rectilineair is, heb je dan een diagonale of circulaire fisheye?

            Overigens heeft Keeskanon ook gelijk: vervorming is er altijd, ten gevolge van de beeldhoek en het perspectief. Ik geloof dat men mij er al eens op heeft gewezen dat het correcte woord "vertekening" is, maar je begrijpt wat ik bedoel. We willen de lijnen zo recht mogelijk, en vooral aan de randen van het frame is dat een uitdaging voor de lensontwerper...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              buurmanBert bedoelt dat je wel zelf kan weten wat een breedhoeklens zoal is, maar niet welk type ... nl. rectiliniair of niet ... en dat haast geen enkele lens dat bij de specificaties van die lens er duidelijk bij zet, vaak zelfs niet.
              Op elke fisheye, die ik ken, staat dat erop of duidelijk in de specs, waar altijd staat welke soort fisheye het is(diagonaal of 180gr) en verder zijn alle andere lenzen rectiliniair. De uitzondering wordt benoemd niet het normale. Ook die antieke instellingen, die vroeger winkels heetten, konden je daar perfect over informeren. Maar eerst die om zeep helpen en dan klagen dat je geen info meer kan krijgen......
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht

                Aan ts: je moet hier eigenlijk vooral weten hoé breed je wil gaan en ofdat je filters op de lens wilt gebruiken

                Een sigma 8-16 zal bijvoorbeeld veel bredere hoek geven dan de rest, maar hier zit geen filterdraad op dan...
                Je kan hier wel een filtersysteem op kopen dan maar dat is dan erg prijzig

                Ps in groothoekgebied is 1mm véél verschil
                Bart, je verliest evenveel op de verkoop van een L lens als op een andere lens.
                Het zijn maar de heel lichtsterke die weinig van hun pluimen verliezen.

                En ik volg bulke41 volledig want lees dit eens: http://www.photozone.de/canon-eos/515-sigma816f4556apsc
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

                  Ik heb die 8-16 heel graag gebruikt. Uitstekende lens tegen redelijke prijs wat mij betreft.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

                    Als je zo weinig mogelijk geld wil verliezen op je aankoop, kijk dan eens uit naar een tweedehands lens.
                    Die kan je uitproberen zoveel je wil, en als je later toch iets anders wil, dan kan je ze voor bijna hetzelfde bedrag terug verkopen (als ze in perfecte staat is).

                    Een goedkope breedhoeklens die heel goede reviews krijgt is de Canon EF-S 10-18 IS STM, als je die nieuw koopt, dan verlies je er altijd minder op dan wanneer je een 16-35 f4 L IS terug verkoopt (zelfs al krijg je maar de helft terug van die 10-18, op de 16-35 zal je meer moeten laten vallen om die tweedehands verkocht te krijgen).
                    Dat is ook een heel lichte lens, ideaal om mee te nemen op reis.

                    Aan de Niagara watervallen zal je toch rekening moeten houden met de vochtigheid, zeker als je wat dichterbij komt.
                    Daar is een 10-18 niet voor gemaakt, een 16-35 f4 L IS kan daar beter tegen, maar dan moet je wel verder van de watervallen af staan om ze helemaal op de foto te krijgen (en dan heb je waarschijnlijk ook weer geen last meer van de waternevel)...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Ok, maar wat wil dat dan werkelijk zeggen?
                      Als ze niet rectilineair is, heb je dan een diagonale of circulaire fisheye?

                      Overigens heeft Keeskanon ook gelijk: vervorming is er altijd, ten gevolge van de beeldhoek en het perspectief. Ik geloof dat men mij er al eens op heeft gewezen dat het correcte woord "vertekening" is, maar je begrijpt wat ik bedoel. We willen de lijnen zo recht mogelijk, en vooral aan de randen van het frame is dat een uitdaging voor de lensontwerper...
                      Als een lens niet rectilineair is, dan is ze curvilineair, dat zijn de opties. Een curvilineiare lens kan dan diagonaal of circulair zijn. Aub. geen zaken nodeloos mengen.

                      Ik spreek me niet uit over wat Keeskanon zegt, wel over zijn foute interpretatie van andermans geschreven uitspraak.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Op elke fisheye, die ik ken, staat dat erop of duidelijk in de specs, waar altijd staat welke soort fisheye het is(diagonaal of 180gr) en verder zijn alle andere lenzen rectiliniair. De uitzondering wordt benoemd niet het normale. Ook die antieke instellingen, die vroeger winkels heetten, konden je daar perfect over informeren. Maar eerst die om zeep helpen en dan klagen dat je geen info meer kan krijgen......
                        Elke fisheye als dusdanig benoemd is een curvilineaire lens. Dat hoeven ze er dan ook niet op te zetten.

                        Maar we hebben het hier over een algemeen inzetbare breedhoeklens zoals topicstarter het al omschreef. Niet over een freak lens gemaakt voor speciale effecten, zoals een fisheye.

                        Een Sigma 8-16 bv. prima voor crop.

                        Ah, over die 8-16 :
                        Een sigma 8-16 zal bijvoorbeeld veel bredere hoek geven dan de rest, maar hier zit geen filterdraad op dan...
                        Je kan hier wel een filtersysteem op kopen dan maar dat is dan erg prijzig
                        Uiteraard kan je prima een filter op de lens zetten, daarvoor dient de adapter voor de lenskap. Die adapter heeft binnendraad van 72 mm. en daar schroef je dan een 72 mm. lensfilter in ... simpel en effektief.

                        En zit standaard in de verpakking en dus geen sprake van ' erg prijzig filtersysteem achteraf kopen '.

                        Uiteraard met neveneffekten, vignetting bv. tenzij op de langste focuslengte, maar vignetting is eenvoudig te verbeteren achteraf.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                          Ah, over die 8-16 :

                          Uiteraard kan je prima een filter op de lens zetten, daarvoor dient de adapter voor de lenskap. Die adapter heeft binnendraad van 72 mm. en daar schroef je dan een 72 mm. lensfilter in ... simpel en effektief.
                          Inderdaad. Ik weet trouwens niet wat men soms heeft met filters. Ik heb op die lens nooit een filter gebruikt en ook nooit een gemist.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                            Als een lens niet rectilineair is, dan is ze curvilineair, dat zijn de opties. Een curvilineiare lens kan dan diagonaal of circulair zijn. Aub. geen zaken nodeloos mengen.
                            Wat heb ik nodeloos gemengd?
                            Ik dacht dat een lens die niet rectilineair is een (diagonale of circulaire) fisheye werd genoemd. Dat spreek je ook niet tegen. Of zijn er curvilineaire lenzen die geen fisheye zijn?
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop Canon lens voor landschapsfotografie.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht

                              Ah, over die 8-16 :

                              Uiteraard kan je prima een filter op de lens zetten, daarvoor dient de adapter voor de lenskap. Die adapter heeft binnendraad van 72 mm. en daar schroef je dan een 72 mm. lensfilter in ... simpel en effektief.

                              En zit standaard in de verpakking en dus geen sprake van ' erg prijzig filtersysteem achteraf kopen '.

                              Uiteraard met neveneffekten, vignetting bv. tenzij op de langste focuslengte, maar vignetting is eenvoudig te verbeteren achteraf.
                              Man, als je die dop erop laat en dan (en énkel dan) inzoomd tot 16mm kan je hierop filters gebruiken, wel ook nog eens met behoorlijke vignetting....
                              Als je op zo'n lens filters wil gebruiken op alle mm's moet je een vrij duur systeem aanschaffen, maar dan heb je wel iets unieks, en kan je dus vrij unieke goto's maken want niet iedereen heeft zo'n speciale set
                              Anders gebruik je toch je gewone filters op je standaard bereik lens vind ik

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment

                              Working...
                              X