Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma en filterdiameter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma en filterdiameter

    Ik vraag me al een tijd iets af, maar heb de vraag nog niet gesteld omdat de kans vrij groot is dat het antwoord heel simpel is...

    In een ander topic was sprake van een Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G VR IF-ED DX Type II. Bij het bekijken van de specificaties zag ik dat deze een filterdiameter heeft van 72mm.
    Ik heb zelf een Nikon 18-55mm F/3.5-5.6G DX kitlens en een 55-200 kitlens, maar beide hebben een filterdiameter van 52mm.

    Alle drie de objectieven hebben dus dezelfde specificaties wat betreft het diafragma, maar de 18-200 heeft een grotere diameter. Kan iemand me uitleggen waarom een objectief met dezelfde diafragmaspecificaties (en volgens mij dus dezelfde hoeveelheid licht doorlaat) toch een grotere diameter heeft?

    Bij uitbreiding: wat bepaalt het diafragmagetal? Ik weet dat de verschillende stops de hoeveelheid licht iedere keer halveert, maar waarmee komt F/1 overeen?
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

  • #2
    Re: Diafragma en filterdiameter

    The lens aperture is usually specified as an f-number, the ratio of focal length to effective aperture diameter. A lens typically has a set of marked "f-stops" that the f-number can be set to.
    komende uit https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aperture

    Het is dus een verhouding tussen de diafragmagrootte en de focale lengte. Dus als het aantal cm van je diafragma even groot blijft, daalt je f-stop (f/"getal wordt groter").

    Comment


    • #3
      Re: Diafragma en filterdiameter

      Wat dus helemaal niets te maken heeft met filterdiameter.
      Vermoedelijk alleen om vignettering te voorkomen.Dikwijls een practische reden om bepaalde lenselementen te kunnen monteren.
      Indien Nikon een 200 mm filterdiameter of meer of minder wilt monteren om welke reden dan ook,dan zal dat niets aan je objectief veranderen.

      Comment


      • #4
        Re: Diafragma en filterdiameter

        Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
        Bij uitbreiding: wat bepaalt het diafragmagetal? Ik weet dat de verschillende stops de hoeveelheid licht iedere keer halveert, maar waarmee komt F/1 overeen?
        Het is de verhouding tussen brandpuntsafstand en entrance pupil. Vandaar de notatie "f/[waarde]" waarbij f=brandpuntsafstand.
        De entrance pupil is wat ontastbaar omdat het een virtueel beeld is... namelijk een virtueel beeld van de fysieke diafragma-opening zoals je die ziet door het frontglas van de lens. Dat virtuele beeld ligt normaal gezien ergens achter het eigenlijke frontglas, dus binnen in de lens. (Misschien bestaan er lensontwerpen waarbij dat anders ineen zit - ik weet het niet.)

        Bij f/1 zou de diameter van je entrance pupil gelijk zijn aan de brandpuntsafstand. Canon had zo een 50mm f/1.0 en die moet dus een entrance pupil van 50mm hebben om aan een waarde van 1 te komen.

        Wat betreft de verhouding tussen maximaal diafragma en filterdiameter: maak je daar niet teveel zorgen over. Lenzen worden soms wat ruim ontworpen en soms eerder krap. In het laatste geval treedt er meer vignetting op bij grote diafragma-openingen. Theoretisch vermoed ik dat de minimale diameter van het frontglas min of meer equivalent is aan de entrance pupil.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Diafragma en filterdiameter

          Als je de interne bouw van de AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II bekijkt zie je inderdaad dat er geen verband is tussen de frontlens en het diafragma dat veel verder naar achter zit... Als je het schema van mijn 55-200 ziet dan zijn behalve de 2-3 frontelementen de overige elementen ongeveer even groot als bij de 18-200 en het diafragma dus ook.

          Ik vroeg me altijd af of f/1 gelijk is aan de pure hoeveelheid licht die op de sensor valt als er geen glas in de weg zou zitten, maar hoe zouden ze dan de berekeningen doen? Dat de f-waarde gewoon de verhouding is tussen brandpunt en opening is natuurlijk veel eenvoudiger te begrijpen
          Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
          Mijn fotosite: www.verschaeren.org
          Mijn website: www.computerhersteller.be

          Comment


          • #6
            Re: Diafragma en filterdiameter

            Als ik mijn Nikkor 105 2.8 micro bekijk, heeft de frontlens helemaal niks met de totale dikte(filtermaat) van de lens te maken, zo te zien is de frontlens iets van de halve diameter van het objectief. De scherpstelling en VR moeten ze ook ergens stoppen....
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X