Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude lens herbruiken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude lens herbruiken

    beste,

    ik fotografeer met een Canon 60D.
    laatst heb ik mij een Jupiter 8 f2 aangeschaft... heeft een schroefdraadvatting van m39, ik heb een verloopring maar blijkbaar moet het meer zijn dan enkel een verloopring (adapter) zijn. Als ik de lens op mijn toestel bevestig blijft alles wazig... ik kan deze lens alleen voor macro gebruiken... was bedoeling als portret lens.

    waar kan ik een adapter vinden m39 to eos met lens om tot oneindig scherp te kunnen stellen ??

    alvast bedankt voor jullie hulp

    Johan

  • #2
    Re: oude lens herbruiken

    het is manuele focus vermoed ik. normaal zou je dan handmatig moeten kunnen scherpstellen
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: oude lens herbruiken

      met een adaptor moet je alles kunnen scherpstellen. groet p

      Comment


      • #4
        Re: oude lens herbruiken

        Door het feit dat het m39 lens is en je enkel macro opnames kan maken vrees ik dat je de rangefinder versie van deze lens hebt gekocht.
        Enige oplossing is dan een spiegelloos toestel kopen (nogal drastisch) of deze lens proberen te verkopen/wisselen voor een m42 exemplaar. Er zijn ook m39 lenzen voor spiegelreflex toestellen die eenvoudig naar m42 omgezet kunnen worden met een kleine extra ring, maar dan zou je op zijn minst tot enkel meters moeten kunnen scherpstellen.

        Edit: snel even opgezocht en deze lens bestaat zo te zien zelfs enkel in rangefinder versie en heeft dus altijd een te kleine registerafstand om op een (d)slr tot oneindig te kunnen scherpstellen, je zult op zoek moeten naar een andere lens (of een andere camera) vrees ik.
        The Jupiter-8 (sometimes marked in Cyrillic, ЮПИТЕР-8) is a postwar Soviet copy of the prewar Zeiss Sonnar 50mm f/2 for the Contax, built with six elements in three groups. It was made in Contax and M39 mounts, both for rangefinder cameras. KMZ originally made the Jupiter-8 for Arsenal's Kiev (a copy of the Contax); it later produced a version in M39 mount for its Zorki rangefinder camera series. It first appeared on the Zorki 3 in 1953, and later was the standard lens on the Zorki 3S. GOMZ's Le
        Last edited by oermens; 2 mei 2016, 22:19.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: oude lens herbruiken

          Die jupiter 8 is een rangefinder lens. De FFD (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance) is veel korter dan bij je eos. Met een ringetje kan je dus enkel dichtbij focussen.

          Indien je oude lenzen wil gebruiken op je EOS kan je best kiezen voor een type met een langere FFD zoals bvb M42, olympus OM of nikon F, zodat er plaats is om een adapter tussen te steken en je dus het volledige focusbereik kunt gebruiken.
          Er zijn enkele uitzonderingen, zoals canon FD, waarvoor er adapters bestaan waarin een correctieglas zit waardoor je toch op oneindig kunt focussen, maar voor M39 bestaat dat voor zover ik weet niet.
          FLICKR PHOTOSTREAM
          Just try to comprehend that which you'll never comprehend

          Comment


          • #6
            Re: oude lens herbruiken

            Dat bestaat idd niet wsl, om een FD lens op een EOS body te gebruiken heb je theoretisch een adapter van -2mm nodig, wat blijkbaar nog te overbruggen is door een simpel lenselement (dat ook een 1.1 of 1.2x teleconverter is, met alle gevolgen van dien), maar voor Leica screw M39 naar EOS zou je theoretisch al een adapter nodig hebben van -15.2 mm: http://www.graphics.cornell.edu/~wes...-register.html
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: oude lens herbruiken

              Ik heb nog nooit een jupiter 8 op een Zenit body gezien, bij mijn weten werd daar altijd een Helios 2.0 58mm op gekeverd of het goedkope Industar 3.5 50mm lensje (war we tegenwoordig een pancake zouden noemen).
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment

              Working...
              X