Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

    Sinds ik geen fotografie in bijberoep meer uitoefen, heb ik besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

    Op vraag van sommigen hier via PM een korte uitleg.

    Vanaf nu zal ik het wel redden met mijn simpele "verouderde" Nikon D800, een 50mmf1.4, een 16-35 VRII f4.0 een 24-120 VRII f4.0 en een Nikon SB910.
    Deze set is redelijk draagbaar en toch wel relatief goed te noemen voor wat het moet dienen.
    Na een serieus spierprobleem twee jaar geleden had ik besloten mijn ganse Nikon uitzet te koop te stellen, betreffende D3s en een vorige D800 met veel primes
    waaronder de ganse f1.4 reeks van Nikon (24mm, 35mm, 50mm en 85mm) daarnaast nog een 24-70 en 105mm
    Dat alles heb ik vervangen door Fuji namelijk XT-1 en XE-2 met 23mm f1.4, 35mm f1.4, 56mm f1.2 en een 18-55 f2.8-4.0.

    Ik moet eerlijk toegeven dat Fuji machtig mooie resultaten levert, alleen de snelheid en het flitssysteem kunnen nog wat beter.
    Maar wat mij vooral stoorde was de handeling, als je reeds méér dan 30 jaar Nikon gewoon bent geweest, hangt dat als het ware in je vingers,
    op dat vlak moet je toegeven dat Nikon in de loop der tijd wel goed naar het bord heeft gekeken, qua handeling om te fotograferen is er sinds mijn
    analoge F4 en F5 eigenlijk nog praktisch niets veranderd qua opstelling van knoppen enz.
    Met enige terughoudendheid maar met de draagbaarheid in mijn achterhoofd heb ik besloten voor f4.0 glas te kiezen, en ik moet toch wel eerlijk bekennen dat dat
    véél beter meevalt dan ik eerst gedacht had.
    Zoals iedereen weet zijn de snelheid en het flitssysteem top bij Nikon.
    En ik besef ook maar al te best dat dof creaties zoals met een f1.4 reeks niet meer mogelijk zullen zijn met die f4.0 zooms.
    Maar ik heb genoeg gesleurd.
    Nog mensen die met deze gedachte spelen, of ben ik dan een uitzonderlijke enkeling

  • #2
    Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

    Na de trip naar Barcelona heb ook ik grote kuis gehouden in de kast.
    Nikon is gebleven en zal zolang de camera werkt gebruikt worden. Er zal altijd wel iets beters op het iets beters worden uitgevonden, maar ik ben meer dan tevreden over de set die ik heb.
    En ik kan mijn toestel in het donker bedienen. Ik bedoel ik weet waar alle knopkes en instellingen staan en als ik dan het toestel manueel gebruik herbeleef ik dan ook de oude analoge tijd waar je draaide en verdraaide tot de knopkes goed stonden.
    Alhoewel, ... ik kijk toch uit naar wat de D7654321 te bieden heeft.
    Er is wel een afwegen aan te pas gekomen. De voor en de na's, de talloze pogingen en testen deden me steeds weer terug grijpen naar mijne "bak" zoals ze hier thuis de Nikon noemen.
    Last edited by Wim.Vanmaele; 29 april 2016, 13:07. Reden: typo en verkeerd type
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Sinds ik geen fotografie in bijberoep meer uitoefen, heb ik besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

      Op vraag van sommigen hier via PM een korte uitleg.

      Vanaf nu zal ik het wel redden met mijn simpele "verouderde" Nikon D800, een 50mmf1.4, een 16-35 VRII f4.0 een 24-120 VRII f4.0 en een Nikon SB910.
      Deze set is redelijk draagbaar en toch wel relatief goed te noemen voor wat het moet dienen.
      Na een serieus spierprobleem twee jaar geleden had ik besloten mijn ganse Nikon uitzet te koop te stellen, betreffende D3s en een vorige D800 met veel primes
      waaronder de ganse f1.4 reeks van Nikon (24mm, 35mm, 50mm en 85mm) daarnaast nog een 24-70 en 105mm
      Dat alles heb ik vervangen door Fuji namelijk XT-1 en XE-2 met 23mm f1.4, 35mm f1.4, 56mm f1.2 en een 18-55 f2.8-4.0.

      Ik moet eerlijk toegeven dat Fuji machtig mooie resultaten levert, alleen de snelheid en het flitssysteem kunnen nog wat beter.
      Maar wat mij vooral stoorde was de handeling, als je reeds méér dan 30 jaar Nikon gewoon bent geweest, hangt dat als het ware in je vingers,
      op dat vlak moet je toegeven dat Nikon in de loop der tijd wel goed naar het bord heeft gekeken, qua handeling om te fotograferen is er sinds mijn
      analoge F4 en F5 eigenlijk nog praktisch niets veranderd qua opstelling van knoppen enz.
      Met enige terughoudendheid maar met de draagbaarheid in mijn achterhoofd heb ik besloten voor f4.0 glas te kiezen, en ik moet toch wel eerlijk bekennen dat dat
      véél beter meevalt dan ik eerst gedacht had.
      Zoals iedereen weet zijn de snelheid en het flitssysteem top bij Nikon.
      En ik besef ook maar al te best dat dof creaties zoals met een f1.4 reeks niet meer mogelijk zullen zijn met die f4.0 zooms.
      Maar ik heb genoeg gesleurd.
      Nog mensen die met deze gedachte spelen, of ben ik dan een uitzonderlijke enkeling
      Begrijpelijk, en neen, geen enkeling.
      Straks zit ik 40 jaar bij Nikon, het hangt idd in de vingers.
      F4, F5, F6, D1, D2, D3, D4 en D5 gelijken kwa bediening heel goed op elkaar.
      Zelf zit ik met behoorlijk wat gewicht aan glas maar ik zit dan ook heel dikwijls in lichtarme omstandigheden (zonder statief dan nog). Ik heb zelf ook beslist om uit de jacht te stappen naar steeds meer en nieuw. Naast een resem MF objectieven en 4 analoge Nikons waaronder twee iconische F2-modellen met DP-1 zoekers en een motordrive samen met een Nikon 5000ED scanner heb ik nu een Df en een D3, samen met een 50/1.4, een 14-24/2.8, een 24.70/2.8 en een 70-200/2.8.
      Ik vind ook dat het tijd is om tevreden te zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

        Ikzelf gebruik mijn D800 sedert 2012 en mijn D700 sedert 2008.
        Ik ken deze toestellen van buiten, geen gedoe.
        De resultaten voldoen ruimschoots en ik volg nog wel de actualiteit, maar de koopwoede is al een tijdje over.
        Mijn vaste reisset is de 18-35 AFS, 24-120 f4 en de 70-200 f4.
        Voor thuisgebruik heb ik een aantal steengoede primes en nog wat tele voor wildlife.
        Meer dan voldoende en vernieuwing lijkt mij niet nodig.
        Ik begrijp dan ook je keuze.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Sinds ik geen fotografie in bijberoep meer uitoefen, heb ik besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

          Op vraag van sommigen hier via PM een korte uitleg.

          Vanaf nu zal ik het wel redden met mijn simpele "verouderde" Nikon D800, een 50mmf1.4, een 16-35 VRII f4.0 een 24-120 VRII f4.0 en een Nikon SB910.
          Deze set is redelijk draagbaar en toch wel relatief goed te noemen voor wat het moet dienen.
          Na een serieus spierprobleem twee jaar geleden had ik besloten mijn ganse Nikon uitzet te koop te stellen, betreffende D3s en een vorige D800 met veel primes
          waaronder de ganse f1.4 reeks van Nikon (24mm, 35mm, 50mm en 85mm) daarnaast nog een 24-70 en 105mm
          Dat alles heb ik vervangen door Fuji namelijk XT-1 en XE-2 met 23mm f1.4, 35mm f1.4, 56mm f1.2 en een 18-55 f2.8-4.0.

          Ik moet eerlijk toegeven dat Fuji machtig mooie resultaten levert, alleen de snelheid en het flitssysteem kunnen nog wat beter.
          Maar wat mij vooral stoorde was de handeling, als je reeds méér dan 30 jaar Nikon gewoon bent geweest, hangt dat als het ware in je vingers,
          op dat vlak moet je toegeven dat Nikon in de loop der tijd wel goed naar het bord heeft gekeken, qua handeling om te fotograferen is er sinds mijn
          analoge F4 en F5 eigenlijk nog praktisch niets veranderd qua opstelling van knoppen enz.
          Met enige terughoudendheid maar met de draagbaarheid in mijn achterhoofd heb ik besloten voor f4.0 glas te kiezen, en ik moet toch wel eerlijk bekennen dat dat
          véél beter meevalt dan ik eerst gedacht had.
          Zoals iedereen weet zijn de snelheid en het flitssysteem top bij Nikon.
          En ik besef ook maar al te best dat dof creaties zoals met een f1.4 reeks niet meer mogelijk zullen zijn met die f4.0 zooms.
          Maar ik heb genoeg gesleurd.
          Nog mensen die met deze gedachte spelen, of ben ik dan een uitzonderlijke enkeling

          Graag had ik geweten wat Darwin daarvan gevonden had.
          Evolutie, revolutie, de eerste die dat kan tegenhouden...
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
            Graag had ik geweten wat Darwin daarvan gevonden had.
            Evolutie, revolutie, de eerste die dat kan tegenhouden...
            Darwin heeft echt niks te maken met economie.
            Economie daarentegen heeft serieus last met de wet van de verminderende meeropbrengsten. Fotografie ook.

            Ik volg Geert (weeral) voor de volle 100%

            Comment


            • #7
              Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

              Dag Geert,

              Tof dat je ons dit inzicht in jouw redenering geeft. Ik denk dat velen het met je eens zijn en niet meestappen in die eindeloze wedloop om het nieuwste en laatste snufje. Als het aan de producenten ligt, zal er in de nabije toekomst mondjesmaat weer een nieuwe of betere eigenschap worden gelanceerd, gevolgd door weer een nieuwe of betere.
              De echte fotograaf speelt met licht en creativiteit en gebruikt hiervoor de middelen die hem ter beschikking staan.

              Vriendelijke groeten

              Peter

              Comment


              • #8
                Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                Dag Geert,

                Tof dat je ons dit inzicht in jouw redenering geeft. Ik denk dat velen het met je eens zijn en niet meestappen in die eindeloze wedloop om het nieuwste en laatste snufje. Als het aan de producenten ligt, zal er in de nabije toekomst mondjesmaat weer een nieuwe of betere eigenschap worden gelanceerd, gevolgd door weer een nieuwe of betere.
                De echte fotograaf speelt met licht en creativiteit en gebruikt hiervoor de middelen die hem ter beschikking staan.

                Vriendelijke groeten

                Peter
                Heel zeker.
                Het juiste materiaal voor het juiste werk. Geert is de laatste wie wij daarover iets kunnen leren.

                Comment


                • #9
                  Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                  Hoe ouder men wordt,hoe meer men wikt en weegt.
                  Is dit wel allemaal nodig ? Ik ben tevreden met mijn hobby en mijn resultaten.Dus .....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Darwin heeft echt niks te maken met economie.
                    Economie daarentegen heeft serieus last met de wet van de verminderende meeropbrengsten. Fotografie ook.

                    Ik volg Geert (weeral) voor de volle 100%
                    In een paralel universum misschien wel hé. En B TW Darwin heeft evolutie uitgevonden.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                      In een paralel universum misschien wel hé. En B TW Darwin heeft evolutie uitgevonden.
                      dat heeft Darwin niet. Hij heeft enkel het boek geschreven dat het populair heeft gemaakt.

                      En uitvinden is ook nog iets anders dan ontdekken. Maar in geval van Darwin kan je dus zeggen dat hij geen van beide gedaan heeft.


                      OT: zelf wil ik nog wel wat verbeteren van materiaal, maar langs de andere kant blijf ik beseffen dat het een hobby is, dus het blijft beperkt.
                      Last edited by Tonerider; 1 mei 2016, 12:09.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                        Ik heb nog nooit meegedaan aan de wedloop naar beter/duurder fotomateriaal.
                        Ik heb een Canon 60D (niks FF dus) en een paar goedkope objectieven en wat goedkope filterkes + een oude Canon G10 voor wanneer ik eens geen zin heb om mij Slingshot 200 aw te dragen.
                        Mijn foto's zijn nu wat ze zijn, en geef mij het duurste materiaal ter wereld, ze zullen nog altijd zijn wat ze zijn, want het manneke achter het toestel werp meer gewicht in de schaal dan het toestel zelf.
                        Vraag mij over xx-jaren met welk materiaal ik dan foto's neem, en als ik al het geluk heb van lang te leven, het zal nog steeds hetzelfde zijn.
                        Maar ieder zijn goesting natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Mijn foto's zijn nu wat ze zijn, en geef mij het duurste materiaal ter wereld, ze zullen nog altijd zijn wat ze zijn, want het manneke achter het toestel werp meer gewicht in de schaal dan het toestel zelf.
                          Zover ben ik ook al gekomen, ik besef dat ongeacht welk materiaal ikzelf altijd de grootste beperking zal blijven. Maar langs de andere kant... Er blijft een interesse om ander materiaal te ontdekken. Ik weet dat het geen verschil zal maken aan het resultaat. Maar misschien wel aan het plezier dat ik zal beleven met fotograferen. Dan vraag ik me af of dat "fout" is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                            Ik vind het al straf dat sommigen de noodzaak zien om een draadje te openen wat lijkt op "excuses" omdat je niet het laatste materiaal koopt.

                            We leven toch in een vrij land. Je neemt foto's met wat je wil, en hoe je wil.
                            Of dat dan met een "lens uit den Aldi" is, of een witte toeter is toch puur en alleen je eigen keuze.

                            Dat Nikon en Canon elk jaar met iets nieuws komen blijft logisch, die moeten winst maken, en er zijn genoeg gekken die dat blijven kopen.
                            Als pro wil je niet te snel tegen de grenzen van je materiaal lopen, maar als amateur...

                            Kies, doe en zie niet om.
                            Koop je materiaal voor jezelf, en niet voor de buren of de man die naast je staat bij een shoot of een uitstapje.

                            Trouwens, bij de jeugd is het helemaal anders. Een foto leeft zolang die op Facebook/Twitter in het eerste scherm staat, nadien wordt die stilletjes vergeten. Ze zien de meerwaarde boven hun smartphone (waarvan de camera's elk jaar beter worden) helemaal niet in.
                            En rondlopen met een DSLR is helemaal niet "cool".
                            Er staan Nikon en Canon nog harde tijden te wachten.
                            Alleen van de journalisten en beroepsfotografen die bijna elk jaar upgraden kunnen ze niet overleven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik heb besloten af te haken van de wedloop van camera's en objectieven.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Trouwens, bij de jeugd is het helemaal anders. Een foto leeft zolang die op Facebook/Twitter in het eerste scherm staat, nadien wordt die stilletjes vergeten. Ze zien de meerwaarde boven hun smartphone (waarvan de camera's elk jaar beter worden) helemaal niet in.
                              En rondlopen met een DSLR is helemaal niet "cool".
                              Er staan Nikon en Canon nog harde tijden te wachten.
                              Alleen van de journalisten en beroepsfotografen die bijna elk jaar upgraden kunnen ze niet overleven.
                              Tussen 'de jeugd' en de pro's zit nog een heel grote doelgroep. Denk niet dat Nikon/Canon van de jeugd schrik moet hebben, maar eerder van de amateurfotograaf en gelegenheidsfotograaf die eerder neigt naar de hybride- en/ steemcamera's, maar dan komen we terug in de discussie DSLR vs de rest.
                              Dit topic gaat over iets totaal anders wat ik goed kan begrijpen. Ik ga nog niet zolang mee in de fotografie, maar in elke hobby die ik heb beoefend komt dit fenomeen tevoorschijn. Bv. bij de wielertoeristen rijden er ook rond met een + € 10k koersfiets om een toertochtje van 50km te rijden en zich na de rit lazarus zuipen op de après. Altijd leuk om met een MTB met dikke banden zo'n lui voorbij te knallen...
                              Af en toe eens naar het oeuvre van een gerenomeerde fotografen uit de jaren '60/'70 kijken doet mij terug de voetjes op de grond zetten. Want hetgeen zij konden met de toestellen van destijds zal ik nog lang mogen oefenen...
                              Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                              Comment

                              Working...
                              X