Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe zijn jullie begonnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe zijn jullie begonnen?

    Een vraag aan alle fotografen die een centje bijverdienen met fotografie, in bijberoep of als hoofdberoep. Hoe zijn jullie gestart? Welke problemen zijn jullie tegengekomen? Wat zou je anders aangepakt hebben in het begin?
    Ik ben geïnteresseerd in jullie verhalen! 😊

  • #2
    Re: Hoe zijn jullie begonnen?

    Situatie: Ik ben fotograaf in bijberoep

    - Mail gestuurd voor een btw nummertje
    - Website gemaakt
    - Veel TFP shoots en 2 gratis huwelijken gedaan.
    - Reclame gemaakt
    - Opdrachten komen nu stilletjes binnen.


    Problemen:
    - Het is niet mijn hoofdberoep en ik ben vaak echt moe als ik van het werk kom. -> Administratie/Reclame/Retoucheren gebeurt dus allemaal s' avonds en hierdoor zit ik vaak tot 12h - 1h s' nachts voor mijn computer. Ik ben blij dat ik het weekend heb om bij te komen en uit te slapen, maar mijn weekends spendeer ik dan weer aan nieuwe opdrachten en shoots...
    - Het blijft een dure hobby... Ik ben dan ook iemand die liever wat meer uitgeeft voor goed materiaal dan elk jaar nieuwe dingen te kopen. In bijberoep... ik kan het wel inbrengen als vermindering maar ik recupereer er niets van..

    Wat zou ik anders hebben gedaan:
    - Informatica studies laten vallen en vol voor fotografie gegaan
    - Veel vroeger professioneel er mee begonnen zijn
    - Aan god vragen of er 48H in een dag kon zijn
    Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

    Comment


    • #3
      Re: Hoe zijn jullie begonnen?

      Hier ook bijberoep. Gestart in februari, dus nog niet erg lang. Ook niet enkel fotografie (maar ook webdevelopment).
      Ik werk 4/5, zodat ik 1 dag in de week voor mezelf (en mijn fotografie) kan gebruiken. Althans, dat was toch het plan, in realiteit loopt het anders (afleiding, huishoudelijke taken, ...).

      Moeilijkheden:
      - klanten vinden. Mensen komen niet zomaar bij je aankloppen, tenzij ze je kennen. Ik heb wel een website + FB-pagina, maar ik maak er niet echt veel reclame voor.
      - niche bepalen. Momenteel sta ik nog voor alles open (buiten familiekiekjes), maar dat zorgt ervoor dat je niet echt gericht reclame kan maken. Ik ben nog altijd overtuigd dat jezelf gericht promoten meer klanten oplevert. Maar in het begin ben je blij met wat je kan krijgen.
      - prijs bepalen. Dit is een leerproces. Maak ik een offerte op basis van het aantal foto's, of vraag ik gewoon een uurprijs? Misschien zelfs een prijs per halve dag?
      - moet ik een boekhouder nemen? Ik heb geen kennis van kosten inbrengen etc. Natuurlijk kost een boekhouder ook wat, dus moet je al genoeg verdienen om het voordeel van een boekhouder eruit te kunnen halen.

      Wat ik anders aan het doen ben:
      - ik heb recent een huwelijksfotograaf aangesproken die een 2e shooter zocht. Helaas net te laat.
      - ik ga vanavond spreken met een gevestigde fotograaf die hulp kan gebruiken.
      Ik doe deze dingen in de hoop van in 'het wereldje' terecht te kunnen geraken. Als je zelf iets wil uitbouwen vanaf nul moet je zelf echt op mensen afstappen hopen dat er interesse is.
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Hoe zijn jullie begonnen?

        Bedankt voor jullie antwoorden!

        Zelf ben ik momenteel bezig met foto's te verzamelen om een portfolio op te bouwen, zodat ik toch wat foto's heb om te tonen. Momenteel ben ik nog student (19), ik heb nog niet veel research gedaan wat de mogelijkheden zijn om, niet in het zwart, geld te verdienen zonder het kindergeld kwijt te spelen.

        Vorig weekend heb ik, na enkele mails te sturen de kans gekregen om foto's te trekken op een plaatselijk gratis festival.
        Ik heb positieve reacties gehad van de artiesten dus dat is ook wel leuk.

        Ik heb nog al gehoord dat als je wilt binnen geraken in de fotografie wereld dat je echt pro-actief op zoek moet gaan achter kansen, het is iets waar ik zeker rekening mee zal houden.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe zijn jullie begonnen?

          In bijberoep... ik kan het wel inbrengen als vermindering maar ik recupereer er niets van..
          Dat kan, maar het kan ook anders.

          1) die 21% btw. recupereer je ALTIJD

          2) de eerste jaren werk je met verlies en dat trek je af van je andere inkomsten waardoor je minder moet betalen of zelfs heel eenvoudig kan terugtrekken (hangt af van de hoogte van je andere inkomsten)

          3) en dan is het kiezen : ofwel krijg je klandizie genoeg om rendabel of toch minstens break even te draaien ... ofwel stop je als zelfstandige.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe zijn jullie begonnen?

            Oorspronkelijk geplaatst door TomVW Bekijk bericht
            Een vraag aan alle fotografen die een centje bijverdienen met fotografie, in bijberoep of als hoofdberoep. Hoe zijn jullie gestart? Welke problemen zijn jullie tegengekomen? Wat zou je anders aangepakt hebben in het begin?
            Ik ben geïnteresseerd in jullie verhalen! ��
            Van je hobby je beroep maken is aantrekkelijk, maar tegenwoordig nog je boterham verdienen met fotografie is een moeilijke klus.
            Een beetje als op reis gaan naar een prachtig vreemd land, is zeer aantrekkelijk om er te gaan wonen en er je boterham verdienen,
            sommigen lukt het, maar voor veel meer lukt het niet.
            Als je het doet louter voor het fotograferen, ga dan ingeschreven bij een krant of een fotofirma werken, maar als je de ganse ketting
            van fotografie tot afwerking zelf wil beheersen, dan zal je een aantal zéér goede klanten moeten hebben, tegenwoordig nog naam maken
            in het fotografie wereldje is niet te onderschatten, er gaan en meer kapot dan er bij komen, reclamebureaus hebben meestal hun eigen
            fotografen, en als je je geld moet verdienen met geboortes, huwelijken enz. zal je haast gratis moeten werken, bijna in iedere familie
            is er een nonkel of tante of ander familielid die dat wel ziet zitten om het gratis te doen, nog slechts enkelingen huren een volwaardige
            vakfotograaf in.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe zijn jullie begonnen?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              bijna in iedere familie
              is er een nonkel of tante of ander familielid die dat wel ziet zitten om het gratis te doen, nog slechts enkelingen huren een volwaardige
              vakfotograaf in.
              Dat is er dan ook aan te zien
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

              Comment


              • #8
                Re: Hoe zijn jullie begonnen?

                Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                Dat is er dan ook aan te zien
                Inderdaad, maar wat is is hé, weet ook dat je met deze reactie voor 50% van de leden hier spreekt, en er zijn er hier
                die heus niet moeten onder doen voor een beroeps fotograaf, integendeel.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe zijn jullie begonnen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Als je het doet louter voor het fotograferen, ga dan ingeschreven bij een krant of een fotofirma werken,
                  Goh, ieder heeft natuurlijk wel zijn eigen niche of voorkeur. Als je nu graag portret, product, macro of landschap doet, ben je weinig bij een krant of fotofirma. Tenzij je opdrachten kunt doen zoals Jimmy Kets of Vanfleteren, zou ik trouwens niet graag voor een krant gaan werken. Wat ik zie dat sommige fotografen voor de lokale gazet soms (moeten) afleveren. Dat heeft weinig met de liefde voor het vak te maken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  reclamebureaus hebben meestal hun eigen
                  fotografen,
                  Dat denk ik toch niet hoor. Weinig reclamebureaus hebben een in-house fotograaf. Daar is er gewoon niet genoeg werk voor. Het is dan wel weer correct dat ze met specifieke fotografen werken waarvan ze de stijl en werkwijze kennen. De truuk is volgens mij om zelf opgemerkt te worden met je stijl en dergelijke fotograaf te worden. Maar inderdaad, niet eenvoudig.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  en als je je geld moet verdienen met geboortes, huwelijken enz. zal je haast gratis moeten werken, bijna in iedere familie
                  is er een nonkel of tante of ander familielid die dat wel ziet zitten om het gratis te doen, nog slechts enkelingen huren een volwaardige
                  vakfotograaf in.
                  Het klopt wel dat het beroep moeilijker is geworden omdat fotografie bereikbaarder is dan ooit, maar ik zie toch genoeg fotografen die een mooie cent verdienen met baby/kinder/communie/familiefotografie. Het nadeel is wel weer dat je elke keer nieuwe klanten moet vinden. Hier geldt ook weer: als je voor jezelf een sterke naam kunt maken als familiefotograaf, zal je vlugger benaderd worden.
                  http://kasper.photography & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe zijn jullie begonnen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomVW Bekijk bericht
                    Zelf ben ik momenteel bezig met foto's te verzamelen om een portfolio op te bouwen, zodat ik toch wat foto's heb om te tonen. Momenteel ben ik nog student (19), ik heb nog niet veel research gedaan wat de mogelijkheden zijn om, niet in het zwart, geld te verdienen zonder het kindergeld kwijt te spelen.

                    Vorig weekend heb ik, na enkele mails te sturen de kans gekregen om foto's te trekken op een plaatselijk gratis festival.
                    Ik heb positieve reacties gehad van de artiesten dus dat is ook wel leuk.
                    Onderzoek eens KVR (Kleine Vergoedingsregeling).

                    De Kleine Vergoedingsregeling (KVR) was tot 1 januari 2024 een uitstekende en legale oplossing voor artistieke opdrachten tegen een eerder lage vergoeding.



                    Het is wel nog allemaal vaag qua formaliteiten. Het principe bestaat al jaren, je moet niets aangeven, maar je moet wel zelf bijhouden wat je allemaal verdient hebt. Sedert dit jaar kun je een kaart aanvragen om het allemaal bij te houden. Dat heb ik enkele weken geleden gedaan, maar veel reactie komt er niet bij de officiële instantie.

                    Ik heb die KVR ook zelf al gebruikt voor foto's bij het lokale jeugdhuis en voor een gratis festival. Vooral erg fijn dat je bedrag dus netto is. Je zult er niet van kunnen leven, maar het is wel leuk om iets bij te verdienen, je portfolio aan te lengen en je naam te verspreiden. Wel geen idee hoe dat zit als student + kindergeld.
                    http://kasper.photography & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe zijn jullie begonnen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                      Goh, ieder heeft natuurlijk wel zijn eigen niche of voorkeur. Als je nu graag portret, product, macro of landschap doet, ben je weinig bij een krant of fotofirma. Tenzij je opdrachten kunt doen zoals Jimmy Kets of Vanfleteren, zou ik trouwens niet graag voor een krant gaan werken. Wat ik zie dat sommige fotografen voor de lokale gazet soms (moeten) afleveren. Dat heeft weinig met de liefde voor het vak te maken.



                      Dat denk ik toch niet hoor. Weinig reclamebureaus hebben een in-house fotograaf. Daar is er gewoon niet genoeg werk voor. Het is dan wel weer correct dat ze met specifieke fotografen werken waarvan ze de stijl en werkwijze kennen. De truuk is volgens mij om zelf opgemerkt te worden met je stijl en dergelijke fotograaf te worden. Maar inderdaad, niet eenvoudig.



                      Het klopt wel dat het beroep moeilijker is geworden omdat fotografie bereikbaarder is dan ooit, maar ik zie toch genoeg fotografen die een mooie cent verdienen met baby/kinder/communie/familiefotografie. Het nadeel is wel weer dat je elke keer nieuwe klanten moet vinden. Hier geldt ook weer: als je voor jezelf een sterke naam kunt maken als familiefotograaf, zal je vlugger benaderd worden.
                      Mij moet je het niet vertellen Rasper, ik heb het jaren in opdracht gedaan.
                      Ook enkele jaren voor Roularta gewerkt, als fotograaf voor ons gemeente, daar haal je weinig fotografisch plezier of kennis uit,
                      maar ik kan je een ding zeggen, het opent verdomd vele deuren die je naar mooier werk kunnen leiden.
                      Verder in opdracht redelijk veel huwelijks fotografie gedaan en dat voor een bekend huis hier op de streek, daarmee dat ik je
                      aanraad eerst voor zo een huis te gaan werken, gewoon als bijverdienste, horen en zien zal je veel leren en je helpen beslissen.
                      Om jezelf meteen als een Krets of een Vanfleteren te zien, is wat hoog gegrepen, vindt je niet? Die mannen hebben naam gemaakt met analoge fotografie en zonder digitale trucjes, toen kon dat nog, nu niet meer.
                      Nu moet je wel met iets heel speciaals naar voor komen om nog bekendheid te verwerven, persoonlijk ken ik Alex Timmermans vrij goed, google maar eens op zijn naam, RAF Beckers is ook een zéér goede vriend van mij, http://rafbeckers.com/Artimodus/Home.html
                      En voor Luc Dewaele hier uit Hooglede heb ik jaren zijn technische assistentie verzorgd, zoals op punt zetten van zijn Linhoff camera's en de peperdure Broncolor flits installaties enz. van opleiding was ik gereedschapsmaker en voor mijn hoofdberoep was ik technieker electro mechanica met notie van wat elektronica bij Philips, ik weet heus wel waarover ik praat.
                      Last edited by Guest42; 18 mei 2016, 08:07.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe zijn jullie begonnen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Mij moet je het niet vertellen Rasper, ik heb het jaren in opdracht gedaan.
                        Ook enkele jaren voor Roularta gewerkt, als fotograaf voor ons gemeente, daar haal je weinig fotografisch plezier of kennis uit,
                        maar ik kan je een ding zeggen, het opent verdomd vele deuren die je naar mooier werk kunnen leiden.
                        Verder in opdracht redelijk veel huwelijks fotografie gedaan en dat voor een bekend huis hier op de streek, daarmee dat ik je
                        aanraad eerst voor zo een huis te gaan werken, gewoon als bijverdienste, horen en zien zal je veel leren en je helpen beslissen.
                        Om jezelf meteen als een Krets of een Vanfleteren te zien, is wat hoog gegrepen, vindt je niet? Die mannen hebben naam gemaakt met analoge fotografie en zonder digitale trucjes, toen kon dat nog, nu niet meer.
                        Nu moet je wel met iets heel speciaals naar voor komen om nog bekendheid te verwerven, persoonlijk ken ik Alex Timmermans vrij goed, google maar eens op zijn naam, RAF Beckers is ook een zéér goede vriend van mij, http://rafbeckers.com/Artimodus/Home.html
                        En voor Luc Dewaele hier uit Hooglede heb ik jaren zijn technische assistentie verzorgd, zoals op punt zetten van zijn Linhoff camera's en de peperdure Broncolor flits installaties enz. van opleiding was ik gereedschapsmaker en voor mijn hoofdberoep was ik technieker electro mechanica met notie van wat elektronica bij Philips, ik weet heus wel waarover ik praat.
                        Ik wilde je meningen niet in twijfel trekken, hoor . Ik wilde gewoon aanvullen met nuances uit mijn persoonlijke (beperkte) ervaringen. Ik hou ook mijn ogen open naar opportuniteiten, zoals je suggereert door met een fotohuis in zee te gaan of iets dergelijks.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Om jezelf meteen als een Krets of een Vanfleteren te zien, is wat hoog gegrepen, vindt je niet?
                        Dat moet misschien verkeerd overgekomen zijn. De reden waarom ik net hun namen vermelde was om aan te tonen dat je als beginnende fotograaf inderdaad niet moet verwachten dat je dergelijke faam, naambekendheid of het type opdrachten zoals die van hen mag verwachten door voor de media te gaan werken. Ik vergelijk mezelf helemaal niet met een Kets of Vanfleteren . Daar ben ik sowieso te bescheiden voor.
                        http://kasper.photography & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe zijn jullie begonnen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Ik wilde je meningen niet in twijfel trekken, hoor .
                          Dat beweer ik ook niet hé Rasper, maar ga gewoon eens op de site van Raf Beckers en Luc Dewaele kijken, die mannen komen echt van goeden huize en kennen hun job,
                          maar klagen steen en been in vergelijk met hun job nu tegenover 20 jaar geleden, en dan gaat Luc nog les geven aan de academie in Roeselare en Veurne.
                          Weet ook niet dat die mensen een hogere opleiding kregen aan Sint-Lucas, er zijn tegenwoordig veel betere jobs als je zo een hoger diploma bezit, daar gaat het eigenlijk over.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe zijn jullie begonnen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                            Hier ook bijberoep. Gestart in februari, dus nog niet erg lang. Ook niet enkel fotografie (maar ook webdevelopment).
                            Jij doet webdevelopment. Sorry voor de off-topic reactie, maar zou ik je aub een pb mogen sturen voor meer info? Ik ben daar ook in geïnteresseerd (doe nu voorlopig Toegepaste Informatica aan hogeschool).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe zijn jullie begonnen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door xtinne Bekijk bericht
                              Jij doet webdevelopment. Sorry voor de off-topic reactie, maar zou ik je aub een pb mogen sturen voor meer info? Ik ben daar ook in geïnteresseerd (doe nu voorlopig Toegepaste Informatica aan hogeschool).
                              Tuurlijk, laat maar weten wat je vraag is.
                              http://kasper.photography & Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X