Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe zijn jullie begonnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe zijn jullie begonnen?

    Een vraag aan alle fotografen die een centje bijverdienen met fotografie, in bijberoep of als hoofdberoep. Hoe zijn jullie gestart? Welke problemen zijn jullie tegengekomen? Wat zou je anders aangepakt hebben in het begin?
    Ik ben geïnteresseerd in jullie verhalen! 😊

  • #2
    Re: Hoe zijn jullie begonnen?

    Situatie: Ik ben fotograaf in bijberoep

    - Mail gestuurd voor een btw nummertje
    - Website gemaakt
    - Veel TFP shoots en 2 gratis huwelijken gedaan.
    - Reclame gemaakt
    - Opdrachten komen nu stilletjes binnen.


    Problemen:
    - Het is niet mijn hoofdberoep en ik ben vaak echt moe als ik van het werk kom. -> Administratie/Reclame/Retoucheren gebeurt dus allemaal s' avonds en hierdoor zit ik vaak tot 12h - 1h s' nachts voor mijn computer. Ik ben blij dat ik het weekend heb om bij te komen en uit te slapen, maar mijn weekends spendeer ik dan weer aan nieuwe opdrachten en shoots...
    - Het blijft een dure hobby... Ik ben dan ook iemand die liever wat meer uitgeeft voor goed materiaal dan elk jaar nieuwe dingen te kopen. In bijberoep... ik kan het wel inbrengen als vermindering maar ik recupereer er niets van..

    Wat zou ik anders hebben gedaan:
    - Informatica studies laten vallen en vol voor fotografie gegaan
    - Veel vroeger professioneel er mee begonnen zijn
    - Aan god vragen of er 48H in een dag kon zijn
    Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

    Comment


    • #3
      Re: Hoe zijn jullie begonnen?

      Hier ook bijberoep. Gestart in februari, dus nog niet erg lang. Ook niet enkel fotografie (maar ook webdevelopment).