Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji xpro 2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fuji xpro 2

    IK heb vandaag een tijdje met de nieuwe xpro 2 kunnen spelen en moet zeggen dat ik serieus onder de indruk ben. Mss zelf genoeg om de overstap te doen. Zijn er al mensen hier die hem hebben? Ben wel benieuwd naar de nadelen of ergernissen van dit toestel. hoe goed hij is lees ik wel op het internet
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

  • #2
    Re: fuji xpro 2

    Die heb ik nu al enkele weken, en ik blijf dingen vinden die het goed/beter doen dan de vorige versie's (had een X-E2 die gestolen werd, en heb nog een X-Pro1 die ik niet kwijt wil om diverse redenen).

    De X-Pro2 is snel, ook in AF, complex, en dat is de uitdaging. Levert RAF's die verschillen van wat de vorige sensor en processor konden leven, en vraagt dus een andere benadering in LR en PS(waar ik continu mee werk). Zo vragen de 16mp professoren om detail op 100 te zetten, dat is bij de X-Pro2 niet nodig. Het is wel degelijk een grote stap vooruit.
    Ergernissen kan ik voorlopig nog niet beschrijven, buiten dat er zoveel mogelijkheden ingebouwd zijn dat het soms moeilijk is om alle menu's te doorlopen, terwijl er wel een stortcut is die je nog niet kent (formatteren van de twee sd-cards bvb).Verder zitten de knoppen weer net iets anders en hebben ze net andere functies dan de vorige modellen.
    Heb gekozen voor Raf op de eerste Sd, met jpeg op de tweede die een Eye-fi is.
    Het blijft een zeer solide toestel, de grip is beter (ik vergelijk met de 1 natuurlijk), het is nog even wachten op de rand-accessoires (heb een L-brackt bij Hejnar in bestelling), en eigenlijk wil snel een shoot organiseren.
    Ondertussen heb ik Texel met de 100-400 achter de rug, viel reuze mee.
    Qua nadel heb je natuurlijk de klassiekers voor Fuji, batterijverbruik, voor een aantal 'geen kantelbaar scherm' (dat ik zelf niet mis).
    Oh ja, lenzen als de 100-400, de 50-140 en de 90 werken er beduidend beter mee, toch als ik vergelijk met 35 en 56mm, voor AF. De 35mm F2 zou dan ook weer beter presteren (ik heb de 'oude' F1.4).
    Als conclusie zou ik durven schrijven dat Fuji een enorme stap voorwaarts genomen heeft. De X-T2 zou daar wel eens fameus kunnen profiteren. (alleen heb ik het voor rangefinder).
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: fuji xpro 2

      mercie voor je uitleg. Ik krijg de raf filles wel niet open in mijn Lr cc en ook niet in Ps cc. de jpeg zijn wel de moeite, 12800 iso lijkt clean. de shaduw details zijn beter als die bij mijn 5d III op 6400. ligt idd vrij goed in mijn grote handen, veel beter als de xt1.
      qua lenzen lijken voor mij vooral de 23mm en de56 mm als start set top.

      wat mij wel opviel was dat het deurtje van de sd kaarten nogal fragiel aanvoelde. De iso knop is dan weer een leuk follieke maar echt handig vond ik het nu ook niet, toch niet als je snel wil aanpassen.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: fuji xpro 2

        Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
        mercie voor je uitleg. Ik krijg de raf filles wel niet open in mijn Lr cc en ook niet in Ps cc. de jpeg zijn wel de moeite, 12800 iso lijkt clean. de shaduw details zijn beter als die bij mijn 5d III op 6400. ligt idd vrij goed in mijn grote handen, veel beter als de xt1.
        qua lenzen lijken voor mij vooral de 23mm en de56 mm als start set top.

        wat mij wel opviel was dat het deurtje van de sd kaarten nogal fragiel aanvoelde. De iso knop is dan weer een leuk follieke maar echt handig vond ik het nu ook niet, toch niet als je snel wil aanpassen.
        23 heb ik niet, maar de 56 kan ik je zeker aanraden (zelfs zonder APD want dat is voor mij een zeer klein segment), het deurtje van de X-T1 is nog erger, dus verbetering zeker, en de weather resistance zit dieper. ISO is inderdaad een folieke, dikwijls gebruik ik dat op C-stand 200-1600 met minimaal 1/60ste, voor de meeste lenzen ok.En voor de rest op 200.
        Het fijne is dan weer dat je overal snel aan kan.
        De 14mm niet vergeten, of de 12mm Samyang ook goed hoor, toch gezien de resultaten.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: fuji xpro 2

          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
          ligt idd vrij goed in mijn grote handen, veel beter als de xt1.
          qua lenzen lijken voor mij vooral de 23mm en de56 mm als start set top.

          wat mij wel opviel was dat het deurtje van de sd kaarten nogal fragiel aanvoelde. De iso knop is dan weer een leuk follieke maar echt handig vond ik het nu ook niet, toch niet als je snel wil aanpassen.
          Het viel mij ook op dat de Xpro2 vrij groot uitvalt. De joystick is wel een zeer mooie aanvulling. Leuk aan de XT1 is dan weer het extra (3de) draaiwiel specifiek voor de ISO - vind ik een stuk beter nog dan op de Xpro. Kantelscherm is ook voor mij een zeer grote bonus. Dat van het SD kaart deurtje kan ik bevestigen voor de XT1, al is het bij mij na ruim een jaar nog altijd in orde.

          Over de 23 en 56 kan ik alleen maar lovend zijn. Ik kan ook niet zeggen welke van de twee ik verkies. Voor een rangefinder zijn de primes wellicht het prettigst om mee te werken.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: fuji xpro 2

            IK gebruik nu een 14 mm, 35mm, 50mm en 85mm primes + een witte toeter. val dus wel in de prime categorie. wat ik op een fuji aan de uwa kant zou gebruiken weet ik nog niet echt, er is wel wat keuze. zal eerst een aantal exemplaren moeten testen.
            samyang 10mm of 12mm, fuji 14mm of 10-24mm
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: fuji xpro 2

              Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
              wat ik op een fuji aan de uwa kant zou gebruiken weet ik nog niet echt, er is wel wat keuze. zal eerst een aantal exemplaren moeten testen.
              samyang 10mm of 12mm, fuji 14mm of 10-24mm
              Kwestie van voorkeur zeker?
              Ze zijn allemaal goed, maar sommigen hebben graag AF en anderen liefst ook een zoom.
              Ik heb de 10-24.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: fuji xpro 2

                Het zal toch de xpro 2 worden, dus gaat de canon de deur uit. Nu ben ik wel opzoek naar een trigger set en een paar manuele flashes. Ik heb al wat rond gekeken maar buiten de cactus en pocket wizards vind ik niet veel van zender dat werkt op fuji.
                een ttl systeem bestaat al helemaal niet vermoed ik.
                Ik ben dus op zoek naar een basic trigger en ze moeten liefst ook werken met verschillende merken. zo heb ik nog een manuele godox liggen en wil ik ook nog een ttl flash kopen voor op men xpro.
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: fuji xpro 2

                  Ik gebruik een Yongnuo YN-622C TX als zender en 2 x Yongnuo YN-622C als ontvanger en werkt 'manueel' probleemloos.
                  Als flitsers gebruik ik een Nissin i40 en een Nikon SB900.

                  Aangekocht na het lezen van dit draadje!
                  Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                  Comment


                  • #10
                    Re: fuji xpro 2

                    Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                    een ttl systeem bestaat al helemaal niet vermoed ik.
                    Toch wel, maar misschien nog niet vlot verkrijgbaar. Prijs is ook aanzienlijk.
                    Ik probeer het even terug te vinden...

                    Bij deze: http://www.sereneautomation.com/#xl_xr_page_index.html
                    Gevonden via Piet Van Den Eynde: http://www.morethanwords.be/blog//5-...a-game-changer
                    Last edited by Pieter G.; 27 april 2016, 16:36.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: fuji xpro 2

                      Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                      Het zal toch de xpro 2 worden, dus gaat de canon de deur uit. Nu ben ik wel opzoek naar een trigger set en een paar manuele flashes. Ik heb al wat rond gekeken maar buiten de cactus en pocket wizards vind ik niet veel van zender dat werkt op fuji.
                      een ttl systeem bestaat al helemaal niet vermoed ik.
                      Ik ben dus op zoek naar een basic trigger en ze moeten liefst ook werken met verschillende merken. zo heb ik nog een manuele godox liggen en wil ik ook nog een ttl flash kopen voor op men xpro.
                      TTL geeft weinig controle, en naar een Fuji omschakelen die juist veel controle biedt, dat is een beetje een contradictie.
                      Hier staan manuele flitsers met enkele Yongnuo RF603 II Canon triggers, en dat werkt heel goed.
                      Als je natuurlijk High Sync wil zal je even moeten wachten, maar er is materiaal onderweg.
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: fuji xpro 2

                        Heb ook een X-Pro2. Ik heb wel al enkele keren voorgehad dat mijn dioptrieregelaar naast de zoeker verzet was. Ook de belichtingscompensatie instelschijf had misschien beter een soort van lock gehad.

                        De ISO instelschijf is werkt wel goed alleen moet je nogal doordraaien als je de wat hogere iso's wilt opzoeken.
                        Maar de X-Pro2 kent ook drie auto iso instellingen die je naar hartelust naar je eigen noden kunt instellen en dan nog eens toewijzen aan één van de functieknoppen en je kunt snel je iso's verzetten.

                        De camera ligt heel goed in de hand. Ik gebruik hem wel met de Fuji handgrip. Knopjes zitten allemaal perfect op hun plaats.
                        Vind hem heel makkelijk te bedienen.

                        Wat ik jammer vind is dat wanneer je een foto met dubbele belichting wilt maken dit enkel en alleen in jpg kan.
                        Die joystick is reuze handig.
                        De focus peaking in manuele focus is heel erg makkelijk om te zien wat precies in focus is.

                        Niks dan lof over de X-Pro2
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: fuji xpro 2

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                          TTL geeft weinig controle, en naar een Fuji omschakelen die juist veel controle biedt, dat is een beetje een contradictie.
                          Hier staan manuele flitsers met enkele Yongnuo RF603 II Canon triggers, en dat werkt heel goed.
                          Als je natuurlijk High Sync wil zal je even moeten wachten, maar er is materiaal onderweg.
                          ik snap wat je bedoelt. Ik wil ook helemaal niet op ttl flitsen maar het voordeel van de meeste ttl systemen is de bediening op camera. Zoals nu met mijn odin systeem stel ik mijn flitsen manueel in maar bepaal vanop de camera de flitskracht, groepen etc. Heel handig als je met een softboxen en dergelijke werkt. Hss is handig maar geen behoefte, vroeger steeds met een nd filter gewerkt dus dat is geen ramp. Goed dat die Yn triggers werken. Nu nog een winkel vinden die ze heeft want bij konijnenberg zie ik ze precies niet.
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: fuji xpro 2

                            Die yongnuo trigger en recievers vind je makkelijk op ebay.
                            Iets van een 110 euro voor 1 transmitter en 2 ontvangers.

                            Comment


                            • #15
                              Re: fuji xpro 2

                              Amazon voor € 106, heb ze daar ook besteld!
                              HSS zou ook moeten lukken met de Nissin i40, maar zelf nog niet getest
                              Last edited by rumble101; 28 april 2016, 07:36.
                              Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                              Comment

                              Working...
                              X