Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken met LR en PS (tif)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werken met LR en PS (tif)

    Als gebruiker van LR en PS en als dusdanig werkend met tif-bestanden lijk ik wel een sponsor te worden van de fabrikanten van harde schijven.Hoe gaan jullie om met deze grote bestanden?Verwijderen ? Ok maar dan ben je de
    instellingen van LR kwijt, of niet.Alle tips zijn welkom!

  • #2
    Re: Werken met LR en PS (tif)

    Niet te veel foto's bewaren, enkel goede (tip komt van Scot Kelby).
    Heb je een paar bijna dezelfde, kies de beste er uit.

    en voor de rest, backuppen. de prijs van een harde schijf is toch niet zo groot.
    500Gig voor 50 a 60 Euro

    Waarschijnlijk geef je meer geld uit aan foto materiaal ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Werken met LR en PS (tif)

      Foto's in tiff bewaren doe ik nooit, ik bewaar ze in j-peg én raw, heb ik ze later nodig, dan herbewerk ik de desbetreffende foto met met betere skills toch?
      Als ik in tiff van lr naar photoshop doorga kom ik soms aan tiffs van meer dan 2 gig per foto, das net iets teveel denk ik dan lol

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Werken met LR en PS (tif)

        Afhankelijk van de foto kun je veel plaats winnen door compressie te gebruiken.
        Winst varieert van 20 tot 80%
        Foto in tiff 110MB en met compressie nog 15MB
        Een andere foto 118MB en met compressie nog steeds 85MB.

        Comment


        • #5
          Re: Werken met LR en PS (tif)

          Ik exporteer mijn raws in 16 bit tiffs - na een uurtje in PS komt zo'n tiff toch op 2gig

          Als alles klaar is gaat het van mijn SSD naar mijn NAS. ( Raws, Tiffs, Exports, ... )

          Raws en Tiffs probeer ik 2 jaar bij te houden en dan gaan ze de vuilbak in. -> Misschien dat ik er 1 of 2 van bij hou om nog te prutsen in photoshop :-)

          Exports naar jpg ( de goede ) hou ik altijd bij :-)
          Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

          Comment


          • #6
            Re: Werken met LR en PS (tif)

            Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
            Niet te veel foto's bewaren, enkel goede (tip komt van Scot Kelby).
            Heb je een paar bijna dezelfde, kies de beste er uit.
            Advies van een bekende Amerikaanse persfotograaf: gooi niks weg, want je weet nooit hoe belangrijk een beeld later wordt.
            Hij zocht een negatief, bij het doornemen van zijn negatievenalbum vond hij een foto van Clinton en een meisje, dat bleek Monica Lewinski te zijn, en de foto was van een datum voordat hij haar zou kennen, volgens zijn getuigenis. Digitaal was deze foto ter plaatse waarschijnlijk weggegooid en nu werd hij ineens veel waard.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Werken met LR en PS (tif)

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Advies van een bekende Amerikaanse persfotograaf: gooi niks weg, want je weet nooit hoe belangrijk een beeld later wordt.
              Hij zocht een negatief, bij het doornemen van zijn negatievenalbum vond hij een foto van Clinton en een meisje, dat bleek Monica Lewinski te zijn, en de foto was van een datum voordat hij haar zou kennen, volgens zijn getuigenis. Digitaal was deze foto ter plaatse waarschijnlijk weggegooid en nu werd hij ineens veel waard.
              Iedereen moet naar zijn goesting beslissen. Soms heb ik foto's die niet genoeg scherp zijn maar, als de compositie of het onderwerp interessant vind, die kunnen soms dienen voor kleine afbeeldingen in mijn site of voor speciale bewerkingen zoals als schilderij te omzetten en andere...

              Comment


              • #8
                Re: Werken met LR en PS (tif)

                Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                Afhankelijk van de foto kun je veel plaats winnen door compressie te gebruiken.
                Winst varieert van 20 tot 80%
                Foto in tiff 110MB en met compressie nog 15MB
                Een andere foto 118MB en met compressie nog steeds 85MB.
                Da's nu net het slechtste wat je kan doen !

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Werken met LR en PS (tif)

                  Oké, maar zeg dan ook waarom compressie gebruiken slecht is.
                  De enige nadelen die ik ken zijn :
                  - trager saven en laden (afhankelijk van de computer)
                  - sommige programma's kunnen deze niet openen.

                  Maar voor de rest.

                  verstuurd met het elektronische rekenwonder

                  Comment


                  • #10
                    Re: Werken met LR en PS (tif)

                    Ik hou mijn raws in LR, enkel de beste foto's worden bewerkt, eerst in LR en dan eventueel een export naar PS (via bewerking in PS (staat ingesteld op PSD)).
                    Als ik in PS mijn bestand terug opsla, komt deze terug in LR terecht.
                    Ik exporteer dan enkel de foto's die ik nodig heb naar jpg of tiff (afhankelijk van gebruik).
                    De exports dien ik niet te bewaren aangezien ik ze oneindig kan reproduceren door een nieuwe export vanuit LR.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment

                    Working...
                    X