Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E - TTL en E - TTL II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • E - TTL en E - TTL II

    Hallo iedereen,

    Kan er iemand mij uitleggen wat E - TTL en E - TTL II juist is en doet .

    Ik heb reeds wat op het net rondgedwaald en heb al heel wat gelezen, doch ik wil zeker zijn dat de conclusies die ik trekt wel correct zijn .

    Als ik het correct voor heb dan is E - TTL een technisch hoogstandje dat net voor je een foto neemt (met gebruik van een flits) de flits laat afgaan, de "weerkaatsing" van de lichtstrekte op het object beoordeelt en in functie van de ontvangen informatie de uiteindelijke flits bij het nemen van de foto iets onder- of overbelicht teneinde een zo goed mogelijk resultaat te bekomen. Dit zou naar ik heb gelezen in principe (bij de 10D en de 20 D) zowel met de pop up flits als met bepaalde externe flstsers werken (voor zover deze flitsers hiervoor voorzien zijn).

    Is dit correct ?

    En wat is dan juist het verschil tussen de E - TTL (o.a. op de 10 D) en de E - TTL II (op de 20D). Enkel een upgrade ?

    Wat is jullie ervaring hiermee (positief of negatief).


    Mod, indien deze topic eerder op het forum van Ter Zake hoort, gelieve te verplaatsen en sorry voor het ongemak.
    Last edited by Liriuske; 27 augustus 2004, 08:43.
    Liriuske

    Wijze raad doet wonderen !

  • #2
    Re: E - TTL en E - TTL II

    Om het even kort tehouden

    ETTL is een systeem dat ivm lichtmeting de flits inrekend met allerhande factoren

    Bij ETTL II komt daar nog een belangerijke factor bij en dat is de afstand van het voorwerp, maar die afstand kan enkel gemeten worden als een een lens op het toestel zit die dit kan doorgeven, dit zijn dan ring type USM lenzen.

    Ervaring, ik heb een 10D gehad met ETTL en heb nu een 1D met ETTL II, wel het scheelt toch redelijk, bij men 10D stelde ik de camera meestal op volledig manueel en zat redelijk wat te spelen met men flitscompensatie om tot geode resultaten te komen


    Bij de 1D Daarintegen met ETTL II doet de camera het wonderwel met een flits en zonder te moeten spelen met de flitscompensatie enz...

    ps : er zal waarschijnlijk wel wat meer aan het ETTL systeem veranderd zijn dan alleen maar de afstand maar dit is wel de belangerijkste factor die bijgekomen is
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Re: E - TTL en E - TTL II

      Bij Nikon noemt dit systeem dan i-TTL (intelligent).
      Heb ook al een en ander over TTL gelezen. Flitsen lijkt mij een heel moeilijk aspect in de fotografie te zijn. Terwijl het TTL-flits systeem een goeie belichting van je onderwerp probeert te geven, rekening houdend met de afstand van dit subject, is er ook nog meer aan de hand, nl. het omgevingslicht dat los van de flits via de camera moet geregeld worden. Dus een hele boterham, studie, zou ik zeggen...

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: E - TTL en E - TTL II

        Flash Photography with Canon EOS Cameras:

        Comment

        Working...
        X