Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rawbestanden openen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rawbestanden openen

    hallo, ik heb een probleem, vorige week op fotoshoot geweest met een paar vrienden. Foto's gemaakt van een roofvogelshow, de opnames gebeuren altijd in raw, foto's waren te zien op het scherm van de camera, ik heb alles nagekeken en elke foto stond op het kaartje. Bij thuiskomst en het overzetten van de kaart naar de pc kon ik het rawbestand niet meer openen, dus foto's waren niet meer te zien. Als ik naar de eigenschappen kijk van de bestanden op de kaart is iedere foto nog aanwezig maar krijg de bestanden niet meer geopend. Photoshop herkent de bestanden niet meer. Foto's eerder op de dag genomen worden wel nog herkend en kan ik ook openen, enkel die van de roofvogelshow kan ik niet meer openen. Is er nog iemand die dit ooit meegemaakt heeft en is er een oplossing voor dit probleem, kunnen de bestanden teruggehaald worden.

  • #2
    Re: rawbestanden openen

    effe verduidelijken...

    Zie je de bestanden staan? klik je erop en geeft die een fout
    of
    Zie je de bestanden niet meer?
    In het laatste geval moet je eens op je geheugenkaart zelf kijken of hij geen nieuwe mag gemaakt heeft... (sommige toestellen doen dit als je bv. rond bent met je bestandsnamen of een instelling aanpast)
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: rawbestanden openen

      welke camera? Probeer eens te openen met een ander programma. Download de trial versie van andere software zoals bijv: http://www.cyberlink.com/products/ph...n_EU.html?&r=1 of http://www.paintshoppro.com/en/produ...458.1456848752 en zie of het daar werkt.

      Comment


      • #4
        Re: rawbestanden openen

        Bekijk je de foto's op de pc met Photoshop of met Windows? Voor windows kan je een plugin downloaden(normaal gezien zie je met windows geen raw files).
        Last edited by Guest22; 26 april 2016, 08:41.

        Comment


        • #5
          Re: rawbestanden openen

          ik zie de bestanden nog staan, als ik op eigenschappen klik van het bestand geeft het aan dat de foto er nog is. Photoshop geeft een foutmelding als ik het bestand wil openen. Op mijn kaart staat niets meer, ik had alle bestanden verplaatst naar mijn pc...

          Comment


          • #6
            Re: rawbestanden openen

            ik heb een Canon EOS 700. Ik heb geprobeerd met een ander programma maar ook daar lukt het niet. Ik heb geprobeerd met FastTone Image Viewer en ook met Windows gaat het niet. Ik zal die linken van u nog proberen kijken of die werken. Bedankt

            Comment


            • #7
              Re: rawbestanden openen

              ik bekijk ze met Photoshop, maar krijg de Raw bestanden hier niet geopend. Op de kaart stonden meerdere foto's van een fotoshoot met de meeste was er geen probleem enkel met de laatste reeks van de dag heb ik problemen.

              Comment


              • #8
                Re: rawbestanden openen

                Vermoedelijk een probleem met de geheugenkaart. Wat je op je camera (eventueel) kunt zien op het schermpje is de 'ingebakken' JPG (RAW op zich is geen beeld!). Maar het feit dat je die JPG kunt zien, betekent niet meteen dat het RAW-bestand ongeschonden is.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: rawbestanden openen

                  De Rawbestanden zijn op een of andere manier beschadigd, de foto's zijn niet te recupereren. Ik weet niet of er een probleem is met de geheugenkaart, er stonden een 200-tal foto's op het kaartje, en het is enkel de laatste reeks een 50 tal foto's die ik niet kan openen. Bedankt voor de uitleg.....

                  Comment

                  Working...
                  X