Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke studioflitser?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke studioflitser?

    Ik gebruik al jaren 4 Jinbei DM300 flitskoppen in mijn studio. Ik ben daar heel tevreden van (buiten de receivers die meerdere keren per shoot stoppen met werken), maar wil nu gaan upgraden.

    Er zijn eigenlijk drie zaken waar ik tegenop loop:
    - flitsduur is te lang, ik shoot regelmatig wapperende haren, die dan niet perfect scherp zijn
    - ik moet de kracht van de flitsers manueel veranderen. Dus bij een setup met 4 flitsers telkens naar de flitser wandelen, output veranderen, naar het model, meten, terug naar de flitser, etc ...
    - Ik kan niet buiten shooten omdat ze op netstroom werken en ik maar 300watt heb

    Ik wil dus een korte flitsduur, een remote die elke flits apart kan regelen OP de hotshoe, dus niet apart en ik wil HSS om buiten te kunnen shooten, zonder naar 1200 watt te moeten gaan. Batterij zou tof zijn, maar ik wil de recycletijd niet opofferen, dus ik wil zowieso terug één op netstroom. Desnoods koop ik later dan wel een paar flitsgeneratoren.

    Laten we zeggen dat prijs niet echt een issue is, voor de juiste set (4 flitsers) wil ik gerust richting 5000 euro gaan. Echter, liefst van al wil ik bij Jinbei blijven, omdat ik al veel modifiers heb daarvoor. Ik ga ook geen flitsset kopen enkel en alleen omdat het merk "beter" is. Als ik honderden of duizenden euro's meer betaal, wil ik ook weten waar ik het voor betaal.

    Nice to have is een trigger met display. Ik vind de Elinchrom Skyport HSS bijvoorbeeld echt fantastisch. Ik wil kunnen zien wat de output is van mijn flitsers ipv "blinde" knoppen te hebben.

    Consistentie in kleur is voor mij minder van belang. In die mate dat mijn Jinbei DM300 flitsers van 130 euro voor mij consistent genoeg zijn.

    Wie kan er mij helpen?
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Welke studioflitser?

    UPDATE:

    Hoe langer ik zoek, hoe meer ik er naar neig om te kiezen voor een set van 4 Jinbei DPL600's en een set van 2 Jinbei HD600's. De DPL's voor in de studio en de HD600's voor buiten te fotograferen. En dat zou ik dan willen aansturen met een Phottix Odin. Alles tesamen ongeveer een 2500 euro.

    Echter, het is enorm moeilijk om informatie te vinden over de compatibiliteit tussen de Phottix Odin en deze flitsers. Ik zou ook graag willen weten of beide flitsers TTL ondersteunen en de HD600's HSS ondersteunen. De ene site zegt van wel, de andere van niet ...

    Iemand die ervaring heeft met deze set(s)?
    http://www.dennisclaes.be

    Comment


    • #3
      Re: Welke studioflitser?

      jinbei gebruikt toch de veel voorkomende bowens S vatting. Er zijn nog wel flitsers die dat doen.

      Godox heeft ook wel flitsers die ttl ondersteunen.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Welke studioflitser?

        Bedankt voor de tip Paly. Dat is idd exact wat ik zoek.

        Ik was ook aan het kijken naar de Phottix Indra 500. Die heeft een kortere flitsduur en kan zowel op netstroom als op accu lopen. Kost iets meer, maar ze zitten zowat in dezelfde prijsklasse.

        Question: de TTL, is dat iets dat afhankelijk is van de flits? Of van de trigger? Of beiden?

        En TTL ... het klinkt wel leuk, maar gebruikt iemand het effectief, en is het echt nuttig? Als je werkt met één flits, ok, maar stel dat ik een hoofdlicht heb, een haarlicht, een achtergrondlicht en een invullicht ... is TTL dan nuttig?
        http://www.dennisclaes.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke studioflitser?

          Forget TTL.
          Meet uw licht!

          Wel handig is een trigger waarmee je de flitskracht op afstand kan instellen manueel. Dat bespaart je veel loopwerk.

          HSS is wel een nuttige optie. Vooral buiten bij volle zon of bij snelle actiefotografie is het zeer handig. Heel de keten moet het ondersteunen: camera, trigger en flits.

          Die Phottix indra 500 is best nog ok. Heeft HSS voor zover ik weet.
          Jinbei is rommel.

          Comment


          • #6
            Re: Welke studioflitser?

            TTL is licht meten. Het is me alleen niet zo duidelijk wat hij meet. Met een lichtmeter meet ik op de ogen, maar is TTL een spotmeting? Matrixmeting? ...

            Je moet begrijpen dat ik regelmatig werk met 4 lampen. Dan moet ik dus één lamp opzetten,
            naar het model wandelen, meten
            terug naar de lamp, aanpassen
            terug naar het model, meten
            terug naar de lamp, aanpassen
            lamp afzetten
            andere lamp aanzetten,
            naar het model, meten
            terug naar de lamp, aanpassen
            terug naar het model, meten
            terug naar de lamp, aanpassen
            lamp afzetten
            andere lamp aanzetten,
            naar het model, meten
            terug naar de lamp, aanpassen
            terug naar het model, meten
            terug naar de lamp, aanpassen
            lamp afzetten
            andere lamp aanzetten,
            naar het model, meten
            terug naar de lamp, aanpassen
            terug naar het model, meten
            terug naar de lamp, aanpassen
            lamp afzetten
            alle lampen terug aanzetten
            hoofdlicht opnieuw meten (om de invloed van de andere lampen mee te voorzien)
            terug naar de lamp, aanpassen
            terug naar het model, meten

            Nu, als ik al die stappen zou kunnen omzeilen door TTL, die één meting kan nemen op het model haar gezicht, en dan alle flitsen direct kan aanpassen, met de ratio's die ik bepaal (bijvoorbeeld EV+1), dan lijkt me dat een geweldig systeem. Ik zou alleen graag willen weten of het ook effectief werkt. Dus als je zegt forget TTL, graag, het zou me heel wat euro's besparen, maar waarom dan juist?

            En Jinbei is best wel een goed merk hoor. Ik werk nu al meer dan 3 jaren met 4 Jinbei DM2 lampen. Nooit problemen mee gehad, buiten de trigger die het af en toe eens laat afweten.

            Bedankt voor je opmerking over HSS. Het was me idd niet echt duidelijk aan welke voorwaarden allemaal voldaan moest worden om HSS te kunnen shooten. Alle drie dus. :-)
            http://www.dennisclaes.be

            Comment


            • #7
              Re: Welke studioflitser?

              Ik heb de Phottix Indra's al zien werken (en zelf meer gewerkt) en moet zeggen dat ze gewoon top zijn.
              Alles wat je opsomt hebben ze: HSS, batterij/netstroom, universele fitting zodat je er alles kan opzetten, knappe triggers mét display op de hot shoe, duidelijke display op flitser zelf,...

              Als ik een dergelijke flitser zoek, zou ik niet twijfelen. Elinchrom blijft uiteraard nog klasse hoger denk ik, maar de prijs is er dan ook naar hé.
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

              Comment


              • #8
                Re: Welke studioflitser?

                @Timdelma, heb je toevallig ook de TTL functie gebruikt? En was die voor jou een meerwaarde?

                Elinchrom was mijn eerste keuze, vooral de BRX, maar ik vind de prijs/kwaliteit niet goed. Ze zijn beter dan Jinbei, maar bieden minder functionaliteit voor veel meer geld. Phottix is nog duurder dan Elinchrom (prijsklasse van profoto), maar levert dan ook veel meer. Momenteel neig ik dus eerder naar de Phottix of de Godox. Tenzij dat ik van mensen hoor die met TTL gewerkt hebben, dat TTL geen meerwaarde is, dan zou ik al eerder terug naar de Jinbei's gaan en mezelf zo'n 2000 euro besparen. :-)
                http://www.dennisclaes.be

                Comment


                • #9
                  Re: Welke studioflitser?

                  Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                  @Timdelma, heb je toevallig ook de TTL functie gebruikt? En was die voor jou een meerwaarde?

                  Elinchrom was mijn eerste keuze, vooral de BRX, maar ik vind de prijs/kwaliteit niet goed. Ze zijn beter dan Jinbei, maar bieden minder functionaliteit voor veel meer geld. Phottix is nog duurder dan Elinchrom (prijsklasse van profoto), maar levert dan ook veel meer. Momenteel neig ik dus eerder naar de Phottix of de Godox. Tenzij dat ik van mensen hoor die met TTL gewerkt hebben, dat TTL geen meerwaarde is, dan zou ik al eerder terug naar de Jinbei's gaan en mezelf zo'n 2000 euro besparen. :-)
                  Ga er eerlijk in zijn: heb er enkel mee gewerkt tijdens workshop van Phottix, dus nooit op mijn eigen. De TTL-functie is er zeker gebruikt, wel eerder voor de niet-key lights. Key light was altijd manueel. Ik vind TTL zeker een meerwaarde, ook wetende dat je via de remote de EV ervan altijd kan bijsturen. En buiten is dit zeker een meerwaarde als het licht vaak
                  Als je twijfels hebt, neem dan eens contact op met Piet Van den Eynde. Hij werkt er dagelijks mee (hij is zowat uithangbord van Phottix in België) en kan je zeker meer info geven.
                  Via Facebook antwoordt hij normaal wel snel hoor.
                  Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                  Mijn fotoalbums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke studioflitser?

                    Je verhaal toont aan dat je niet met kennis van zaken werkt. Mijn excuses als dat wat hard overkomt.

                    Wat jij wil en wat jij nodig hebt is een afstandsbediening van je flitsen verwerkt in je trigger.
                    Die dingen bestaan en worden overal gebruikt.

                    TTL is een broodje aap. Dikke onzin.
                    Ik ga er geen boek over schrijven maar 2 voorbeelden geven.
                    Stel je zet je fill 50 cm verder achteruit dan de afstand van je hoofdlicht. Wat betekend EV-1 dan nog????? Bye bye ratio.
                    Ander voorbeeld.
                    Er staat een paraplu op je hoofdlicht. Niet wat je wou en je zet er een dish op. Wat betekend TTL in dit verhaal?

                    Van die TTL speeltjes hoor ik geen succesverhalen

                    Try this: https://www.youtube.com/watch?v=oRAEMRUv8wA
                    Last edited by buurmanBert; 28 april 2016, 02:13.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke studioflitser?

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Je verhaal toont aan dat je niet met kennis van zaken werkt. Mijn excuses als dat wat hard overkomt.
                      TTL is een broodje aap. Dikke onzin.
                      Ik ga er geen boek over schrijven maar 2 voorbeelden geven.
                      Stel je zet je fill 50 cm verder achteruit dan de afstand van je hoofdlicht. Wat betekend EV-1 dan nog????? Bye bye ratio.
                      Ander voorbeeld.
                      Er staat een paraplu op je hoofdlicht. Niet wat je wou en je zet er een dish op. Wat betekend TTL in dit verhaal?

                      Van die TTL speeltjes hoor ik geen succesverhalen
                      Misschien praat je met de verkeerde mensen
                      Om op je vragen te antwoorden:
                      1. Als je TTL gebruikt met meerdere groepen flitsers, worden er niet één maar meerdere pre-flashes gebruikt, zodat het TTL-systeem de flitskracht kan berekenen volgens de gewenste ratio's. In jouw voorbeeld: als de fill verder naar achter zet, zal TTL de flitskracht evenredig verhogen en daarbij EV-1 respecteren.
                      2. Afhankelijk van je gekozen lichtmeetmethode zal TTL de flitskracht verhogen (dish blokkeert meer licht) zodat er evenveel flitslicht op het onderwerp valt.

                      In een rustige studio, met een vaste lichtopstelling en een model dat niet veel beweegt, heb je inderdaad geen TTL nodig. TTL heeft zijn nut als de afstand tussen licht en onderwerp niet constant blijft (sport, avondfeesten, actieve kleuters), als je op locatie snel wil werken, als je snel je diafragma wil veranderen zonder ook je licht opnieuw in te stellen... Het is geen wondermiddel en je moet leren hoe je ermee werkt, maar het is zeker geen onzin.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke studioflitser?

                        @Buurmanbert. Het feit dat ik over dit specifiek onderwerp weinig kennis van zaken heb, zou duidelijk moeten blijken uit het feit dat ik een vraag stel in een fotografieforum. Dat ik een afstandsbediening nodig heb, verwerkt in mijn trigger, heb ik in mijn vraag gezet. Ik heb daar zelfs opgemerkt dat de Skyport HSS het eerste is waar ik aan dacht. Echter, aangezien ik waarschijnlijk niet voor elinchrom ga gaan (te lange flitsduur en recycletijd op de BRX, slechte reviews over de ELC), zoek ik naar alternatieven. Daarbij is mijn oog gevallen op de Phottix Odin.

                        @Erikdr, bedankt voor je uitleg. Dat wist ik dus niet, dat elke flitser apart een preflash gebruikt. It makes sense natuurlijk, aangezien het systeem niet weet welk licht het hoofdlicht is. Zo heb ik er dus nog niet echt bij nagedacht. Maar dan lijkt me dat in een studio toch ook nuttig, als je met 4 lampen werkt, dat je niet elk licht apart gaat moeten uitmeten (zoals in mijn voorbeeld hier en paar posts boven). Is het dan minder acuraat dan manueel meten? Weet je toevallig ook hoe TTL een scene meet? Met spotmeting? Matrixmeting? Als het spotmeting is bijvoorbeeld, en ik richt mijn flits op mijn model haar ogen (wat ik zowieso altijd doe), kan het wel eens acuraat zijn. Maar ik kan me inbeelden dat als het de hele scene gaat evalueren, zeker in een studio, dat die meting de mist in gaat.
                        Last edited by s5034454; 28 april 2016, 10:17.
                        http://www.dennisclaes.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke studioflitser?

                          Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                          @Erikdr, bedankt voor je uitleg. Dat wist ik dus niet, dat elke flitser apart een preflash gebruikt. It makes sense natuurlijk, aangezien het systeem niet weet welk licht het hoofdlicht is. Zo heb ik er dus nog niet echt bij nagedacht. Maar dan lijkt me dat in een studio toch ook nuttig, als je met 4 lampen werkt, dat je niet elk licht apart gaat moeten uitmeten (zoals in mijn voorbeeld hier en paar posts boven). Is het dan minder acuraat dan manueel meten? Weet je toevallig ook hoe TTL een scene meet? Met spotmeting? Matrixmeting? Als het spotmeting is bijvoorbeeld, en ik richt mijn flits op mijn model haar ogen (wat ik zowieso altijd doe), kan het wel eens acuraat zijn. Maar ik kan me inbeelden dat als het de hele scene gaat evalueren, zeker in een studio, dat die meting de mist in gaat.
                          TTL is minder accuraat dan manueel werken, in de zin dat TTL niet altijd voorspelbaar is. Een donkere vs lichte achtergrond, afstand tot het onderwerp, in- of uitzoomen beďnvloeden allemaal hoe TTL de flitsers aanstuurt.
                          Ik heb alleen ervaring met Nikons TTL-systeem (CLS) en voor zover ik weet gebruikt dat altijd matrixmetering.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke studioflitser?

                            hhmm, dan denk ik dat ik idd niet ga investeren in TTL. Matrixmeting lijkt me idd dan niet erg nauwkeurig. Voor die paar keren dat ik echt buiten zou gaan shooten, lijkt het me de extra kost niet waard dan. Heel erg bedankt voor je input. ;-)
                            http://www.dennisclaes.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke studioflitser?

                              Oorspronkelijk geplaatst door erikdr Bekijk bericht
                              TTL is minder accuraat dan manueel werken, in de zin dat TTL niet altijd voorspelbaar is....
                              Dat is wat ik bedoel. En het houd ook geen rekening met je opstelling.
                              Dat is allemaal goed en wel in zeer zeer klassieke lichtopstellingen.
                              Maar hoe ga je meten op een black dress? of wit kleed? Hij zit er op zijn minst 1 tot 2 stops naast. Detail weg of schaduwen die dichtlopen.
                              Vergeet niet dat de TTL meting om reflectie gaat en niet om het invallend licht.

                              Maar je hebt wel een punt dat het voor kleuters zeker een meerwaarde is. Het klopt dat kleuters in een studio een moeilijk onderwerp is inzake licht.
                              Daar wil ik je met volle overtuiging je gelijk geven.
                              En er zullen waarschijnlijk nog wel een paar uitzonderingen zijn waarbij het zijn meerwaarde kan hebben om snel op een onverwachte situatie te kunnen inspelen.

                              Maar ik ga daar mijn geld niet in stoppen.

                              @ s5034454
                              Het is jammer dat je niet gelooft in Elinchrom. Nogtans is dat geen rommel hoor.
                              Heb er zelf 4 koppen van staan grote tevredenheid. Van de recycletime heb ik zeker geen klachten. En hun skyport systeem werkt echt heel goed.
                              Maar ja, als je er iets tegen hebt dan moet je je niet verplicht voelen natuurlijk.

                              Er zijn ook nog merken als Bowens, Profoto. Wel in een iets duurder prijsklasse.

                              Mijn droom is ook om met Profoto te kunnen werken maar als ik mijn 4 koppen moet vervangen dan gaat mij dat net iets teveel kosten.
                              De investering daarvan is me net een brug te ver.

                              Los van deze heb ik wat zitten opzoeken voor jou. De Jinbei zou HSS aankunnen mits je er een HSS receiver via de PC port gaat koppelen. Ik vond het op youtube, zelf heb ik er geen ervaring mee met die opstelling.

                              Maar ik denk ook dat de Phottix wel iets voor jou is. Het ziet er mij mooi materiaal uit voor een zacht prijsje.

                              Comment

                              Working...
                              X