Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-140mm front focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 18-140mm front focus

    Ik weet dat er meerdere deze lens gebruiken daarom een klein vraagje.

    Het gaat dus om de vermelde lens icm de D7200, die ik zaterdag heb mogen ontvangen.

    Lees regelmatig FF en BF problemen. Ik zit nu ook met een Front-Focus probleem.
    Ik had al 'n raar buikgevoel bij de eerste foto's.
    Nog nooit heb ik dergelijke testen moeten doen, met de D100/D70/D700.
    Focus was altijd spot-on ook bij duurdere exemplaren die ik niet meer heb.
    Ik had wel nog 4 AF-D lenzen, dus voor de eerste maal dan toch maar eens een opstelling gemaakt.
    AF-D 50mm 1.8
    Tamron 28-75mm 2.8
    Tamron 17-35mm 2.8-4
    Tamron 28-300mm 3.5-5.6

    Deze lenzen zijn gemiddeld 10 jaar oud en bij de test op kleinste F, zijn ze allemaal spot-on!
    De 18-140mm AF-S, die nieuw is, heeft FF. Is bij te regelen, dank zij de optie die in de D7200 zit.
    Dat werkt goed en gaat van -20 tot +20. Deze lens staat nu op +6 en dan is het OK. (op 18 & 140mm)
    Dit systeem werkt vrij goed en onthoud dat per lens. Was nieuw voor mij, maar ben positief over die mogelijkheid.
    Bij de nieuwe D500 zou dat automatisch gebeuren.

    Nu weet ik niet hoe zwaar dat ik daar aan moet tillen.
    Wat ik nu wel zeker weet, is dat de body juist is. (of ik zou al die tijd met 4 slechte lenzen hebben gewerkt op 3 toestellen)
    Ik heb bij A&C gekocht en dit omvatte een originele doos van Nikon met 2 gouden dozen, 1 met body en 1 met lens, apart ingepakt.
    De serie nummers van de producten en van de dozen kloppen, plus beide nummers op het totaal pakket.

    Ik heb wel een probleem als er ergens een zegel op plakt die verbroken is en dat was bij mij het geval.
    Er staat in meerdere talen op "Mag niet los worden verkocht", in alle talen behalve in NL

    Als alles in pico bello staat is, ga ik niet klagen. Maar met het FF rijzen er vragen.
    De body had geen click's op de teller.

    Moet ik die lens nu terugsturen of hebben dat meerdere gebruikers, want dat zou toch niet mogen vind ik. (vraag)
    Micro AF adjustment is toch echt voor lichtsterke prime's (1.4 en kleiner) gemaakt en niet voor met 3.5-5.6 opening.

    btw : nu ze scherp stelt, gelijk het hoort, ben ik wel aangenaam verrast over de kwaliteit.
    Kitlenzen worden steeds beter blijkbaar en als je ze voor 267€ erbij kan kopen, is dat mooi meegenomen.

  • #2
    Re: Nikon 18-140mm front focus

    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    hebben dat meerdere gebruikers, want dat zou toch niet mogen vind ik. (vraag)
    Micro AF adjustment is toch echt voor lichtsterke prime's (1.4 en kleiner) gemaakt en niet voor met 3.5-5.6 opening.
    Dat is jouw mening(1.4 en GROTER, vrijwek alles is kleiner), maar het vooral voor toleranties te lijf te gaan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 18-140mm front focus

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Dat is jouw mening(1.4 en GROTER, vrijwek alles is kleiner), maar het vooral voor toleranties te lijf te gaan.
      Wat moet ik nu uit deze reactie opmaken ?
      Verhelder dat eens.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 18-140mm front focus

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Ik weet dat er meerdere deze lens gebruiken daarom een klein vraagje.

        Het gaat dus om de vermelde lens icm de D7200, die ik zaterdag heb mogen ontvangen.

        Lees regelmatig FF en BF problemen. Ik zit nu ook met een Front-Focus probleem.
        Ik had al 'n raar buikgevoel bij de eerste foto's.
        Nog nooit heb ik dergelijke testen moeten doen, met de D100/D70/D700.
        Focus was altijd spot-on ook bij duurdere exemplaren die ik niet meer heb.
        Ik had wel nog 4 AF-D lenzen, dus voor de eerste maal dan toch maar eens een opstelling gemaakt.
        AF-D 50mm 1.8
        Tamron 28-75mm 2.8
        Tamron 17-35mm 2.8-4
        Tamron 28-300mm 3.5-5.6

        Deze lenzen zijn gemiddeld 10 jaar oud en bij de test op kleinste F, zijn ze allemaal spot-on!
        De 18-140mm AF-S, die nieuw is, heeft FF. Is bij te regelen, dank zij de optie die in de D7200 zit.
        Dat werkt goed en gaat van -20 tot +20. Deze lens staat nu op +6 en dan is het OK. (op 18 & 140mm)
        Dit systeem werkt vrij goed en onthoud dat per lens. Was nieuw voor mij, maar ben positief over die mogelijkheid.
        Bij de nieuwe D500 zou dat automatisch gebeuren.

        Nu weet ik niet hoe zwaar dat ik daar aan moet tillen.
        Wat ik nu wel zeker weet, is dat de body juist is. (of ik zou al die tijd met 4 slechte lenzen hebben gewerkt op 3 toestellen)
        Ik heb bij A&C gekocht en dit omvatte een originele doos van Nikon met 2 gouden dozen, 1 met body en 1 met lens, apart ingepakt.
        De serie nummers van de producten en van de dozen kloppen, plus beide nummers op het totaal pakket.

        Ik heb wel een probleem als er ergens een zegel op plakt die verbroken is en dat was bij mij het geval.
        Er staat in meerdere talen op "Mag niet los worden verkocht", in alle talen behalve in NL

        Als alles in pico bello staat is, ga ik niet klagen. Maar met het FF rijzen er vragen.
        De body had geen click's op de teller.

        Moet ik die lens nu terugsturen of hebben dat meerdere gebruikers, want dat zou toch niet mogen vind ik. (vraag)
        Micro AF adjustment is toch echt voor lichtsterke prime's (1.4 en kleiner) gemaakt en niet voor met 3.5-5.6 opening.

        btw : nu ze scherp stelt, gelijk het hoort, ben ik wel aangenaam verrast over de kwaliteit.
        Kitlenzen worden steeds beter blijkbaar en als je ze voor 267€ erbij kan kopen, is dat mooi meegenomen.
        Bij mij zijn bijna al m'n lenzen bijgeregeld qua micro af (alé op één na)
        Heb daar geen probleem mee, het werkt dus ok
        Wat je voor de zekerheid kàn doen is die lens eens testen op nog een andere body...

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 18-140mm front focus

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          Bij mij zijn bijna al m'n lenzen bijgeregeld qua micro af (alé op één na)
          Heb daar geen probleem mee, het werkt dus ok
          Wat je voor de zekerheid kàn doen is die lens eens testen op nog een andere body...

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          Het werkt idd goed. maar ik heb het nog niet voorgehad.
          Klinkt afgezaagd, maar ik werk al vanaf de F401 met AF.
          Als dat zo is dan moet ik me geen zorgen maken blijkbaar.
          Wat is zo het gemiddelde cijfer wat die afwijkingen bij jou zijn?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 18-140mm front focus

            Allemaal rond de +6, eentje iets meer en m'n 85mm niks


            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 18-140mm front focus

              Ik heb een zeer vergelijkbare cobinatie: D7100 + 18-140, maar niet samen gekocht. De body had met zeer veel lenzen front-focus, vaak in die mate dat het niet met fine tuning te compenseren was. Die fine tuning is ook nogal rudimentair want de eventuele afwijkingen kunnen zeer verschillend zijn afhankelijk van scherpstelafstand en brandpunt (in geval van zoom), en je hebt maar 1 correctiewaarde per lens. Met die +6 correctie hoef je je volgens mij geen zorgen te maken, want dat is maar een kleine correctie. Ik ben na mijn eigen ervaringen ook van mening dat significante afwijkingen niet via fine tuning kunnen worden gecorrigeerd.

              Mijn body en lens zijn gecalibreerd onder garantie. Ze werken nu perfect samen zonder correctie; voordien had ik +11 nodig en dat werd al een beetje een probleem voor scherpstelling kortbij. Ook mijn andere lenzen presteren nu een tikkeltje beter (ik zag geen probleem maar merk een positief verschil), en zonder fine tuning. Toch blijft mijn gecalibreerde D7100 problemen geven met heel wat niet-Nikon lenzen - stuk voor stuk in de buurt van oneindig op de afstandsschaal, nooit kortbij -, maar mijn eigen Tamron 70-300 is uitstekend en de Sigma 17-50 van een kennis eveneens. Na een 5-tal lenzen in standaardbereik en 2 macrolenzen van 3rd party merken te hebben getest zonder succes, heb ik het bij Nikon gehouden en er dus de meerprijs ook voor betaald. Gelukkig bestaat er zoiets als ruilen binnen x dagen na aankoop. Als er in de toekomst problemen zouden optreden met Nikon lenzen, dan weet ik tenminste zeker dat ze worden opgelost...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 18-140mm front focus

                Ik heb vandaag met mijn oude D70 getest en dat was dan precies goed.
                Maar in plaats van schuin vlak, wat moeilijk te zien is, heb ik 3 batt. vanaf boven getrokken.
                In tegenstelling wat ik hierboven vermelde, heeft deze lens op 140mm minder last.
                Waarschijnlijk ook omdat die lens op 18mm bijzonder scherp is in de center.
                Het is allemaal niet consistent en ik weet dat verschillende factoren dit kunnen veroorzaken.
                Lens type, brandpunt(zoom), body etc...

                In in oudere topic van Templar, zag ik ook onmiddellijk dat er front focus op de batt. test was. Dat hebben andere ook gezien trouwens.
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

                Ben dus niet de enige blijkbaar en gelijk Pieter G reeds zei in deze topic: Disclaimer: het fotograferen van test-charts en batterijen kan het fotoplezier ernstige schade toebrengen.

                Als ik alles moet terugsturen, want het is een kit met SN nummers op de doos, wat krijg ik dan terug?
                Ben niet van plan mijn tijd daar in te steken als dat geen alleenstaand geval is.
                Maja, hoe groter het zoombereik hoe vervelender het is om dat te tunen.
                In "real world use" ga je niet over vallen, behalve als je close-ups maakt.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 18-140mm front focus

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  ... Met die +6 correctie hoef je je volgens mij geen zorgen te maken, want dat is maar een kleine correctie. Ik ben na mijn eigen ervaringen ook van mening dat significante afwijkingen niet via fine tuning kunnen worden gecorrigeerd...
                  Ik was al op jouw antwoord aan 't wachten
                  Mijn vorige reply stond al gereed om te verzenden.

                  De enige die kort in mijn buurt woont en hetzelfde materiaal heeft, is jaja.
                  Heeft meerdere lenzen met o.a. die ik ook nog wil aankopen, de 70-300mm VC bv.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 18-140mm front focus

                    Ik werk met een D7100 en met mijn Nikon lenzen hoef ik de AF-tuning niet aan te passen.
                    Twee maanden geleden heb ik een Sigma 35mm f1.4 ART aangekocht en die heb ik moeten aanpassen tot +10. Nu is ze wel retescherp.

                    Mvg Yves.
                    What you see is what you get

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 18-140mm front focus

                      Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                      Ik werk met een D7100 en met mijn Nikon lenzen hoef ik de AF-tuning niet aan te passen.
                      Twee maanden geleden heb ik een Sigma 35mm f1.4 ART aangekocht en die heb ik moeten aanpassen tot +10. Nu is ze wel retescherp.

                      Mvg Yves.
                      Thx, voor de info.
                      Het blijkt dan bij mij juist andersom te zijn.
                      Behalve, de enige Nikon lens die ik (en vele andere) heb is de AF-D 50mm 1.8 en die is dan wel juist.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 18-140mm front focus

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        Ik was al op jouw antwoord aan 't wachten
                        Mijn vorige reply stond al gereed om te verzenden.
                        Tja...

                        Ik ben van mening dat de toleranties van de klassieke autofocus niet aangepast zijn aan de hedendaagse sensors met zeer kleine pixel pitch. Op een 24MP APS-C liggen de pixeltjes ongeveer even dicht bij elkaar als een full frame 36MP. Het valt mij op dat de focusproblemen het voorbije jaar weer heel erg komen bovendrijven. Het valt mij eveneens op dat er weer veel problemen zijn met 3rd party lenzen.

                        Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat een grote hoop gebruikers, zelfs mensen die zo gedreven zijn als de regelmatige bezoekers van dit forum, zich niet eens bewust zijn van de soms matige calibratie van hun materiaal. Hoeveel zijn er niet die hun lenzen 1-2 stops dichtdraaien omdat ze anders zogezegd geen scherp resultaat krijgen? En veel van die dingen worden ook van tafel geveegd onder de noemer "user error".

                        Als ik in jouw plaats was, bracht ik de apparatuur niet terug naar de winkel maar naar Procirep. Twee keer van Hasselt naar Brussel rijden en terug, is misschien niet zo prettig - voor mij is het maar 25min ver -, maar als je nadien de voldoening hebt van accuraat werkend materiaal, is dat snel vergeten. In het slechtste geval ben je een dag of 10 je materiaal kwijt.

                        Mijn grootste ergernis is de nonchalance van de fabrikant. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat er zoveel variatie bestaat tussen lenzen die identiek zouden moeten zijn? Sigma 17-50 is mijn mooiste bewijs dat het bar slecht en perfect juist kan zijn... je moet blijkbaar gewoon geluk hebben, of heel veel doorzettingsvermogen om bij een winkel op tafel te blijven kloppen tot je een exemplaar hebt dat met jouw body perfect wil samenwerken. Zelfs de mogelijkheid om de focusgroep royaal "voorbij oneindig" te draaien, schijnt niet voldoende te zijn, al werkt dat met contrastdetectie blijkbaar wel vrij goed. (Sony gebruikt die methode om tot een soort zelfcalibratie te komen tussen body en lens. Dat lijkt mij een goed idee om variaties op te vangen, zolang de kwaliteitscontrole daardoor niet te laks wordt...)
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 18-140mm front focus

                          Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                          Ik werk met een D7100 en met mijn Nikon lenzen hoef ik de AF-tuning niet aan te passen.
                          Twee maanden geleden heb ik een Sigma 35mm f1.4 ART aangekocht en die heb ik moeten aanpassen tot +10. Nu is ze wel retescherp.
                          Ik denk niet dat ergens gedocumenteerd is waarmee die correctiewaarden overeenkomen. Het is niet in een bepaalde eenheid uitgedrukt, maar ik vermoed dat zelfs de maximale aanpassing niet eens zo groot is.

                          Het valt mij ook op dat de meeste mensen een positieve correctie moeten doen (dus frontfocus), en dat lijkt mij minder risico in te houden dan een negatieve correctie. Stel dat je voor een correcte focus op relatief korte afstand een grote negatieve correctie moet toepassen, gaat je lens dan nog wel tot oneindig kunnen...? Nikon waarschuwt daar trouwens zelf voor in het stuk van de handleiding over AF fine tuning.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 18-140mm front focus

                            Kom nog eens uit de lucht gevallen

                            Juist even DOT tune gebruikt en dat werkt redelijk nauwkeurig en snel.
                            Ipv op het zicht, kan je er cijfers op plakken.
                            Op 18mm kom ik aan -1 tot +11 dat geeft +5. Dat is ongeveer wat ik op het oog had staan nml +6
                            Op 140mm is dat -4 tot +7 en dat geeft me dan +1.5. Wat ik in de praktijk zie, dat die daar juister focust.

                            Ofwel neem ik het gemiddelde naar de grootste afwijking +4, ofwel gebruik ik gewoon +2 omdat je daar meer close-up mee doet.
                            Ofwel stuur ik ze terug, vermits ik ze nooit 100% over het hele bereik kan krijgen zonder in de af tune te duiken.
                            Morgen eens bellen en straks de andere lenzen op dezelfde manier uittesten.

                            Update 2/15/14: I have switched from the Bob Atkins focus chart described in the video to a new, cross-hatch target I created in PS. This new target produces...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 18-140mm front focus

                              Ik heb niks veranderd aan de instellingen maar kan hem eventueel ook op +6 zetten en eens testen. Naar mijn oordeel was het geen front focus maar lag het aan de verkeerde instellingen met gebruik van flits
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment

                              Working...
                              X