Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straatportretje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Straatportretje

    .

    Gisteren nog eens een wildvreemde gevraagd of ik een portret van haar mocht maken. Ik heb eerst enkele portretten met natuurlijk licht proberen te maken met het zonlicht als haarlicht, maar het zonlicht bleek met momenten te fel te zijn bij een correcte belichting van haar gezicht. In een poging het zonlicht onder controle te krijgen heb ik de sluitertijd opgetrokken en haar gezicht belicht met een pop-up softbox van Lastolite (Easybox), met de speedlight gemakkelijkshalve op ETTL ingesteld. Achteraf bleek tot mijn ontzetting dat ik alle foto's in JPEG genomen had in plaats van in RAW ... en de witbalans bleek tot mijn spijt te koud te zijn naar mijn goesting, daarom een omzetting naar zwartwit.

    Kleine puntjes die mij storen: de haren die over haar linkerwenkbrauw hangen. Ik heb dit proberen weg te werken in photoshop maar krijg het niet voor elkaar. Daarnaast ook de neuspiercing die niet recht hangt.

    Ook voel ik mij heel onzeker over de omzetting naar zwartwit en vraag ik mij af of de foto niet te grijs is? Tenslotte het fotograferen op f/2.8, ik heb dit duidelijk nog niet goed onder de knie, en dat zal dan vermoedelijk met mijn houding/ademhaling te maken hebben? Bij deze foto heb ik de scherpte nog kunnen corrigeren in nabewerking, maar misschien moet ik eens overwegen om een statief aan te kopen.




    Tips en verbeterpunten steeds welkom.






    100 mm - 1/500 sec. - f/2.8 - iso 100

  • #2
    Re: Straatportretje

    voor mij is hij goed!
    Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

    Comment


    • #3
      Re: Straatportretje

      Amaai, prachtig hoor
      Groetjes,
      Dominic

      Comment


      • #4
        Re: Straatportretje

        als je op f2.8 fotografeert heb je best wel beide ogen op dezelfde diepte, anders moet je een hogere f instellen, maar al bij al heb je het nog goed gekregen achteraf
        groeten, Kristof
        Canon EOS 5D mkII

        Comment


        • #5
          Re: Straatportretje

          Merci voor de reacties.


          Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
          als je op f2.8 fotografeert heb je best wel beide ogen op dezelfde diepte, anders moet je een hogere f instellen/
          Bij f/2.8 stoort het mij niet dat er 1 oog onscherp is, anders had ik inderdaad beter f/4.0 gekozen, maar het is het oog waarop ik scherpstel dat ik graag haarscherp zou willen zien, tot mijn frustratie lukt dat niet bij elke foto, en het ligt niet aan de dame, want die stond netjes stil voor mij.

          Comment


          • #6
            Re: Straatportretje

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonide Bekijk bericht
            Merci voor de reacties.



            Bij f/2.8 stoort het mij niet dat er 1 oog onscherp is, anders had ik inderdaad beter f/4.0 gekozen, maar het is het oog waarop ik scherpstel dat ik graag haarscherp zou willen zien, tot mijn frustratie lukt dat niet bij elke foto, en het ligt niet aan de dame, want die stond netjes stil voor mij.
            misschien ligt het aan je lens? kan goed zijn dat deze opnieuw moet afgesteld worden?
            groeten, Kristof
            Canon EOS 5D mkII

            Comment


            • #7
              Re: Straatportretje

              Heel mooi. Toch bijzonder om op iemand af te stappen en haar dan zo te laten poseren helaas heb ik die moed nog niet. Beloof je haar dan foto's te mailen of iets dergelijks

              Comment


              • #8
                Re: Straatportretje

                Heel mooi gedaan wat mij betreft. De kleine foutjes die je aanhaalt storen me totaal niet, en worden ruimschoots goedgemaakt door de goede belichting.
                Goede blik van het "model", ze mag me gerust ook eens voorbij lopen, al denk ik niet dat ik de durf zou hebben om ze te vragen te poseren, dus ook hiervoor

                Comment


                • #9
                  Re: Straatportretje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                  misschien ligt het aan je lens? kan goed zijn dat deze opnieuw moet afgesteld worden?
                  Een nog vrij nieuwe lens: de EF100mm f/2.8L Macro IS USM. Dan denk ik eerder dat het aan het manneke ligt. Anders zouden ook al mijn foto's op 2.8 onscherp zijn.


                  @Dex72: als mensen naar de foto's vragen geef ik een naamkaartje mee en kunnen ze mij per email contacteren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Straatportretje

                    Sterk werk, Leonide!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Straatportretje

                      Je bent wel erg streng voor jezelf ! Ik zie hier met regelmaat studioportretjes met meer fouten dan jouw straatfoto.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Straatportretje

                        Sterke foto Leonide!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Straatportretje

                          Heel knap - mooie z/W
                          Peter
                          mijn website : klik

                          Comment


                          • #14
                            Re: Straatportretje

                            Oorspronkelijk geplaatst door walter bechhols Bekijk bericht
                            Je bent wel erg streng voor jezelf ! Ik zie hier met regelmaat studioportretjes met meer fouten dan jouw straatfoto.
                            Inderdaad!
                            Goed gedaan hoor
                            Groet, Philippe

                            Meer en andere belekens op Facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Straatportretje

                              ik heb nog wat zitten rond te kijken en kom deze tegen, het concept waar ik ook mee bezig ben deze vind ik mooi en een leerrijke uitleg hoe hij is tot stand gekomen

                              Comment

                              Working...
                              X