Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro: Originele macro-lens of custom-made?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro: Originele macro-lens of custom-made?

    Ik zou graag mijn eerste stappen in de wereld van macrofotografie willen zetten en wil hierbij weten of dit mogelijk is met mijn huidige lenzen Olympus Pro 2.8 12-40 en Pro 2.8 40-150 + Olympus F1.8 45mm.

    De meest voor de hand liggende keuze is natuurlijk om gelijk de Olympus 60mm f2.8 macro lens aan te kopen!
    Ik zou het budgetair toch wel zeer jammer vinden mocht de uitbreiding van de hobby naar de wereld van macro me bv niet bevallen, ik deze dure lens met verlies al snel van de hand moet doen. Hiermee rekening houdend is het misschien geen slecht idee om naar enkele goedkopere alternatieven te zoeken om in de wereld van macro te belanden.

    Soort gewenste macro: Insecten (sprinkhanen, slakken, bijen, enz…), paddestoelen, bloemen, enz…

    Optie 1:
    De Olympus 12-40mm zou ik eventueel kunnen combineren met een aantal extension tubes, maar ik vrees dat ik hierdoor te dicht op het onderwerp zal zitten. Ik wil de insecten namelijk niet schrikken door te dicht met mijn lens op hun neus te zitten of voor lelijke schaduwen te zorgen.

    Optie 2:
    De Olympus 40-150mm zou ik eventueel wel kunnen combineren met een aantal extension tubes, maar ik vrees dat deze combinatie wat zwaar zal uitvallen en de extension tubes (goedkopere) de lens niet kunnen dragen met alle disco's. Deze lens is overigens zonder extension tubes wel perfect inzetbaar voor bloemen, grote vlinders, enz…

    Optie 3:
    De Olympus 45mm zou ik eventueel kunnen combineren met een aantal extension tubes, maar ik vrees dat ik ook hier weer te dicht op het onderwerp zal zitten.

    Optie 4:
    Deze optie lijkt me misschien wel de beste, maar door gebrek aan kennis heb ik echt wel jullie hulp hierbij nodig.
    Ik was bij deze optie meer aan het denken om een goedkope en oudere MF 43 macrolens bv een Pentax 50mm / f4, micro-NIKKOR 55mm f3.5, ZUIKO 50mm 3.5, ZUIKO 80mm f4, Vivitar 100mm f3 0,5 Pentax 100mm f4, etc.. middels een adapter te combineren?
    Bij deze optie geen AF, A-belichting, enz..

    Zou dit een mogelijke en mooie oplossing kunnen zijn?
    Indien ja, waarop dien ik dan zeker te letten, opdat de combi zou werken?
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

    Dat is altijd zo, macro = dichtbij je onderwerp komen. Met een 100 mm. macro op een aps-c camera zal je om een (huis)vlieg min of meer beeldvullend te hebben, ook tot op enkele centimers moeten komen, er is geen mirakeloplossing.

    Je zou dus goed zitten met je 40-150 en een koppel extension tubes, koop dan de iets stevigere ipv. de goedkoopste.

    En dan later zien of macro iets voor je is (het moet eigenlijk een passie zijn, anders zal je gauw teleurgesteld zijn in de resultaten).

    Comment


    • #3
      Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      Je zou dus goed zitten met je 40-150 en een koppel extension tubes, koop dan de iets stevigere ipv. de goedkoopste.
      Waarin kan je dan zien wat de betere extension tubes dan zijn, type, merk?

      Wanneer ik extension tubes op de 40-150mm zou plaatsen, waardoor ik dichter tot het onderwerp zal komen en bijgevolg het onderwerp vergroot wordt, mag ik verwachten dat sprinkhanen, slakken, bijen, enz… beeldvullend gaan worden?

      Wat betreft optie 4: zijn hier geen aan te raden budgettaire mogelijkheden in te vinden?
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

        2de hands macrolens met vatting waar een MFT-adapter voor is.

        Auto-tussenringen heb ik ooit ook eens gezocht en die waren toen erg duur en geen auto, daar heb je niks aan want dan gaat ook het diafragma niet diecht.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

          Als je 40 mm tussenringen monteert op 40 mm,ga je normaal 1op1 krijgen.
          Maar je werkafstand wordt zo klein dat die dingen allang weg zijn.
          Tussenringen OK,maar beperkt gebruik.Met contactpunten gaat je diafragma wel dicht,maar AF durft wel hunten.
          Na een tijdje ga je sowieso naar een macrolens.
          Ik ben begonnen met close-up lensjes,dan tussenringen,omkeerring;macrobalg en uiteindelijk een macrolens.(100mm)
          Dat was toen nog allemaal analoog.Ik zou het je niet aanraden.
          Een macro kun je ook voor iets anders nog gebruiken,de rest niet.

          Comment


          • #6
            Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            2de hands macrolens met vatting waar een MFT-adapter voor is.
            Auto-tussenringen heb ik ooit ook eens gezocht en die waren toen erg duur en geen auto, daar heb je niks aan want dan gaat ook het diafragma niet diecht.
            Ik zie het manueel werken eerder als een voordeel
            Wanneer ik een adapter zou gebruiken voor bv oudere MF 43 macrolens Olympus ZUIKO Macro 50mm 3.5, welk type adapter heb ik dan precies nodig (type, merk)?

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Als je 40 mm tussenringen monteert op 40 mm,ga je normaal 1op1 krijgen.
            Maar je werkafstand wordt zo klein dat die dingen allang weg zijn.
            Tussenringen OK,maar beperkt gebruik.Met contactpunten gaat je diafragma wel dicht,maar AF durft wel hunten.
            Na een tijdje ga je sowieso naar een macrolens.
            Ik ben begonnen met close-up lensjes,dan tussenringen,omkeerring;macrobalg en uiteindelijk een macrolens.(100mm)
            Dat was toen nog allemaal analoog.Ik zou het je niet aanraden.
            Een macro kun je ook voor iets anders nog gebruiken,de rest niet.
            Ik begrijp best je standpunt hierin
            Maar voor iemand die voor het eerst kennis wil maken in de wereld van macro, lijkt het wel zonde om er al direct een berg geld tegenaan te gooien, vandaar mijn vraag ivm optie 4....
            Daarna kan ik nog zien welke kant het uit gaat, toch?
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

              Als je wilt experimenteren met tussenringen,inderdaad goedkoop.Indien je alleen thuis in garage,bureau,keuken of iets dergelijks kunt werken,geen te sterk bewegende onderwerpen fotografeert,kun je zelfs zonder contactpunten werken,wordt het zeer goedkoop,maar vraagt het wel tijd om scherp te stellen,je lichtmeting te doen etc.Een bloemetje etc.zal wel gaan,een sprinkhaan zal wel weg zijn.(Je moet wel zien dan dat je objectief een diafragmaring heeft.)In de natuur werken wordt wel moeilijk,maar vroeger hadden we niks anders.
              Je moet ook een goed statief hebben,gezien de langere belichtingstijd.Ofwel flits je,dan is je belichtingstijd veel korter,maar moet je puur manueel alles instellen.Gelukkig nu digitaal,direkt te beoordelen,vroeger veel rekenen,filmpje laten ontwikkelen,en dan pas zien dat de boel over,onder of juist belicht was.
              Ik kan je redenering verder volgen.Ik ben eigenlijk ook zo begonnen;met close-uplensjes,tussenringen etc..Direct mooie resultaten bekomen,kan wat ontgoochelend zijn,maar als je wat wilt prutsen,zoals ik dat noem,kun je wel wat bekomen.
              Opteer je daarvoor,en je wilt wat meer informatie over afbeeldingsmaatstaf ,nodige uittrek etc.,ik heb hier nog wel enkele formuletjes daarvoor liggen,maar zal toch nog eens moeten zoeken.Was toen allemaal analoog,en is in de één of andere kast belandt.
              NB:-50 mm voor buiten te werken,is wel kort.(werkafstand kort,en binnen de vluchtafstand van de meeste insecten.)
              -Ik durf soms ook nog wel eens een tussenring of twee of drie (of een extender) steken bij een tele om dichter te raken.

              Comment


              • #8
                Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

                Optie 4 : koop een filterdraad koppelstuk en zet bv. je 52 mm Nikon op je Olympus 45 mm, dus een koppelstuk van filterdraad 52 mm naar filterdraad 37 mm. Als je een lens omgekeerd monteert krijg je ook macro effekt, als je die dan op een gewone lens monteert houdt die eerste lens AF en Diafragma instelling.

                Of zo'n setje koppelstukken waar je allerlei combinaties mee kan maken.





                Een van de goedkoopste manieren om met macro te beginnen.





                Via zoekfunktie op dit forum : http://forum.belgiumdigital.com/f6/m...-347242-4.html toch behoorlijk leuk leesplezier zeg ik zelf ...

                Dat is meestal met een koppelstuk om een lens omgekeerd op je camera te monteren, maar je kan ook een lens omgekeerd op een andere lens zetten (mits die filterdraad heeft). Gewoon een lens omgekeerd monteren op de camera kan soms ook al met behoud van AF en diafragma instellingsmogelijkheden, daar bestaan tussenstukjes voor om de electronica te verbinden maar dan wordt het weer te prijzig wellicht.

                Last edited by Empe; 23 april 2016, 16:14.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

                  Die omkeerring is inderdaad een mogelijkheid.Je verkrijgt een vergroting tot zelfs meer dan 1x.Dit houdt ook in zeer geringe scherptediepte etc.
                  Even een kleine proefopstelling gemaakt:100 mm macro met een 50 mm ervoor met omkeerringetje.(Ooit tweedehands gekocht als stel).Autofocus ??? hunten,soms wel soms niet.Werkafstand 2 cm.Practisch:hoe krijg je dit deftig belicht??
                  Als nieuwkomer in macro,en als je geen macro-lens wilt kopen,zou ik beginnen met een stelletje tussenringen,kijken waar je uitkomt,en dan kun je nog verder zien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Als je wilt experimenteren met tussenringen,inderdaad goedkoop.Indien je alleen thuis in garage,bureau,keuken of iets dergelijks kunt werken,geen te sterk bewegende onderwerpen fotografeert,kun je zelfs zonder contactpunten werken,wordt het zeer goedkoop,maar vraagt het wel tijd om scherp te stellen,je lichtmeting te doen etc.Een bloemetje etc.zal wel gaan,een sprinkhaan zal wel weg zijn.(Je moet wel zien dan dat je objectief een diafragmaring heeft.)In de natuur werken wordt wel moeilijk,maar vroeger hadden we niks anders.
                    Je moet ook een goed statief hebben,gezien de langere belichtingstijd.Ofwel flits je,dan is je belichtingstijd veel korter,maar moet je puur manueel alles instellen.Gelukkig nu digitaal,direkt te beoordelen,vroeger veel rekenen,filmpje laten ontwikkelen,en dan pas zien dat de boel over,onder of juist belicht was.
                    Ik kan je redenering verder volgen.Ik ben eigenlijk ook zo begonnen;met close-uplensjes,tussenringen etc..Direct mooie resultaten bekomen,kan wat ontgoochelend zijn,maar als je wat wilt prutsen,zoals ik dat noem,kun je wel wat bekomen.
                    Opteer je daarvoor,en je wilt wat meer informatie over afbeeldingsmaatstaf ,nodige uittrek etc.,ik heb hier nog wel enkele formuletjes daarvoor liggen,maar zal toch nog eens moeten zoeken.Was toen allemaal analoog,en is in de één of andere kast belandt.
                    NB:-50 mm voor buiten te werken,is wel kort.(werkafstand kort,en binnen de vluchtafstand van de meeste insecten.)
                    -Ik durf soms ook nog wel eens een tussenring of twee of drie (of een extender) steken bij een tele om dichter te raken.
                    Hmmm, als ik het er zo even allemaal op nalees blijkt het echt niet zo eenvoudig om een alternatief te zoeken, maar vooral om een goed werkend systeem te combineren voor iemand die voor het eerst wil kennis maken met macro. Ik vrees wanneer ik zonder enige ervaring met bv tussenringen zonder contactpunten teveel zal moeten experimenten (prullen) me dit zal ontmoedigen om verder te gaan

                    Wat betreft de keuze naar bv een oude 43 Olympus 50/2 AF Macrolens four-third, dan zou deze 50mm door de sensor van mijn OMD E-M1 een macrolens van 100mm worden en de werkafstand tot insecten voldoende groot zijn om deze niet af te schrikken, toch?
                    Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Optie 4 : koop een filterdraad koppelstuk en zet bv. je 52 mm Nikon op je Olympus 45 mm, dus een koppelstuk van filterdraad 52 mm naar filterdraad 37 mm. Als je een lens omgekeerd monteert krijg je ook macro effekt, als je die dan op een gewone lens monteert houdt die eerste lens AF en Diafragma instelling.
                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Die omkeerring is inderdaad een mogelijkheid.Je verkrijgt een vergroting tot zelfs meer dan 1x.Dit houdt ook in zeer geringe scherptediepte etc.
                    Even een kleine proefopstelling gemaakt:100 mm macro met een 50 mm ervoor met omkeerringetje.(Ooit tweedehands gekocht als stel).Autofocus ??? hunten,soms wel soms niet.Werkafstand 2 cm.Practisch:hoe krijg je dit deftig belicht??
                    Als nieuwkomer in macro,en als je geen macro-lens wilt kopen,zou ik beginnen met een stelletje tussenringen,kijken waar je uitkomt,en dan kun je nog verder zien.
                    Dit is een mogelijkheid die me voorheen geheel onbekend was, waarbij ik met de volgende vragen zit.
                    Krijg ik hierdoor geen last van vignetering?
                    Gaat de kwaliteit en lichtsterkte niet te sterk achteruit?
                    Kan ik hiervoor iedere oude MF macrolens gebruiken?
                    Enerzijds wel fijn om weten dat ik mijn AF en diafragma gewoon kan behouden, maar anderzijds een zeer kleine scherptediepte en werkafstand.
                    Sony A7 mkIII
                    Is all I need :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

                      Dit is een mogelijkheid die me voorheen geheel onbekend was, waarbij ik met de volgende vragen zit.
                      Krijg ik hierdoor geen last van vignetering?
                      Gaat de kwaliteit en lichtsterkte niet te sterk achteruit?
                      Kan ik hiervoor iedere oude MF macrolens gebruiken?
                      Enerzijds wel fijn om weten dat ik mijn AF en diafragma gewoon kan behouden, maar anderzijds een zeer kleine scherptediepte en werkafstand.
                      Lees nog eens http://forum.belgiumdigital.com/f6/m...-347242-4.html en je zal een antwoord hebben op vele vragen.

                      Alleen, verwacht nu niet dat je zomaar redelijke resultaten zult halen (trouwens ook niet met een echte macrolens). 't Is niet : ik schroef dit even op mijn camera en dan zal ik kleine insecten scherp in beeld krijgen. Die kleine scherptediepte, korte werkafstand, lichtverlies, e.d. heb je ook met een echt macro objectief eens je naar 1:1 macro gaat. Daar moet je gewoon mee leren omgaan en oplossingen zoeken, statief gebruiken, focusstacking toepassen, enz.
                      Last edited by Empe; 24 april 2016, 10:31.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                        Lees nog eens http://forum.belgiumdigital.com/f6/m...-347242-4.html en je zal een antwoord hebben op vele vragen.

                        Alleen, verwacht nu niet dat je zomaar redelijke resultaten zult halen (trouwens ook niet met een echte macrolens). 't Is niet : ik schroef dit even op mijn camera en dan zal ik kleine insecten scherp in beeld krijgen. Die kleine scherptediepte, korte werkafstand, lichtverlies, e.d. heb je ook met een echt macro objectief eens je naar 1:1 macro gaat. Daar moet je gewoon mee leren omgaan en oplossingen zoeken, statief gebruiken, focusstacking toepassen, enz.
                        En daar ben ik nu volledig mee akkoord.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

                          Misschien is de Panasonic 30mm macro lens een optie. Merkelijk goedkoper dan de Olympus macrolens en naar het schijnt behoorlijk goed. (zie test: https://www.camerastuffreview.com/nl...nic-30mm-macro )
                          Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                          Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

                            Vandaag heb ik gelukkig heel even de tijd gevonden om in de winkel enkele vluchtige opnamen te maken met …
                            - Olympus 60mm Macro
                            - Caruba tussenringenset
                            - Mijn eigen Olympus 40-150mm gecombineerd met bovenstaande tussenringen.

                            Helaas zijn de zeer vluchtig genomen testfoto’s onder zeer slechte lichtomstandigheden in de winkel genomen van slechte kwaliteit, maar ze geven wel een enig idee hoe kort ik het onderwerp dien te benaderen om het maximaal beeldvullend te krijgen, etc….

                            Olympus 60mm Macro (zonder tussenringen) minimale scherpstelafstand 20cm


                            Olympus 60mm Macro (kleinste tussenring) minimale scherpstelafstand <10cm


                            Olympus 40-150mm (zonder tussenringen) minimale scherpstelafstand 70cm (thuis met flits).


                            Olympus 40-150mm (alle tussenringen gebruikt) minimale scherpstelafstand +/- 35cm


                            Olympus 12-40mm (zonder tussenringen) minimale scherpstelafstand +/- < 5cm (thuis met flits).


                            Wanneer ik de Olympus 60mm Macro zonder enig gebruik van tussenringen nu vergelijk met de Olympus 40-150mm (wel met tussenringen) mag ik van het resultaat van deze laatste best tevreden zijn, toch?
                            Toch ben ik ergens in de mogelijkheden van de Olympus 60mm macro teleurgesteld, waarbij mijn verwachtingen wat betreft de vergroting echt wel hoger lagen

                            Aangezien ik voor het eerst nu kennis maak met macro-fotografie en de kostprijs niet wil opdrijven zouden tussenringen als oefening best wel interessant kunnen zijn. Wat betreft de tussenringen voor M-43 vraag ik me af er er onderling grote verschillen zijn, want ik zie bv sets die uit 2 en 3 delen bestaan, enz..
                            Welke zijn nu de best aan te bevelen set tussenringen?

                            - 2 of 3 tussenringen?
                            - Merk: steeds prijs/kwaliteit gebonden?
                            - Waar best te scoren?
                            - Tips zijn uiteraard steeds welkom
                            Last edited by Moris; 26 april 2016, 07:52.
                            Sony A7 mkIII
                            Is all I need :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro: Originele macro-lens of custom-made?

                              Wat betreft de tussenringen voor M-43 vraag ik me af er er onderling grote verschillen zijn, want ik zie bv sets die uit 2 en 3 delen bestaan, enz..
                              Welke zijn nu de best aan te bevelen set tussenringen?

                              - 2 of 3 tussenringen?
                              - Merk: steeds prijs/kwaliteit gebonden?
                              - Waar best te scoren?
                              - Tips zijn uiteraard meer dan welkom
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X