Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke iMac voor fotobewerking?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke iMac voor fotobewerking?

    Vraagje voor de iMac-gebruikers

    Ik wens een iMac aan te kopen en er is nu keuzestress.

    Het toestel zal voornamelijk gebruikt worden voor Photoshop en/of LightRoom/Bridge, en daarbuiten het klassieke gebruik zoals internet, mail, en een beetje Exell en Word.

    Ik wil een 4K of 5K scherm. Dat is reeds duidelijk.

    Concreet:
    Wordt het een 21.5 "" of een 27 "?
    Heb ik genoeg aan 8 Giga Ram of beter 16 Giga?
    Zal de i5 volstaan of moet ik meteen upgraden naar i7?
    Is een 2 T Fusiondrive snel genoeg (128 SSD + 1000 Giga) of neem ik beter meteen enkel 512 Giga SSD en doe ik opslag op een externe schijf? (Die externe schijf gebruik ik in elk geval om data nu eens thuis, dan weer op de academie te gebruiken waar 21" macs ter beschikking staan van de leerlingen)

    Dit alles in functie van beeldbewerking met Photoshop. Ik zal nooit video editen en ik zal nooit een 3D pakket gebruiken.
    Ik werk wel met vele lagen in een psd-bestand waardoor de grootte van het beeld uitgedrukt in Megabytes snel oploopt.

    Ik wil vlot en snel kunnen werken maar ik wil overkill vermijden. (wat het moet kosten zal het kosten maar de geldbeugel puilt niet echt uit) (de sky is hier niet de limit !!!) LOL

    Ik weet inmiddels dat het ram-geheugen van een 21" machine gesoldeerd is en dus niet uitbreidbaar. (Dus meteen de juiste keuze maken !!!)
    Ik weet ook een 21" machine geen aparte grafische kaart heeft maar een intel Iris pro chip op het moederbord. (Kan niet gewijzigd worden)
    Ik weet dat de 1 T Fusiondrive nog maar 24 Giga SSD heeft i.p.v. 128 Giga op de 2 T Fusiondrive. (Dus best de 1 T vermijden)



    Op dit moment werk ik met een Windows laptop met 16 Giga Ram, een i7 processor en 256 Giga SSD + HDU van 1 T.
    Onder WIndows 8.1 draait dit systeem naar behoren.

    Graag jullie advies en uiteraard dank bij voorbaat.
    Straatfotograaf in Antwerpen

  • #2
    Re: Welke iMac voor fotobewerking?

    Mijn advies (al gebruik ik eerder Lightroom dan PS):

    * 27". Groter scherm, meer pixels op dat scherm, en bovendien heeft de 27" iMac een aparte grafische kaart met grafisch geheugen (AMD) i.p.v. een grafische kaart op het moederbord.
    * In principe zal 8 GB ruim volstaan. Bovendien heeft de grafische kaart van het 27" model ook geheugen aan boord en wordt dat ook gebruikt.
    * i5 is in principe voldoende.
    * Bij de 8GB en de i5 de bemerking: ik weet niet hoeveel lagen je gebruikt en misschien beïnvloedt het gebruik van vele lagen de keuze, en zou 16GB of een i7 beter zijn, maar ik vermoed het eerlijk gezegd niet. Je zal misschien een fractie van een seconde of een paar seconden langer moeten wachten afhankelijk van de taak die je uitvoert, maar ik vermoed niet dat het zo'n drama zal zijn. Als je toch geld overhebt: 300 euro extra voor i7, 240 voor 16 GB ram.
    * Fusiondrive 2GB lijkt me ruim voldoende. Als je Photoshop vaak gebruikt, zal het OS dat in principe vanaf de SSD opstarten om sneller te werken. Als je veel bewerkingen op één foto doet, zal die foto ook (tijdelijk) naar daar gaan zodat lagen etc. sneller kunnen bewerkt worden. Voordeel van de 27": de gewone HD is 7200 RPM, i.t.t. de 5400 bij het 21" model. Een tikje sneller dus.
    * Misschien een Magic Trackpad overwegen i.p.v. de (door mij gehate) Magic Mouse? Dat laatste is zowat het enige Apple device dat voor mij niet intuïtief aanvoelt, en mij lijkt beeldbewerking met een Trackpad van 60 euro extra veel makkelijker.




    Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
    Vraagje voor de iMac-gebruikers

    Ik wens een iMac aan te kopen en er is nu keuzestress.

    Het toestel zal voornamelijk gebruikt worden voor Photoshop en/of LightRoom/Bridge, en daarbuiten het klassieke gebruik zoals internet, mail, en een beetje Exell en Word.

    Ik wil een 4K of 5K scherm. Dat is reeds duidelijk.

    Concreet:
    Wordt het een 21.5 "" of een 27 "?
    Heb ik genoeg aan 8 Giga Ram of beter 16 Giga?
    Zal de i5 volstaan of moet ik meteen upgraden naar i7?
    Is een 2 T Fusiondrive snel genoeg (128 SSD + 1000 Giga) of neem ik beter meteen enkel 512 Giga SSD en doe ik opslag op een externe schijf? (Die externe schijf gebruik ik in elk geval om data nu eens thuis, dan weer op de academie te gebruiken waar 21" macs ter beschikking staan van de leerlingen)

    Dit alles in functie van beeldbewerking met Photoshop. Ik zal nooit video editen en ik zal nooit een 3D pakket gebruiken.
    Ik werk wel met vele lagen in een psd-bestand waardoor de grootte van het beeld uitgedrukt in Megabytes snel oploopt.

    Ik wil vlot en snel kunnen werken maar ik wil overkill vermijden. (wat het moet kosten zal het kosten maar de geldbeugel puilt niet echt uit) (de sky is hier niet de limit !!!) LOL

    Ik weet inmiddels dat het ram-geheugen van een 21" machine gesoldeerd is en dus niet uitbreidbaar. (Dus meteen de juiste keuze maken !!!)
    Ik weet ook een 21" machine geen aparte grafische kaart heeft maar een intel Iris pro chip op het moederbord. (Kan niet gewijzigd worden)
    Ik weet dat de 1 T Fusiondrive nog maar 24 Giga SSD heeft i.p.v. 128 Giga op de 2 T Fusiondrive. (Dus best de 1 T vermijden)



    Op dit moment werk ik met een Windows laptop met 16 Giga Ram, een i7 processor en 256 Giga SSD + HDU van 1 T.
    Onder WIndows 8.1 draait dit systeem naar behoren.

    Graag jullie advies en uiteraard dank bij voorbaat.

    Comment


    • #3
      Re: Welke iMac voor fotobewerking?

      Ik heb een 27" I5 met 1T fushion drive en 16 GB ram en dat werkt als een zonnetje. Mijn lightroom catalogus en foto's sla ik op op een externe schijf.

      Een i7 is niet nodig, dan ben je beter af met wat meer ram. De fushion drive vind ik eerder een must.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #4
        Re: Welke iMac voor fotobewerking?

        De mijne is wel een i7, maar nog van voor de fusion drive. De andere bijzonderheden vind je in mijn signature.
        27-inch is gewoon nodig voor de uitbreidbaarheid, en ik zou toch opteren voor 16GB.

        Wat de Magic Mouse betreft: PeterjmTim mag die wel haten (komt misschien van een PC?), maar ik werk met Mac sinds 1987, had zelf niet de allerorigineelste muis (die van de MacPlus), maar wel mee gewerkt, en ik durf zeggen dat de Magic Mouse de beste is die ik ooit gehad heb. Om batterijen te sparen is die MM al jaren uitgerust met een Mobee Magic Charger.
        Als je nooit echt een 'muismens' geweest bent, dan zou je een trackpad kunnen overwegen, maar mij is dat nooit gelukt (noch de pen van een Wacom).
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Welke iMac voor fotobewerking?

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Wat de Magic Mouse betreft: PeterjmTim mag die wel haten (komt misschien van een PC?), maar ik werk met Mac sinds 1987, had zelf niet de allerorigineelste muis (die van de MacPlus), maar wel mee gewerkt, en ik durf zeggen dat de Magic Mouse de beste is die ik ooit gehad heb. Om batterijen te sparen is die MM al jaren uitgerust met een Mobee Magic Charger.
          Als je nooit echt een 'muismens' geweest bent, dan zou je een trackpad kunnen overwegen, maar mij is dat nooit gelukt (noch de pen van een Wacom).
          Ja ik kom van PC :-). Is inderdaad een kwestie van persoonlijke voorkeur. Allicht dat hij het best zelf eens uittest in een Apple winkel om erachter te komen wat hij verkiest.

          Comment


          • #6
            Re: Welke iMac voor fotobewerking?

            Ik gebruik een mac mini met i5, 16gb ram en een 256gb ssd. Werkt zeer goed in lr en ps. Een magic trackpad is idd een aanrader.

            Comment


            • #7
              Re: Welke iMac voor fotobewerking?

              Dankjewel aan allen.
              Na consult van nog een paar gebruikers heb ik het volgende besloten te kopen:
              27" Retina 5K Display
              Intel i5
              8 Gbyte Ram (als ik het nodig acht breidt ik uit naar 16 Giga via third party RAM) (240 Euro bij Apple voor 8 Giga DDR3 ram extra is echt overdreven)
              2 Tbye Fusion (2 T en niet 1T omdat de 1T vandaag slechts 24 Giga SSD heeft en de 2T heeft 128 SSD)

              Dit is eigenlijk de zwaarste standaarduitvoering van de 27"-reeks.

              Ik ga de Magic Mouse uitproberen en voor precisie-werk gebruik al jaren een Wacom Intuos Pro tablet. Is in het begin aanpassen.... maar eens je dat gewend bent wil je niet meer terug.

              Na 35 jaar de Windows-wereld gevolgd te hebben stap ik nu met veel vertrouwen in de Apple-wereld. Ben benieuwd.

              Nog eens dank aan iedereen voor de info.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Welke iMac voor fotobewerking?

                Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                Dankjewel aan allen.
                Na consult van nog een paar gebruikers heb ik het volgende besloten te kopen:
                27" Retina 5K Display
                Intel i5
                8 Gbyte Ram (als ik het nodig acht breidt ik uit naar 16 Giga via third party RAM) (240 Euro bij Apple voor 8 Giga DDR3 ram extra is echt overdreven)
                2 Tbye Fusion (2 T en niet 1T omdat de 1T vandaag slechts 24 Giga SSD heeft en de 2T heeft 128 SSD)

                Dit is eigenlijk de zwaarste standaarduitvoering van de 27"-reeks.

                Ik ga de Magic Mouse uitproberen en voor precisie-werk gebruik al jaren een Wacom Intuos Pro tablet. Is in het begin aanpassen.... maar eens je dat gewend bent wil je niet meer terug.

                Na 35 jaar de Windows-wereld gevolgd te hebben stap ik nu met veel vertrouwen in de Apple-wereld. Ben benieuwd.

                Nog eens dank aan iedereen voor de info.
                Is Precies de Mac die ik heb gekocht om dezelfde redenen dan jij (2T en 128 SSD) grafische kaart is ook iets beter dan de 1T versie.
                Ik werk ook al jaren met Mac.
                Voorlopig nog geen issue met 8GB ... maar denk deze later ook wel uit te breiden (DDR3 1867)
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment

                Working...
                X