Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

    Ik heb de 24-105 die me momenteel constant foutmelding ERR 1 geeft. Ik zie op internet nogal uiteenlopende prijzen ivm reparatie staan en ook dat het een bekend probleem is bij deze lens dat schijnbaar vaak voorkomt. Wat ik niet fijn vind aan deze lens is de vervorming en CA op 24 en ook het feit dat de lens uitzakt (zit geen lock op) en bij gebruik met filters wel heel makkelijk van de genomen zoom verschuift. Nu ben ik aan het overwegen om i.p.v. de reparatie -die volgens diverse forums uiteenloopt tussen 200 en 350 euro- de Canon 24-70 f4 aan te schaffen. Binnenkort ga ik op vakantie en daar wilde ik toch voornamelijk landschapsfoto's gaan maken met mijn Canon 6D. Bij reparatie vrees ik dat de lens niet op tijd terug zal zijn. Ik heb de 17-55 maar die gaat niet op full frame. Zo ook met de 11-16 van Tokina. Die vind ik trouwens te wijd. En de 16-35 lijkt me een te kort bereik. Wat dat betreft vind ik de 24-105 erg fijn maar lijkt me de 24-70 f4 een goed alternatief. Zijn er andere gebruikers die hun ervaring met deze lens willen delen?

  • #2
    Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

    Ik heb de 24-70f4 en ben er erg tevreden over. Het objectief is licht en bijzonder compact. Zelf heb ik de 16-35 ook gekocht omdat de 24mm voor mij op m'n 6d te weinig groothoek is. Heb je genoeg aan 24mm is het mijn inziens een hele goede keus, ook de macro stand is heel bruikbaar.
    Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

    Comment


    • #3
      Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door lander Bekijk bericht
      Ik heb de 24-70f4 en ben er erg tevreden over. Het objectief is licht en bijzonder compact. Zelf heb ik de 16-35 ook gekocht omdat de 24mm voor mij op m'n 6d te weinig groothoek is. Heb je genoeg aan 24mm is het mijn inziens een hele goede keus, ook de macro stand is heel bruikbaar.
      Dank voor de info Lander. Denk dat ik inderdaad die route neem. Heb ik dan behoefte aan meer groothoek dan kijk ik later nog wel of die 16-35 interessant is. Nieuwsgierig of je de 2.8 of de 4 hebt genomen trouwens.

      Comment


      • #4
        Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door mbaert Bekijk bericht
        Dank voor de info Lander. Denk dat ik inderdaad die route neem. Heb ik dan behoefte aan meer groothoek dan kijk ik later nog wel of die 16-35 interessant is. Nieuwsgierig of je de 2.8 of de 4 hebt genomen trouwens.
        Ik heb de f4 dat is voor mij icm IS een uitstekende combinatie.
        Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

        Comment


        • #5
          Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

          Mooi setje inderdaad

          Comment


          • #6
            Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

            Na 10 jaar van intensief gebruik begon mijn 24-105 eveneens Err01 te geven!!!
            In plaats van de lens te laten herstellen heb ik uiteindelijk de STM-versie gekocht.
            Verlies van een beetje licht maar goedkoper dan de F/4-versie en optisch nog beter!
            De 16-35 F/4 had ik al en is idd een supergoeie lens.

            Comment


            • #7
              Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
              Na 10 jaar van intensief gebruik begon mijn 24-105 eveneens Err01 te geven!!!
              In plaats van de lens te laten herstellen heb ik uiteindelijk de STM-versie gekocht.
              Verlies van een beetje licht maar goedkoper dan de F/4-versie en optisch nog beter!
              De 16-35 F/4 had ik al en is idd een supergoeie lens.
              De STM versie had ik niet als optie meegenomen, maar is inderdaad ook een mogelijkheid. Ik leun toch meer naar de 24-70 f4 IS lens. Uiteindelijk heb ik ook een 70-200 en dat sluit daar dan mooi op aan (dan wel 2 lenzen meenemen en die 70-200 is wel zwaar). De 16-35 f4 ga ik toch ook nog eens naar kijken. Bedankt voor je input.

              Comment


              • #8
                Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

                Voor landschappen, en om het betaalbaar te houden, is niks beter dan de 16 -35 f/4.0 IS.
                Hoewel een IS vind ik toch iets overbodig op een UWA.
                Die 24-105 heb ik ook gehad. Veel te zwaar en inderdaad, op een FF camera erg lelijke vervorming op 24mm.
                Dit is duidelijk een lens voor een crop camera want daar i de vervorming niet meer te zien.
                Uitzakken dit mijn exemplaar evenwel niet en verder vond ik die wel erg scherp.
                Maar op een FF en voor landschappen de 16-35mm.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Die 24-105 heb ik ook gehad. Veel te zwaar en inderdaad, op een FF camera erg lelijke vervorming op 24mm.
                  Verschil in gewicht valt overigens wel mee: 670 gram voor de 24-105 mm en 615 gram voor de 16-35 mm ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

                    Hier nog enen die de 24-105 gehad heeft (op crop) en nu op 6D een 24-70 f/4 en 16-35 f/4

                    De 24-70 is qua gewicht en prijs ongeveer de helft van zijn grote broer op f/2.8. Kwaliteit is heel goed maar de 2.8 II versie is zeker beter. Mag wel ook zeker.
                    De 16-35 f/4 daarentegen blijkt zelfs beter te zijn dan de f/2.8 versie. Vooral de vignettering zou minder zijn. Ik ben er alleszins heel tevreden van.
                    De f/4 versies hebben een filtermaat van 77 dus dat scheelt ook als je een polarisatiefilter of een ND filter wil aankopen.
                    En zoals Lander eerder zei: zelfs die (bijna-) macro stand is heel goed bruikbaar!
                    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                      Hier nog enen die de 24-105 gehad heeft (op crop) en nu op 6D een 24-70 f/4 en 16-35 f/4

                      De 24-70 is qua gewicht en prijs ongeveer de helft van zijn grote broer op f/2.8. Kwaliteit is heel goed maar de 2.8 II versie is zeker beter. Mag wel ook zeker.
                      De 16-35 f/4 daarentegen blijkt zelfs beter te zijn dan de f/2.8 versie. Vooral de vignettering zou minder zijn. Ik ben er alleszins heel tevreden van.
                      De f/4 versies hebben een filtermaat van 77 dus dat scheelt ook als je een polarisatiefilter of een ND filter wil aankopen.
                      En zoals Lander eerder zei: zelfs die (bijna-) macro stand is heel goed bruikbaar!
                      Ben intussen voor de 24-70 gegaan. Misschien in later stadium de 16-35 f4. Maar de 24-70 is wat meer all-round naar mijn idee. Filtermaat 77 is inderdaad fijn. Heb ik voor al de lenzen die ik graag gebruik met filters. Dit weekend eens lekker mee aan de slag.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
                        Na 10 jaar van intensief gebruik begon mijn 24-105 eveneens Err01 te geven!!!
                        In plaats van de lens te laten herstellen heb ik uiteindelijk de STM-versie gekocht.
                        Verlies van een beetje licht maar goedkoper dan de F/4-versie en optisch nog beter!
                        De 16-35 F/4 had ik al en is idd een supergoeie lens.
                        Optisch nog beter dan de 24-70 f4 L IS ben ik van overtuigd dat dit niet zo is !

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervanging van Canon 24-105 f4 door Canon 24-70 f4 ?

                          Denk dat Lenty bedoelt dat de 24-105 stm beter is dan de 24-105/4. Ik moet ook altijd oppassen dat mijn neef niet met mijn stm weg is want hij vindt die ook beter dan zijn f/4.

                          Zelf zie ik geen verschil tussen de 2 versies van de 24-105, enkel dat hij een betere fotograaf is dan ik. Voor mij was de stm versie geschikter omdat die iets korter kan scherpstellen.

                          Comment

                          Working...
                          X