Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onzuivere foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onzuivere foto

    ik heb foto's gemaakt met een canon usm 70-200, nu zijn deze onzuiver en een beetje wazig te noemen.
    Kan het zijn dat de zon hiervoor zorgt? Het was een zeer zonnige dag en de foto's zijn genomen zonder zonnekap.
    Ik krijg hem niet geplaatst hier.

  • #2
    Re: onzuivere foto

    Een zonnekap heeft zeker zijn nut. Schuin invallend licht kan zeker voor contrastverlies zorgen.
    In dergelijke situaties kan een filter ook nadelige invloed hebben.

    Je zal toch de beste antwoorden krijgen als je hier een (link naar een) voorbeeld kan plaatsen. Heb je nergens een account bij een foto sharing service? Photobucket, Flickr, eventueel Google Photos of Dropbox...?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: onzuivere foto

      Ik vermoed dat het om tegenlicht gaat.
      Is normaal dat je dan contrastverlies hebt.
      Daarvoor dient de zonnekap nu eenmaal.
      Maar als het licht echt vol in je lens komt dan zal ook een zonnekap je niet helpen.

      Comment


      • #4
        Re: onzuivere foto

        Als het gaat om opnamen in de bergen of aan zee is een zekere heiigheid niet ongewoon.
        Dan is een UV filter of een pola filter op zijn plaats.

        YMMV

        Illustratie uit het polarisatie filter draadje:

        Last edited by Nerdifant; 20 april 2016, 12:24.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: onzuivere foto

          De Nikonvariant is extreem gevoelig voor direct invallende lichtbronnen, misschien de Canon ook. Soms helpt de zonnekap ook niet, bv met felle ramen o de achtergrond.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: onzuivere foto

            Oorspronkelijk geplaatst door SACH Bekijk bericht
            ik heb foto's gemaakt met een canon usm 70-200, nu zijn deze onzuiver en een beetje wazig te noemen.
            Kan het zijn dat de zon hiervoor zorgt? Het was een zeer zonnige dag en de foto's zijn genomen zonder zonnekap.
            Ik krijg hem niet geplaatst hier.
            Heeft uw 70 - 200 IS of niet?
            Als die GEEN IS heeft zal het waarschijnlijk te wijten zijn dat u een te trage sluitertijd gekozen heeft.
            Heeft uw 70 - 200 WEL IS dan kan het inderdaad aan invallend licht te wijten zijn.
            In ieder geval is de zonnekap altijd aangewezen, zelf als er geen zon is.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: onzuivere foto

              De lens heeft IS.
              ik kan niks vinden om te uploaden.
              Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like sacha1.
              Last edited by SACH; 24 april 2016, 21:57.

              Comment


              • #8
                Re: onzuivere foto

                Hopelijk is dit zichtbaar?!
                ik heb scherpgesteld op de ogen en voor mij is dit onzuiver.

                Comment


                • #9
                  Re: onzuivere foto

                  De foto is zichtbaar.
                  De foto is wat soft, wat je zeker meer gaat tegenkomen bij een groot aantal foto's. Als je in de illusie leeft (zoals ik deed) en denkt dat met goed materiaal elke genomen foto top en haarscherp is, moet je anders gaan denken.
                  Als je de 70-200 L IS versie 1 gebruikt op 2.8, is dit zelfs wat normaal te noemen bij deze lens. Ik zie daarom niets abnormaal op de foto. Bij dezelfde lens op f4 zal het resultaat zeker minder soft zijn.
                  Ga zo verder.

                  Comment


                  • #10
                    Re: onzuivere foto

                    De foto is inderdaad soft, maar dat heeft in dit voorbeeld in ieder geval niets met invallend zonlicht te maken, en er is ook geen sprake van contrastverlies.
                    Mijn ervaring is dat deze lens scherper is dan uit dit voorbeeld blijkt, dus vermoed ik dat de scherpstelling niet perfect was. Daarmee wil ik niet zeggen dat er een probleem is, want autofocus is nu eenmaal niet perfect. Natuurlijk, als dit echt systematisch gebeurt, en de meerderheid van de foto's komt er zo uit, dan is het misschien aangewezen om de scherpstelling eens te onderzoeken...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: onzuivere foto

                      Hij is genomen bij 1/125 en f5.6.
                      Misschien is het slecht zichtbaar maar de contouren zijn idd soft.Niet afgelijnd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: onzuivere foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door SACH Bekijk bericht
                        Hij is genomen bij 1/125 en f5.6.
                        Misschien is het slecht zichtbaar maar de contouren zijn idd soft.Niet afgelijnd.

                        Dat de contouren soft zijn kan te wijten zijn aan de sterke contrasten.
                        Beetje meer opletten bij portretten of de achtergrond wel past bij het onderwerp.
                        Normaal moet je met deze lens haarfijne details hebben, wellicht moet je het AF punt afstellen op uw camera.
                        Maar eigenlijk vind ik die foto niet zo slecht qua scherpte hoor.
                        Wil je die nog scherper dan zal je hem moeten bewerken in uw beeldbewerkingsprogramma.
                        Maar ik blijf eigenlijk bij mijn mening dat het contrast te groot is.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: onzuivere foto

                          Dank u voor de feedback.

                          Comment

                          Working...
                          X