Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurtoon veranderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurtoon veranderen

    Zo nu en maak ik foto's op een feest met een 1.4 lens waar ik geen flits gebruik.

    Dit resulteert soms in foto's zoals je er hier twee kunt zien (niet door mij genomen). Je ziet duidelijk dat het kleur van het gezicht (te fel) verkleurd is door het heersende licht.





    Kun je hier ofwel:

    - In photoshop een truc op toepassen om dit "normaler" te maken?

    - Of nog beter: ervoor zorgen dat je dit voorkomt bij het fotograferen? Hier en daar een foto met dit effect valt nog te smaken, maar dit krijg je voortdurend zonder gebruik te maken van flitslicht. Flitsen zorgt natuurlijk voor een natuurlijkere look, maar is soms zo flets. Is er een andere manier?

    Bedankt alvast.

  • #2
    Re: Kleurtoon veranderen

    Die lichtbronnen hebben nu eenmaal die kleur.
    Doel is om net die kleur goed vast te leggen. Het is deel van de opname.
    Als je daar aan gaat sleutelen dan word het een ramp.

    Technisch kan je dit wel "rechttrekken" in photoshop.
    Laagje er over met neutrale huidkeur, masker op de lichaamsdelen en je blending op color zetten.
    Maar ik voorspel je dat het er dan pas echt heel onnatuurlijk uit zal zien.

    Comment


    • #3
      Re: Kleurtoon veranderen

      Dus:

      - Ofwel mee leven.

      - Ofwel wegflitsen.

      Comment


      • #4
        Re: Kleurtoon veranderen

        Euh, maar misschien een paar instellingen, werkmethodes aanpassen.
        1) steeds fotograferen in RAW of NEF, of RAF of ... maar zeker geen jpeg. Bij deze laatste is het vaak heel moeilijk om een correcte kleur te plaatsen.
        2) Wit-balans op automatisch zetten. Ik heb de indruk dat die momenteel op een vooringesteld profiel staat wat ergens conflicten geeft met de reële kleurpatronen die je tijdens de partij had (blauwe schijn).
        3) Evnetueel een opname maken met een grijskaart. Die waarde kan je dan gebruiken in LR om de kleursetting te corrigeren.
        4) Ik verkies LR boven fotoshop om kleuren correct te plaatsen, maar vermoedelijk is dat omdat ik in LR daar beter mijn weg toe vind.
        5) Maar indien je een omgeving belicht met een groene spot zal het je niet lukken om daar normale kleuren in te plaatsen. Dit geldt voor iedere kleurprojectie.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Kleurtoon veranderen

          Dit interesseert mij ook wel.
          Met die grijskaart moet ge dan daar een opname van maken op die bepaalde locatie ?

          Comment


          • #6
            Re: Kleurtoon veranderen

            Oorspronkelijk geplaatst door Milleke Bekijk bericht
            Dit interesseert mij ook wel.
            Met die grijskaart moet ge dan daar een opname van maken op die bepaalde locatie ?
            Tuurlijk!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Kleurtoon veranderen

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Dank. Heb het geprobeerd met een geimproviseerde grijskaart.
              In mijn handleiding was dat nogal onduidelijk maar nu heb ik het vast.

              Comment

              Working...
              X