Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hallerbos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hallerbos

    Even meegeven : Bloemen worden vernield in het Hallerbos, door toeristen en fotografen. Rond deze tijd van het jaar kleurt een deel van het Hallerbos steevast blauwpaars door de bloei van tienduizenden hyacinten. Dat lokt veel wandelaars en natuurliefhebbers naar Halle, met alle gevolgen van dien.

    "Hoewel ons bos rijk is aan officiële wandelpaden, voelen veel bezoekers de noodzaak om de paden te verlaten, of zelf nieuwe paadjes te maken, dwars door de bloemen heen. Sommige bezoekers gaan zelfs op de bloemen staan om foto's te nemen, maar de hyacinten zijn hier niet tegen opgewassen ", aldus de officiële website van het Hallerbos.

    "Hun bladeren vormen nu al een nieuwe bloembol voor volgend jaar. Door ze nu te vertrappelen, kan er zich geen nieuwe bol vormen. Op die plaats zal er volgend jaar enkel een kale plek te zien zijn. Mensen die tussen de bloemen zigzaggen op dorre bladeren, maken bovendien kleine worteltjes uit het hyacintenzaadje meteen kapot, waardoor ook op die plaatsen geen nieuwe plantjes gevormd worden. We zien jaar na jaar meer van dit soort kale plekken en sluippaden."

    Het Hallerbos vraagt bezoekers op zijn websites om de wandelpaden niet te verlaten, om niet op het dorre bladerentapijt te wandelen en geen hyacintenbladeren te vertrappelen. "Zo kan je nog lang genieten van het prachtige Hallerbos en het mee beschermen

    Een beetje goed fotograaf kan een model op een pad plaatsen zonder dat dat pad te zien is.

  • #2
    Re: Hallerbos

    en dat hoort hier?
    Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

    Comment


    • #3
      Re: Hallerbos

      Als ik het goed heb is een hyacint een bolgewas.

      Plat of niet plat getrapt, volgend jaar komt er gewoon een nieuwe bloem uit die bol.
      Er zal dan wel geen verdubbeling plaats vinden maar er staan er voorlopig wel genoeg denk ik?

      In snap wel dat de mensen niet moedwillig daar alles plat moeten gaan trappelen. Dat moeten ze niet doen.
      Maar het is ook wel wat overdreven om een totaalverbod op te leggen aan wie mooi tussen de bloemetjes eens een leuke foto wil maken.
      Als ik van mening ben dat ik er geen schade aanricht zal het mij niet tegenhouden er een leuke foto te maken.
      Je hebt er ook veel die echt wel overdrijven met "beschermen".

      Niemand neemt het op voor de milioenen Kamille bloemetjes die overal in gazonnetjes nu brutaal afgereden worden door grasmachines?

      Menig fotograaf met verstand zal geen schade aanrichten.
      Het zijn de vele debiele zondagstouristen die alles om zeep helpen. Ge moet daar gaan klagen en niet hier.

      Comment


      • #4
        Re: Hallerbos

        Verplaatst van het 'Mensen' forum in de fotohoek naar 'Algemeen'

        Sent from my MI 2S using Tapatalk
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Hallerbos

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Menig fotograaf met verstand zal geen schade aanrichten.
          Het zijn de vele debiele zondagstouristen die alles om zeep helpen. Ge moet daar gaan klagen en niet hier.
          Wel, ik heb zaterdag rond de middag, en dan was het niet eens goed weer of druk, verschillende mensen tussen de bloemen zien lopen. Hoe gaan ze trouwens uitmaken of je wel (fotograaf) of niet ("debiele zondagstoerist" ) tussen de bloemen mag gaan staan? Ik heb alvast geen verbod of officiële richtlijn nodig om niet tussen de bloemen te gaan lopen.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Hallerbos

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Er zal dan wel geen verdubbeling plaats vinden maar er staan er voorlopig wel genoeg denk ik?

            Niemand neemt het op voor de milioenen Kamille bloemetjes die overal in gazonnetjes nu brutaal afgereden worden door grasmachines?

            Menig fotograaf met verstand zal geen schade aanrichten.
            Het zijn de vele debiele zondagstouristen die alles om zeep helpen. Ge moet daar gaan klagen en niet hier.
            Sorry, maar rare houding.
            1) Ben je eigenaar van het bos ? Indien ja, dan kan je inderdaad beslissen of er nu genoeg bollen zitten of niet. Indien neen, dan heb je daar eventueel een eigen mening over, maar daar beslissen dan daar anderen over iniden er nu al dan niet genoeg bollen zijn.
            2) Thuis bepaal je nu zelf wel indien jet gras af maait of niet, of je de kamille laat groeien al dan niet. Ik heb me ook niet te moeien met de buur zijn grashoogte. Bij mij is het achteraan een wildernis en laat ik het gras groeien (wild gras) waardoor ik in de zomer dan weer natuurlijke plantengroei en bloemen aan tref.
            3) En jawel hoor, ook de fotograaf zit mee in de groep der vernielers. Gisteren nog op tv. Een fotograaf die de foto wou nemen zoals de foto er volgens hem diende uit te zien. Hij stond bijna op het pad, zijn statief volledig opengeklapt tussen de bloemen door. Indien dat er 4 doen op dezelfde plaats, zal de vijfde een paar cm dieper het bos in moeten wegens vertrapping of beschadigde planten waar je echt geen foto wil van nemen. Doe je dat dan toch dan is dit de eerste reactie die je fotofora krijgt: "Foto kan me niet bekoren want beschadigde planten ... die in het beeld staan"
            4) Ik ken eveneens debiele fotografen zoals ik goede zondagstoeristen ken. Dat er hier niet moet klagen en zagen en dat dit op een andere plaats thuis hoort kan best, zijn, maar dat geldt dan ook voor heel, heel, heel veel items in het onderdeel 'Chit-Chat' van dit forum.


            Kunnen we dit allemaal tegen houden ? Ik geloof het niet of je moet het bos af sluiten en dan weer zal je indringers hebben die er gewoon hun gat aan vegen (sorry, Urbexers maar dan op flora-niveau). Ieder biotoop is een heel fragiele samenhang van spelers. Het minste, kleinste wat je wijzigt heeft zijn impact op het biotoop. En niet iedere storing is het gevolg van personen...

            Al bij al vind ik dat er wel veel te veel commotie omtrent Hallerbos in de media wordt gemaakt. Kranten, TV, sociale media ... iedereen spreekt er over de pracht en hierdoor creëer je ongewild of gewild een toeristenstroom. En éénmaal die op gang is gekomen houd je die niet meer tegen. Of: "Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten".
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Hallerbos

              [QUOTE=buurmanBert;4445254]


              "Als ik van mening ben dat ik er geen schade aanricht zal het mij niet tegenhouden er een leuke foto te maken.
              Je hebt er ook veel die echt wel overdrijven met "beschermen"."



              Ik hoop dat ze je niet betrappen, want men is zeer streng...zo streng dat men de FB pagina's bekijkt om de foto's op te speuren die gemaakt zijn tussen de hyacinten om klacht te kunnen neerleggen....overdreven? Misschien...maar er zijn zoveel paadjes...blijf er dan ook op als men dat vraagt....

              Comment


              • #8
                Re: Hallerbos

                Zoek medestanders voor de actiegroep Red de Kamillebloemkes. Alle aandacht naar de hyacinten is onterecht. Maar wacht, ik spreek nu namens de Kamillekes.... wij zijn met velen, en eisen ons recht op!
                Ha...
                Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                (BD1383NL)

                Comment


                • #9
                  Re: Hallerbos

                  Voorbije zondag was ik er ook en reeds vanaf 6u30 in de morgen om het voor de eerste keer te bezoeken.
                  Toen was het er nog heel rustig met sporadisch een fotograaf en enkele lopers.

                  Al vrij snel werd het een heel grote drukte en zie je dan allerhande mensen die het toch zo leuk vinden om
                  x-aantal meters tussen de bloemen te gaan lopen om een foto te nemen.
                  Ik was er tot in de avond tot een onweersbui ons verjaagd heeft uit het bos.

                  Op geen enkel moment vond ik het nodig om de paden die je mag bewandelen (er zijn er enkele afgesloten wegens ...) om
                  goede foto's te nemen van de bloemen en landschap.

                  Iemand die weet waarom deze stinzenplanten in dit geval de Scilla non scripta groeit op deze plaats, weet ook waarom dit
                  biotoop heel gevoelig is. Gewoon respect voor hebben is de boodschap.

                  Maar er is veel meer aan de hand in het Hallerbos. Het bos is heel jong, de beuken waar voornamelijk de Scilla's onder groeien zijn namelijk tussen de 60 en de 80 jaar oud,
                  maar de bosbodem is heel oud en altijd een bos geweest in het verleden. Het bos werd gerooid na de oorlog voor constructiehout en brandhout en werd aangeplant met hoofdzakelijk
                  beuken.
                  Ik lees dat het een natuurgebied is, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Het gebied wordt door mensenhanden bijgestuurd en bomen worden gekapt om inkomsten te genereren waardoor
                  je eerder over een cultuurbos kan spreken of anders gezegd eigenlijk een maïsveld zoals iemand het noemde die ik sprak in het bos.
                  Ik had zondag het geluk om de toezichthouder enkele malen te spreken en hem enkele vragen te stellen over de menselijke manipulaties die ik vaststelde in
                  dit zogenaamde natuurgebied.
                  Een discussie kwam op gang omdat ik verman dat ze het gebied ingrijpend willen veranderen.
                  Het alom bekende Tranendal waar de meeste fotografen actief zijn wensen ze er binnen enkele jaren anders te laten uitzien.
                  De plannen zijn er om de beuken (allemaal nog in jeugdstadium) een groot deel ervan te vernietigen (verkopen voor inkomsten) zodat
                  er tijdens de zomermaanden meer lichtinval gaat komen tot de bodem met de bedoeling dat er zich een onderstruiklaag gaat ontwikkelen.
                  Voor de Scilla's is dat niet echt een probleem, maar het unieke open uitzicht dat je nu hebt in het tranendal zal verdwijnen.
                  Op andere zone's in het bos zie je reeds wat de bedoeling is, waar ze reeds heel wat bomen hebben vernietigd en waar nog
                  heel wat bomen aangeduid staan om te vernietigen.
                  Momenteel is er een kapstop omdat het broedseizoen is.

                  En zo zie je maar weer dat het mensdom enkel nog gecultiveerde zogenaamde natuurgebieden wil in stand houden.
                  Dit wou ik jullie fotografen meegeven.

                  Voor allen die er gaan voor foto's of om gewoon te wandelen, heb respect voor de bloemen en het is helemaal
                  niet nodig om tussen de bloemen te gaan lopen om mooie foto's te nemen.

                  groetjes,

                  Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hallerbos

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                    Voor allen die er gaan voor foto's of om gewoon te wandelen, heb respect voor de bloemen en het is helemaal
                    niet nodig om tussen de bloemen te gaan lopen om mooie foto's te nemen.
                    Zou het niet beter kunnen verwoorden.
                    Ik vind dat er geen enkele reden is om dit wel te doen. In je eigen tuin loop je toch ook niet op de bloemen of planten om een foto te nemen.
                    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hallerbos

                      http://www.canvas.be/video/de-ideale...-het-hallerbos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hallerbos

                        Er is ook nog een rustiger "Hallerbos".
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hallerbos

                          FWIW ... Ik heb mijn eigen "Hallerbos" in mijn tuin LOL .. geen idee van waar ze kwamen maar plots had ik purperen boshyacynthen staan .. en nu heb ik er plots nog witte bij ook ? .. gevolg van "gecontroleerde" verwaarlozing ? LOL
                          Ik heb ooit eens een invasie van wilde aaardbeien gehad .. stond er kompleet vol van maar ze zijn op even mysterieuze wijze verdwenen als ze gekomen zijn ...

                          .. en, neen, ik ga daar niet "op staan" om ze te fotograferen, waarom zou ik ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hallerbos

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            FWIW ... Ik heb mijn eigen "Hallerbos" in mijn tuin LOL .. geen idee van waar ze kwamen maar plots had ik purperen boshyacynthen staan .. en nu heb ik er plots nog witte bij ook ? .. gevolg van "gecontroleerde" verwaarlozing ? LOL
                            Ik heb ooit eens een invasie van wilde aaardbeien gehad .. stond er kompleet vol van maar ze zijn op even mysterieuze wijze verdwenen als ze gekomen zijn ...

                            .. en, neen, ik ga daar niet "op staan" om ze te fotograferen, waarom zou ik ?
                            Wij hebben zeker dezelfde tuin !? Hier ook langs alle kanten tussen en onder de struiken, tussen de bodembedekkers boshyacynten.
                            Ook tot een paar jaar geleden een massa wilde aardbeien... die nu sedert vorig jaar verdwenen zijn.
                            Een beetje verwilderde tuin "kan heel mooi zijn", oei mag ik niet zeggen, ik bedoel "zie ik graag", want dat is niet voor iedereen mooi.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hallerbos

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Er is ook nog een rustiger "Hallerbos".
                              Bij de ene foto staat er toch ook weer iemand midden in ....

                              grts
                              Sieg
                              Last edited by Sieg; 21 april 2016, 15:26.
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X