Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe verwijder ik stof op de CCD?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe verwijder ik stof op de CCD?

    kan er mij iemand zeggen waar ik het best doekjes en vloeistof voor het reinigen van mijn CCD kan vinden en kopen en welk merk?
    pieter G heeft het mij ooit eens getoond hoe ik dat moest doen en ook welke te gebruiken maar ik ben da merk vergeten en waar ik ze best koop ook
    dus pieter als je hier in de buurt bent of zit te lezen
    ik kan je goede raad nog wel ne keer gebruiken
    grtz tweetty
    Last edited by tweetty; 26 augustus 2004, 21:10. Reden: fout in titel
    bd0379be

  • #2
    Re: stop op CCD

    Gebruik gewone vileda attr activve doekjes. Ze zijn 22x29cm groot. Knip ze bv in 4. Neem een ijslollystokje, knip of zaag de ronding af, schuur op een vlake ondergrond alle splinters weg zodat je een mooie afgerond maar recht uiteinde over houd. Neem een stukje doek en plooi dit rond het bewerkte uiteinde. Gebruik plakband om het doekje op zijn plaats te houden. Wis de ccd met horizontale en vertikale beweging. Berg de ongebruikte doekjes zorgvuldig stofvrij op!

    Comment


    • #3
      Re: stop op CCD

      zonder mij te willen moeien echter deze opmerking:
      naam doekjes:PECPAD non abrasive, lint free 10/10
      aub nooit in stukken snijden daar dit pluisjes maakt, wel plooien zonder met handen de plek die in contact gaat komen met de censor aan te raken op een zelf gemaakte spatel ( pannelikker ) product : zuiver methanol bij apotheek aanschaffen
      Waar pecpad te bekomen ( zie op het net plaatsen genoeg)
      zie voor juiste werkwijze:
      http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
      Last edited by Guest9; 26 augustus 2004, 20:10.

      Comment


      • #4
        stof op ccd

        moet stof zijn sorry
        bd0379be

        Comment


        • #5
          Re: Hoe verwijder ik stof op de CCD?

          Klik op de link:



          - klik dan op: View the Tutorial
          - klik vervolgens op: Sensor cleaning

          Het is één manier (wel een veilige) en vereist een vrij grote blaaspeer.
          Natuurlijk is de instelling bij elke camera(merk) anders, maar het gaat
          om het principe.
          Last edited by j@n; 26 augustus 2004, 21:28.

          Comment


          • #6
            Eclipse en PecPads >>...

            De blaaspeer is altijd de makkelijkste en de veiligste manier, maar moet je toch aan de sensor komen, gebruik dan Eclipse vloeistof en PecPads. De PecPads moet je op een spateltje vastmaken, maar die extra moeite ben je gauw vergeten als je ziet hoeveel de "echte" sensor swabs kosten...

            Spullen zijn nu ook vlotjes te krijgen bij Konijnenberg en Kamera Express, bij onze vriend van Memory Perfect, en wellicht ook bij de gekende Duitse webshops. Ik heb destijds bij Monochrom in Duitsland gekocht omdat die toen stukken goedkoper waren dan de Belgische invoerder van Photographic Solutions producten.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Hoe verwijder ik stof op de CCD?

              Hier nog een link:

              Comment


              • #8
                Re: Hoe verwijder ik stof op de CCD?

                bedankt beste bd vrienden
                voor jullie informatie
                kzal er goed gebruik van maken
                grtz tweetty
                bd0379be

                Comment


                • #9
                  Re: Eclipse en PecPads >>...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                  De blaaspeer is altijd de makkelijkste en de veiligste manier, maar moet je toch aan de sensor komen, gebruik dan Eclipse vloeistof en PecPads. De PecPads moet je op een spateltje vastmaken, maar die extra moeite ben je gauw vergeten als je ziet hoeveel de "echte" sensor swabs kosten...

                  Spullen zijn nu ook vlotjes te krijgen bij Konijnenberg en Kamera Express, bij onze vriend van Memory Perfect, en wellicht ook bij de gekende Duitse webshops. Ik heb destijds bij Monochrom in Duitsland gekocht omdat die toen stukken goedkoper waren dan de Belgische invoerder van Photographic Solutions producten.
                  hallo pieter
                  ben juist eens gaan kijken bij konijnenberg
                  naar de pecpads maar daar zetten ze er bij dat ze niet geschikt zijn om de ccd te kuisen of zetten ze dat der maar bij voor de veiligheid of wat ??
                  bd0379be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe verwijder ik stof op de CCD?

                    Dit snap ik niet.
                    Zolang je toestel in garantie is, kan je het gratis laten doen door de techneuten van Nikon bij De Beuckelaer.
                    Eveneens, heeft De Beuckelaer reeds aan verschillende fotografen die de Nikon D70 verkopen deze techniek getoond en aangeleerd. Ook die kunnen dit eventueel doen.
                    Wat je zelf doet, doe je misschien wel beter (ik twijfel in deze situatie hier wel echt aan) en ... als het fout afloopt heb je GEEN garantie.
                    Een blaaspeer kan je veelal helpen en daar zijn geen gevaren aan indien je je aan de regels houdt.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eclipse en PecPads >>...

                      Oorspronkelijk geplaatst door tweetty
                      hallo pieter
                      ben juist eens gaan kijken bij konijnenberg
                      naar de pecpads maar daar zetten ze er bij dat ze niet geschikt zijn om de ccd te kuisen of zetten ze dat der maar bij voor de veiligheid of wat ??
                      Hallo Tweetty,

                      Photographic Solutions raadt het gebruik van Pecpads af, dat is juist.

                      De Belgische invoerder van deze produkten vertelde mij eens dat de samenstelling van de doekjes niet dezelfde zou zijn, en dat het gebruik van Pecpads op termijn - na veelvuldig reinigen - je CCD zou kunnen beschadigen. Een echt sluitende en technische uitleg hiervoor heb ik niet bekomen.
                      Velen reinigen met Pecpads. Wordt het gebruik van Pecpads niet aangeraden wegens commerciële belangen ( om de verkoop van vrij dure Sensor Swabs te stimuleren) ? Volgens mij heeft het er de schijn van...
                      Saluti,

                      Pascal

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eclipse en PecPads >>...

                        Oorspronkelijk geplaatst door pascal
                        Hallo Tweetty,

                        Photographic Solutions raadt het gebruik van Pecpads af, dat is juist.

                        De Belgische invoerder van deze produkten vertelde mij eens dat de samenstelling van de doekjes niet dezelfde zou zijn, en dat het gebruik van Pecpads op termijn - na veelvuldig reinigen - je CCD zou kunnen beschadigen. Een echt sluitende en technische uitleg hiervoor heb ik niet bekomen.
                        Velen reinigen met Pecpads. Wordt het gebruik van Pecpads niet aangeraden wegens commerciële belangen ( om de verkoop van vrij dure Sensor Swabs te stimuleren) ? Volgens mij heeft het er de schijn van...

                        Op de verpakking van die Pec*Pad staat: 99.999% free of contaminants. lint-free ultra soft
                        for use on critical surfaces whitout scatching when used with appropriate cleaning liquid. Sale for emulsions, optics, scanners, copiers and compact discs.

                        Maar probeer het eens eerst met lens blower of blaaspeer
                        Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe verwijder ik stof op de CCD?

                          Op een ander forum opperde iemand het idee om het met plakband te doen van 3M. Hij is zelf professioneel fotograaf en heeft er goede ervaringen mee. Goedkoper kan toch niet.

                          Let wel, niet elke tape is goed genoeg aangezien je zeker geen lijm op je lowpass filter wil. Het best is tape van 3M maar een specifiek type dat ik vergeten ben.

                          Bart

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe verwijder ik stof op de CCD?

                            heb dat zelf eens met mijn 10D gedaan, zelfs topic over geopend dat weinig of niet gelezen werd ==> bijhorende foto's verwijderd.
                            Zou het voor een beginneling niet aanraden, het is zeer moeilijk om de tape in de kamer juist te plaatsen gezien de statische lading. ( tape trekt naar rand van spiegelhuis) ook laat de tape enkele sporen na die je nadien toch met eclipse en pecpad moet verwijderen. Het was bij mij wel de enige mogelijkheid die het op andere wijze niet verwijderbare stof deed verdwijnen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe verwijder ik stof op de CCD?

                              Kan er mij iemand vertellen waar ik die Eclpise vloeistof en PecPads hier ergens in Vlaanderen kan vinden of anders kan bestellen. Ik heb tevergeefs reeds alle Fnacs afgezocht en de plaatselijke fotohandelaar heeft ze ook niet
                              Luc
                              BD0174BE

                              Comment

                              Working...
                              X