Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kopen of nog even wachten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kopen of nog even wachten?

    Vorig jaar heb ik mijn eerste DSLR gekocht : een Canon EOS 100D (met kitlens EF-S 18-55mm IS STM) waar ik eigenlijk wel blij mee was/ben.
    Ik heb mij sinds dan ook volledig op de fotografie 'gesmeten', avondcursussen gevolgd, enz...

    Ondertussen heb ik ook al enkele Canon-objectieven bijgekocht : EF-50mm (f1.8) , EF-S 18-135mm IS STM en EF-S 10-18mm IS STM alsook zonnekappen, polafilters, Eye-fi kaartje, Metz flits, statief, enz....

    Onlangs zag ik echter de nieuwe Canon EOS 80D (met 18-135 IS nano USM) : ik was (en ben) er echt 'verlekkerd' op.

    Ik weet echter niet of dit, in mijn geval (beginner), een goeie of domme aankoop is (1599 euro is niet niks) of dat ik misschien beter nog even afwacht. (Slecht is die 100D nu ook eigenlijk niet...)


    Bovendien staat er ook nog een macro-lens op mijn verlanglijstje (Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM) : zijn er hier 'goedkopere' alternatieven eigenlijk?

    Alvast bedankt voor enig advies....
    Canon EOS 80D & 100D * EF-S 18-55mm IS STM * EF-S 18-135mm IS STM + USM Nano * EF-S 10-18mm IS STM * EF 50mm f/1.8 IS
    Velbon EX-640 statief * Metz 44 AF-1 * Hoya pola filters * http://photography.desaever.net

  • #2
    Re: Kopen of not even wachten?

    De 80D heeft vooral meer mogelijkheden wat de autofocus betreft, daardoor is die beter bruikbaar voor actiefotografie dan een 100D.
    Hoe goed de nieuwste 18-135 is, dat weet ik niet, maar de 18-135 IS STM die je nu hebt is ook al heel goed (die gebruik ik zelf op een 700D), waarschijnlijk is de autofocus van die nieuwe wat sneller, hoewel de eerste STM versie toch ook niet zo traag is.

    Verwacht in ieder geval nooit mirakels van een nieuwe camera, er zijn altijd wel kleine verbeteringen, het zijn doorgaans kleine stapjes in plaats van echt grote vernieuwingen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Kopen of not even wachten?

      in mijn ogen ben je zwervende en flikker je je geld zonder overwegingen in een bodemloze put

      zet eerst maar eens op een rijtje welke kant je op wilt ....

      Comment


      • #4
        Re: Kopen of not even wachten?

        Wellicht ben ik wel 'zwervende' maar om te zeggen dat ik mijn geld zonder overwegingen weggooi... anders had ik hier toch de vraag niet gesteld, toch?
        Canon EOS 80D & 100D * EF-S 18-55mm IS STM * EF-S 18-135mm IS STM + USM Nano * EF-S 10-18mm IS STM * EF 50mm f/1.8 IS
        Velbon EX-640 statief * Metz 44 AF-1 * Hoya pola filters * http://photography.desaever.net

        Comment


        • #5
          Re: Kopen of not even wachten?

          Koop alleen de body aangezien je al een 18-135mm lens hebt.

          Ik heb de 100D gehad en heb nu de 760D. De 80D heeft een grotere body en vooral meer AF punten.
          Qua beeldkwaliteit ga je erop vooruit, meer detail en minder ruis.

          De 100D is heel klein voor een dslr en in het begin is dat wel leuk en zo, maar na een tijdje is het heel vermoeiend om zo een kleine body vast te houden. De 760D is al een flinke verbetering en de 80D heeft een nog betere grip.
          Wat mij het meest stoort aan de 100D en 760D is het geluid vd opklappende spiegel. Dat is zo een blikkerig geluid. De 80D en 7DII hebben een veel meer gedempt geluid en dat hoor je onmiddellijk.

          Qua autofocus kan je bij de 80D ook veel meer dingen instellen zoals tracking gevoeligheid en nog veel meer. Bij de 100D is dat heel basic.
          Last edited by alex606; 23 april 2016, 12:15.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Kopen of not even wachten?

            Last edited by NicoR; 18 april 2016, 18:24.

            Comment


            • #7
              Re: Kopen of not even wachten?

              Wat mis je, stoort je bij de body die je nu hebt?

              Comment


              • #8
                Re: Kopen of not even wachten?

                Mensen hebben verschillende redenen om van materiaal te veranderen;
                - vervanging van kapot materiaal
                - upgrade van oud materiaal
                - het CAS/NAS/GAS virus te hebben opgelopen (Canon acquire syndrome, Nikon acquire syndrome, Gear acquire syndrome)

                Elk van deze redenen is goed genoeg om een nieuwe body of lens te kopen, daar heeft een buitenstaander geen zaken mee aan wat jij je geld wil uitgeven.

                Jij bevindt je in de 2de situatie als ik het lees en omdat je nu precies avondles en zo hebt gevolgd ken je de limieten van je huidige toestel (heeft elk toestel) en dan moet je uitmaken of je foto's beter gaan worden als je een upgrade maakt met de nieuwe mogelijkheden.

                Succes hiermee

                Comment


                • #9
                  Re: Kopen of not even wachten?

                  Als je cursussen hebt gevolgd, dan zal je ook al verschillende soorten fotografie hebben uitgeprobeerd.
                  Het is vooral voor actiefotografie dat de 80D een heel stuk beter bruikbaar is dan een 100D.
                  Maar daar zijn het voor een heel groot deel ook de gebruikte lenzen die ervoor zorgen dat je een hoger percentage bruikbare foto's overhoudt (de AF snelheid en "trefzekerheid" is afhankelijk van de camerabody + de lens).

                  De hoge iso zal iets beter zijn, maar zeker niet spectaculair.
                  En de nieuwe sensor zou een wat groter dynamisch bereik hebben, dat is het punt waarop er veel naar Nikon gestuurd zijn de laatste jaren, omdat Canon daar iets achter bleef.
                  (Ik ben zelf wel bij Canon gebleven, en heb eigenlijk nooit echt problemen gehad met het iets kleinere dynamisch bereik...)

                  Er zijn wat meer pixeltjes op de sensor van de 80D, maar dat verschil zal je ook niet echt zien op de foto's.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kopen of not even wachten?

                    Er zijn tegenwoordig meer en meer winkels waar je lenzen en bodies kunt huren. In elk geval zou ik dit doen mocht ik het overwegen een nieuwe body aan te schaffen.
                    Dan kan je ZELF proberen en voelen hoe hij werkt.
                    Succes!
                    Canon 70D met • EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM • EF-S 24mm f/2.8 STM • Canon 5D Mark iv met • EF 24-70mm f/2.8 usm II • EF 100mm f/2.8L Macro IS USM • EF 135mm f/2 L USM • EF 40mm f/2.8 STM • EF 70-200mm f/2.8 L ISII USM www.stevenlefebrefotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kopen of not even wachten?

                      Als je manueel werkt, zal je heel veel voordeel hebben volgens mij. De reden je hebt dan 2 wieltjes om Tijd en Diafragma in te stellen, en dat werkt echt veel sneller.
                      Zelf doe ik het (nog) met een 60D en dat was voor mij een grote reden om voor dit toestel te kiezen.

                      Er zijn natuurlijk nog voordelen, meer fps bijv, de AF zal ook een groot verschil maken, ...

                      Is wel een dure investering. Andere optie zou kunnen zijn om een tweedehands 70D aan te schaffen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kopen of not even wachten?

                        Even als antwoord op de vraag in je titel :

                        Als je niet absoluut de allernieuwste technologie nodig hebt, voor je job als fotograaf of zo, dan is de meest economische manier van werken even te wachten tot een camera een tijdje op de markt is en er dan eentje tweedehands (of nieuw in een of andere promo-periode) te kopen. Op die manier je aankoop even uitstellen scheelt meestal 50% of meer in aankoopprijs. De meeste camera's verliezen het meeste van hun waarde in de eerste 12 à 18 maanden na lancering.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kopen of not even wachten?

                          Het is een keuze tussen het hybride III AF systeem of Dual Pixel AF en het mini formaat van de body en dat moet je bevallen of niet, kwestie van grote handen, dikke vingers. De 100D heeft al een steengoed Hybride II AF systeem, beter dan dat an de 700D. Kwestie van verschil in snelheid ... miniem tot zelfs " iets" trager, wel veel sneller bij Live View gebruik en dat is dan vergeleken met Hybrid II, de 750d en 760D hebben Hybrid III.
                          Dat is de keuze die Canon biedt : Dual Pixel voor de ' betere ' reeks, Hybrid III voor de " goedkopere " reeks.

                          Je kan dus een 70D kopen aan de prijs van de 760D en dus Dual Pixel om niets bij krijgen (plus nog andere nuttige zaken). Of je geeft dus +400 euro meer uit aan de 80D, wat prima is als je je daar beter bij voelt en dat is ook heel belangrijk.



                          bron Canon : https://www.youtube.com/watch?v=jgYzCOkuAZA

                          " allernieuwste technologie " ... zou niet weten waar je dat noemenswaardig kan vinden in de 80D versus 70D.

                          Een groot verschil is de batterij, die van de 70D blijft maar vol ... vergeleken met de 100D.

                          Tweede wieltje en zo heb je ook bij de 760D, dus is geen valabele reden om over te stappen. De sensor scheelt ook al niet veel, je wint wel qua aantal AF punten e.d.

                          Is 1200 euro het je waard, dan koop je toch wat je wil, de 80D.

                          Wil je een andere ervaring dan met je 100D dan kan je ook opteren voor de 70D (nu al minder dan 800 euro nieuw in de winkels) en het verschil van 400 euro kan je dan spenderen aan een macro lens.

                          Of als het kleine formaat van de 100D je aanspreekt, dan kan je nog wat wachten op de opvolger die er heel binnenkort moet aankomen, meer pixels vermoedelijk ook 24 mp, sensor wellicht zoals in de 760D, meer AF punten, meer cross type AF punten, e.d.
                          Last edited by Empe; 22 april 2016, 16:42.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kopen of not even wachten?

                            Ik zou wellicht geen klein formaat zoals 100D meer nemen - ik ben er net niet uitgelachen mee geweest tijdens de cursus. Ze noemden het een 'vrouwenmodelletje'...
                            Canon EOS 80D & 100D * EF-S 18-55mm IS STM * EF-S 18-135mm IS STM + USM Nano * EF-S 10-18mm IS STM * EF 50mm f/1.8 IS
                            Velbon EX-640 statief * Metz 44 AF-1 * Hoya pola filters * http://photography.desaever.net

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kopen of not even wachten?

                              Dan moet je zeker een 1D kopen, dan heb je waarschijnlijk "de grootste".
                              Met een 100D kan je net dezelfde foto's maken als met alle andere Canon camera's waar dezelfde sensor in zit.
                              Alleen bij actiefotografie kan de AF het moeilijk krijgen ten opzichte van de duurdere modellen (bijvoorbeeld de 7D mkII en 80D).

                              Tegenwoordig zijn er genoeg heel compacte toestellen op de markt die erg populair zijn (Fuji bijvoorbeeld), en die worden ook gebruikt door professionele fotografen.
                              (Het formaat is niet belangrijk, wat je ermee doet is veel belangrijker.)
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X